چه اتفاقی می افتد وقتی که شما به اندازه کافی آب نمی نوشید ؟

آب برای سلامتی ما ضروری است. (در حقیقت بدن ما از حدود 60 درصد آب تشکیل شده است.) بنابراین بایستی از کم آبی بدن جلوگیری کنیم تا سیستم بدنی ما به درستی کار کند. برخی از مردم به سختی آب می نوشند و گاها نوشیدنی هایی مانند آبمیوه ها ، نوشابه و چای و قهوه را به عنوان جایگزین آب مصرف می کنند در حالی که به علل مختلف ، از مدر بودن گرفته تا حاوی قند بالا ، هیچ کدام جایگزین آب نیستند پس بایستی استفاده از آب ساده در اولویت قرار گیرد. حال می پردازیم به این سوال مهم : چه اتفاقی می افتد وقتی که شما به اندازه کافی آب نمی نوشید ؟

  • وزن شما افزایش می یابد.

وقتی شما به اندازه کافی [آب] نمی نوشید ، بدن شما برای جلوگیری از کم آبی شدید ، باعث حفظ آب و افزایش موقت وزن می شود.

  • انرژی شما افت می کند.

شما باید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا در معرض آبرسانی قرار بگیرید. در حقیقت ، حتی کمبود آب بدن نیز می تواند سطح انرژی شما را به میزان قابل توجهی تخلیه کند.

  • تمرکز خود را از دست می دهید.

با توجه به اینکه 60 درصد وزن بدنمان از آب تشکیل شده ، توانایی ها و عملکردهای مغز شما به طور جدی به آن بستگی دارد. کم آبی بدن توانایی های مغز را مختل می کند . یک مطالعه در مجله Nutrients نشان داد که نوشیدن آب می تواند از افت حافظه و توجه جلوگیری کند.

  • خطر سکته مغزی در شما افزایش میابد

براساس بررسی های انجام شده در اختلالات مغزی-عروقی ، کمبود آب بدن نه تنها باعث می شود تا بهبود شما از مدت طولانی تری برخوردار شود بلکه در واقع می تواند روند بیماری را بدتر کند

  • افزایش خستگی را به دنبال دارد.

دریافت کم آب باعث خستگی و سردرد می شود.

  • شما احساس گرسنگی می کنید.

بسیار پیش می آید که گرسنگی و تشنگی را اشتباه بگیرید. قبل از صرف غذا ، نوشیدن آب را امتحان کنید و 20 دقیقه صبر کنید اگر هنوز گرسنه بودید سراغ غذا بروید.

  • کاهش متابولیسم بدن رخ می دهد.

حذف مصرف آب از رژیم غذایی شما می تواند به طور جدی برنامه های کاهش وزن شما را مختل کند . پس از نوشیدن تقریباً دو لیوان آب ، میزان متابولیسم 30 درصد افزایش میابد. محققان تخمین می زنند که افزایش میزان مصرف آب به میزان 1.5 لیتر در روز (حدود شش لیوان) باعث می شود 17.400 کالری اضافی در طول سال سوزانده شود - کاهش وزنی تقریباً برابر با پنج پوند!

  • پوست شما بدتر می شود.

هنگامی که شما به اندازه کافی آب نمی نوشید ، کلاژن شروع به ترک خوردن و اتصال به هم می کند و باعث می شود خطوط و چین و چروک های ظریف بیشتری روی پوست ظاهر گردد. ما به آب تکیه می کنیم تا خود را به اندازه کافی هیدراته نگه داریم.

  • عملکرد ورزشی شما کاهش میابد.

بدن شما نمی تواند کربوهیدرات ها را بدون داشتن آب کافی به انرژی تبدیل کند. و طبق انجمن فیزیولوژیک ورزشی ، کم آبی بدن می تواند به عملکرد بد ورزشی منجر شود

  • کلیه های شما عملکرد ضعیفی خواهند داشت.

برای اینکه کلیه های شما به درستی کار کنند ، برای رقیق کردن خون به آب نیاز دارید. بدون آب کافی ، کلیه های شما باید بیش از حد کار کنند و کم آبی شدید نیز می تواند منجر به نارسایی کلیه آن شود و مشکلاتی مانند سنگ کلیه را باعث شود.

  • عملکرد قلبی دچار مشکل می شود.

هنگامی که دچار کمبود آب بدن می شوید ، قلب شما باید بیشتر کار کند تا جریان خون هنگام ایستادن را حفظ کند. جریان کم خون ،به مغز می تواند منجر به غش کردن شود.

اکنون که می دانید وقتی آب کافی نمی نوشید چه اتفاقی می افتد ، می توانید در آینده از برخی از این علائم پیشگیری کنید. مطمئن باشید بدنتان از شما تشکر خواهد کرد.

ترجمه : رویا آحادی وند – کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی – گروه درمان چاقی باراکا

REFERENCE : BY BIANCA MENDEZ FEBRUARY 21, 2020

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه