شیرین کننده های مصنوعی: خوب یا بد؟

شیرین کننده های مصنوعی اغلب موضوع بحث های داغ هستند. از یک طرف ادعا شده است که آنها خطر ابتلا به سرطان را افزایش داده و به قند خون و سلامت روده شما آسیب می رسانند.

از طرف دیگر ، بیشتر مراجع بهداشتی آنها را بی خطر می دانند و بسیاری از افراد از آنها برای کاهش مصرف قند و کاهش وزن استفاده می کنند.

در این مقاله شواهد موجود در مورد شیرین کننده های مصنوعی و تأثیرات سلامتی آنها بررسی شده است.

شیرین کننده های مصنوعی یا جایگزین های قند ، مواد شیمیایی اضافه شده به برخی غذاها و نوشیدنی ها هستند تا طعم شیرین را در این غذاها ایجاد کنند.

مردم غالباً از آنها به عنوان "شیرین کننده های شدید" یاد می کنند ، زیرا طعمی شبیه به شکر سفره اما تا چندین هزار برابر شیرین تر را ایجاد می کنند.

اگرچه برخی از شیرین کننده ها حاوی کالری هستند ، اما مقدار مصرفی آنها برای شیرین کردن به قدری اندک است که در نتیجه تقریباً هیچ کالری مصرف نمی کنید.

انواع شیرین کننده های مصنوعی وجود دارد ، اما همه آنها برای استفاده در تمام کشورها مورد تأیید نیستند. رایج ترین آنها شامل آسپارتام ، سوکرالوز ، ساخارین  و آسسولفام K هستند ، که مورد تائید ایالات متحده و اتحادیه اروپا می باشند.

  • Aspartam آسپارتام تحت نامهای تجاری NutraSweet ، Equal یا Sugar Twin فروخته شده ، 200 برابر شیرین تر از شکر است.
  • پتاسیم Acesulfame. همچنین به عنوان acesulfame K معروف است ، 200 برابر شیرین از شکر است. این شیرین کننده مناسب برای پخت و پز است و با نام های تجاری Sunnet یا Sweet One به فروش می رسد.
  • ساخارین (ساچاری) تحت عنوان مارک های Sweet'N Low ، Sweet Twin یا Necta Sweet فروخته شده ، ساخارین 700 برابر شیرین تر از شکر است.
  • سوکرالوز که 600 برابر شکر شیرین است ، برای پخت و پز ، پخت و مخلوط کردن با غذاهای اسیدی مناسب است. با نام تجاری Splenda فروخته می شود.

مطالعات اخیر نشان داده اند که جایگزین کردن غذاهای قندی یا نوشیدنی ها با مواد شیرین کننده مصنوعی ممکن است گرسنگی و دریافت کالری را کاهش دهد و درنتیجه کاهش وزن را به دنبال داشته باشد.

شیرین کننده های مصنوعی می توانند به مبتلایان به دیابت کمک کنند که مصرف قند را کاهش دهند. با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر شیرین کننده های مصنوعی در جمعیت های مختلف مورد نیاز است.

شیرین کننده های مصنوعی بعید است که خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش دهند. جایگزینی نوشیدنی های شیرین با نوشیدنی های مصنوعی ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری متابولیکی را کاهش دهد.

شیرین کننده های مصنوعی ممکن است تعادل باکتری های روده را در برخی از افراد مختل کند و این می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های گوارشی مانند نفخ ، سندرم روده تحریک پذیر و یبوست را افزایش دهد.

بر اساس شواهد موجود ، شیرین کننده های مصنوعی بعید است که خطر ابتلا به سرطان در انسان را افزایش دهند.

شیرین کننده های مصنوعی در هنگام مصرف به جای شکر ، احتمال پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهند.

شیرین کننده های مصنوعی بعید است که باعث سردرد ، افسردگی یا تشنج شوند.

شیرین کننده های مصنوعی به طور کلی بی خطر تلقی می شوند اما باید توسط افرادی که ) PKU فنیل کتونوریا) دارند یا به سولفونامیدها حساسیت دارند مصرف نگردند.

 

مترجم : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی ، گروه درمان چاقی باراکا

REFERENCE: Artificial Sweeteners: Good or Bad? Written by Alina Petre, MS, RD (CA) on October 4, 2019

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه