رژیم بدون گلوتن چیست؟

 

► گلوتن یک نوع پروتئین خاص است ، اما در گوشت یا تخم مرغ پیدا نمی شود. در عوض ، گلوتن در درجه اول در گندم ، چاودار و جو یافت می شود. رژیم غذایی بدون گلوتن به معنای اجتناب از این غلات است. رژیم غذایی بدون گلوتن برای  مبتلایان به سلیاک (آلرژی گلوتن) ضروری است .

*سلیاک :شرایطی که هنگام خوردن گلوتن باعث آسیب به روده می شود. برای بیشتر مبتلایان به سلیاک ، حتی مقادیر کم گلوتن می تواند باعث علائمی مانند گاز و نفخ ، تغییر در حرکات روده ، کاهش وزن ، خستگی و ضعف شود.

► افرادی که رژیم بدون گلوتن دارند ، برای برچسب ها نیاز به چشم تیز دارند. در بیشتر مواد غذایی وجود گندم ، جو یا چاودار آشکار است. اما برخی از غذاها دارای گلوتن "مخفی" هستند. دو نمونه برای این دست وماد غذایی عبارت است از: مالت (که از جو تهیه می شود) و پروتئین گیاهی هیدرولیز شده (اغلب حاوی گندم است)، و در مقابل جو دوسر که حاوی گلوتن نیست ، ممکن است علائمی از جمله درد شکم ، نفخ و اسهال را افزایش دهد.

► شاید دشوارترین مرحله در رژیم بدون گلوتن ، وداع با نان باشد. همچنین محدودیت هایی در کلوچه ، كروسان ، نان های همبرگر و کیک ها و حتی پیتزا وجود دارد  ، اما ناامید نشوید. گزینه های دیگری جهت جایگزینی وجود دارد. شما گزینه های نان بدون گلوتن را دارید.

► در حال حاضر بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی سالم و سوپر مارکت ها دارای محصولات بدون گلوتن هستند ، از جمله انواع نان. ای نان ها اغلب به جای محصولات گندم با آرد برنج یا سیب زمینی تهیه می شوند. فقط برچسب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که "100٪ فاقد گلوتن" هستند.

►ماکارونی :  مهم نیست که شکل یا نام آن چیست ، بیشتر ماکارونی ها از گندم ساخته می شوند. بنابراین هنگام رژیم بدون گلوتن باید از مصرف اسپاگتی ، ماکارونی ، ورمیشل و ... خودداری کنید. در عوض ، به دنبال ماکارونی های ساخته شده از برنج ، ذرت یا quinoa (کینوآ) باشید.

► مراقب غذاهای پخته باشید : مواد غذایی را بررسی کنید ، روکش ترد روی اکثر ناگت مرغ ها و ماهی ها به طور کلی از آرد گندم تهیه می شود.

► ماء الشعیر حاوی گلوتن است -  این نوشیدنی پر طرفدار با مالت جو تهیه می شود. در حالی که نوشابه های بدون گلوتن وجود دارد ، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد اینکه آیا این موارد برای شما بی خطر است ، مشورت کنید.

► در کنار ذرت و سیب زمینی و برنج ، غذاها و نوشیدنی های خوشمزه تری نیز وجود دارد که می توانید در رژیم غذایی بدون گلوتن ​​از آن لذت ببرید ، مانند تخم مرغ ، ماهی ، گوشت ، میوه ، سبزیجات و محصولات لبنی ...

  • یک نکته کوچک: هنگام استفاده از میوه و سبزیجات منجمد یا کنسرو ، مواد افزودنی حاوی گلوتن را بررسی کنید. همین مورد در مورد ماست ها و پنیرهای فرآوری شده و طعم دار نیز وجود دارد.

► رژیم غذایی بدون گلوتن و اختلال طیف اوتیسم

برخی متخصصان تغذیه معتقدند رژیم بدون گلوتن می تواند به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم کمک کند ، گرچه این ایده بحث برانگیز است. این تئوری نشان می دهد كودكان مبتلا به ASD نسبت به گلوتن حساس هستند و اجتناب از این پروتئین میتواند علائم خاصی مانند گفتار یا رفتارهای اجتماعی را بهبود بخشد. در حال حاضر ، تحقیقات کافی برای تأیید یا رد اثربخشی رژیم های غذایی بدون گلوتن در مبتلایان به اوتیسم وجود ندارد.

 

Sources | Gluten-Free Diet, Reviewed by Kathleen M. Zelman, MPH, RD, LD on October 15, 2018

https://www.webmd.com

 

مترجم : رویا آحا دی وند – کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی – گروه درمان چاقی باراکا

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه