آیا لبنیات باعث سرطان می شود؟

خطر ابتلا به سرطان به شدت تحت تأثیر رژیم غذایی است. مطالعات زیادی رابطه بین مصرف لبنیات و سرطان را بررسی کرده اند. برخی از مطالعات نشان می دهد که لبنیات ممکن است از سرطان پیشگیری کند، در حالی که برخی دیگر نشان می دهند که لبنیات ممکن است خطر بروز سرطان را افزایش دهد. پرمصرف ترین محصولات لبنی شامل شیر، پنیر، ماست، خامه و کره است. این مقاله شواهدی را که محصولات لبنی را با سرطان مرتبط می‌کند، مرور می‌کند و هر دو طرف بحث را بررسی می‌کند.

نکته : تقریباً تمام مطالعات انسانی در مورد ارتباط بین شیر و لبنیات و سرطان ماهیت مشاهده ای دارند. آنها نمی توانند ثابت کنند که لبنیات باعث بیماری می شود، فقط مصرف لبنیات با آن ها مرتبط است.

 

◄ سرطان روده بزرگ یا سرطان کولورکتال

این یکی از شایع ترین انواع سرطان در جهان است. اگرچه شواهد متفاوت است، بیشتر مطالعات نشان می دهد که خوردن محصولات لبنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد . برخی از اجزای شیر ممکن است در برابر سرطان روده بزرگ نقش محافظت کننده داشته باشند، از جمله:

کلسیم – ویتامین D – باکتری های اسید لاکتیک، موجود در محصولات لبنی تخمیر شده مانند ماست پروبیوتیک.

 

◄ سرطان پروستات

غده پروستات در مردان درست زیر مثانه قرار دارد. در اروپا و آمریکای شمالی، سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان در مردان است. اکثر مطالعات بزرگ نشان می دهد که مصرف زیاد لبنیات ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد . یک مطالعه ایسلندی نشان می دهد که مصرف زیاد شیر در اوایل زندگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

شیر یک مایع پیچیده است که حاوی انواع زیادی از ترکیبات زیست فعال است. برخی از آنها ممکن است از سرطان محافظت کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشند.

■ یک مطالعه کلسیم شیر و مکمل‌ها را با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط دانسته است ، در حالی که برخی مطالعات قویاً نشان می‌دهند که هیچ اثری ندارد.

■ فاکتور رشد شبه انسولین IGF-1 با افزایش خطر سرطان پروستات مرتبط است. با این حال، این ممکن است یک پیامد سرطان باشد تا یک علت.

■ هورمون های استروژن: برخی از محققان نگران این هستند که هورمون های تولید مثل در شیر گاوهای باردار ممکن است رشد سرطان پروستات را تحریک کنند .

 

◄ سرطان معده

سرطان معده چهارمین سرطان شایع در جهان است .

بسیاری از مطالعات عمده هیچ ارتباط واضحی بین مصرف لبنیات و سرطان معده پیدا نکرده اند. از سوی دیگر، فاکتور رشد شبه انسولین ۱ (IGF-1) ممکن است احتمال بروز سرطان معده را افزایش دهد.

در بسیاری از موارد، آنچه گاوها از آن تغذیه می کنند اغلب بر کیفیت تغذیه و خواص سلامتی شیر آنها تأثیر می گذارد.

 

◄سرطان پستان

سرطان پستان شایع ترین شکل سرطان در زنان است .

به طور کلی، شواهد نشان می دهد که محصولات لبنی هیچ تأثیری بر سرطان سینه ندارند .در واقع، برخی از مطالعات نشان می دهد که محصولات لبنی، به استثنای شیر، ممکن است اثرات محافظتی بر این نوع سرطان داشته باشند .

 

◄برای انواع دیگر سرطان، نتایج متناقض‌تر هستند، اما عموماً هیچ عارضه‌ای را نشان نمی‌دهند.

 

■ به خاطر داشته باشید که بیشتر شواهد موجود مبتنی بر مطالعات مشاهده‌ای است که شواهد پیشنهادی را ارائه می‌کنند، اما دلیل قطعی ندارند. با این حال، بهتر است که لبنیات را در حد اعتدال مصرف کنید و رژیم غذایی خود را بر اساس انواع غذاهای تازه و کامل قرار دهید.

 

ترجمه رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

Written by Atli Arnarson BSc, PhD WWW.HEALTHLINE.COM

یک دیدگاه در آیا لبنیات باعث سرطان می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *