5 ماده مغذی برای تقویت سلامت روان
  1. فیبر

غذاهای سرشار از فیبر برای سلامت روده ، که یک عامل تعیین کننده در سلامت روان است ، بسیار مهم هستند.

روده در فرایند  آزاد کردن هورمون ها در ارتباط مستقیم با مغز است، در نتیجه بر سلامت روانی و خلقی تأثیر گذار است. فیبر و نوعی کربوهیدرات به نام الیگوساکاریدها، پربیوتیک هستند، که در اصل باکتری های موجود در دستگاه گوارش ما را تغذیه می کنند. در نتیجه تعادل مطلوب فلور روده را تقویت می کنند.

به طور کلی می توانید با خوردن سبزیجات بیشتر ، غلات سبوس دار ، حبوبات ، آجیل و دانه ها، فیبر بیشتری را وارد رژیم غذایی خود کنید.

  1. آنتی اکسیدان ها

رادیکال های آزاد اکسیداتیو در ایجاد اختلالات خلقی مانند افسردگی نقش مهمی دارند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند.  بنابراین ، با کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو ، می توانید سلامت روان را بهبود ببخشید.

کسانی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کنند، کمتر دچار افسردگی و اختلالات خلق و خو می شوند.

  1. ویتامین D

این ویتامین معروف به ماده مغذی برای سلامتی استخوان می باشد. طی 15-20 سال گذشته بر اساس تحقیقات مشخص شد ویتامین D می تواند بر سلامت مغز ، تعادل هورمونی و عملکرد عضلات تأثیر بگذارد. شما می توانید مقداری ویتامین D را از تابش نور خورشید روی پوست بدن تان تامین کنید، اما منابع غذایی شامل ماهی های چرب ، زرده تخم مرغ ، شیر غنی شده و شیرهای غیر لبنی از جمله سایر منابع این ویتامین هستند.

  1. زینک

این ماده معدنی در صد ها فرآیند بیولوژیکی بدن نقش دارد. تصور می شود این عنصر در تنظیم پاسخ مغز به استرس اهمیت ویژه ای دارد. کمبود روی همچنین می تواند منجر به افسردگی، تغییر در شناخت و توانایی یادگیری شود. بهترین راه برای بدست آوردن روی بیشتر در رژیم غذایی شما ، مصرف مرغ ، صدف ، گوشت قرمز ، لوبیا ، آجیل و غلات کامل است.

  1. فولات

سطح پایین فولات با نقص هنگام تولد همراه است، بنابراین از آن به عنوان یک ماده مغذی برای بارداری یاد می شود. اما فولات برای حمایت از عملکرد شناختی بسیار مهم است و سطح پایین آن هم با افسردگی و اضطراب همراه است. همچنین شواهدی وجود دارد که افراد مبتلا به فولات کم ممکن است به بعضی از داروهای رایج مانند داروهای ضد افسردگی پاسخ ندهند.

 

رفرنس:   https://blog.myfitnesspal.com/10-nutrients-to-boost-mental-health-and-cognition/?otm_medium=onespot&otm_source=onsite&otm_content=article-page:article-right-rail&otm_click_id=c999b2aa-61a2-4cce-83ce-207c03f9ebd3

 

مترجم:  راحله رضیئی  کارشناس ارشد تغذیه  گروه درمان چاقی باراکا

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه