ده راه آسان برای افزایش متابولیسم بدن  (قسمت اول)

اگر در سال های گذشته موفق به ایجاد تغییر در شیوه زندگی (لایف استایل) خود نشده اید، نگران نباشید. باراکا فرصت تجربه رسیدن به تغییرات صحیح در عادت های غلط غذایی را در اختیارتان قرار می دهد. کلمه رژیم غذایی در ذهن افراد چاق تداعی کننده گرسنگی، محدودیت، لیست غذای قدغن، سردرد و ... است، در حالیکه شما می توانید لذت بردن را جایگزین عذاب وجدان بعد از خوردن غذا کرده و در مسیر صحیح کاهش وزن نیز حرکت کنید.

با مطالعه این مقاله با مواردیکه می توانند سرعت متابولیسم بدن تان را تنظیم کنند، آشنا می شوید.

1ـ افزودن میزان کافی پروتئین به برنامه غذایی:

در مقایسه با کربوهیدرات و چربی ها، بدن شما پروتئین را با سرعت آهسته تری می سوزاند.

بنابراین با افزودن پروتئین کافی به برنامه غذایی، مدت زمان طولانی تری احساس سیری خواهید داشت و همچنین از بروز پرخوری های بعدی نیز جلوگیری می کند. از طرفی مصرف پروتئین فرآیند ترموژنز (مصرف کالری جهت هضم غذا) را در بدن تسریع می کند.

سعی کنید به مصرف پروتئین کافی در برنامه غذایی روزانه خود توجه کنید.

2ـ قهوه بنوشید

قهوه یکی از نوشیدنی های مفید برای کاهش وزن است. زیرا باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن شما می شود. در نتیجه با افزایش چربی سوزی به روند کاهش وزن شما نیز کمک می کند.

همچنین قهوه حاوی آنتی اکسیدان های ضروری بدن است که برای سلامت بدن مفید هستند. قهوه را در منزل خود دم کنید و سعی کنید شیرین کننده ها را محدود و یا حذف کنید.

3ـ غلات کامل را انتخاب کنید

در مقایسه با غلات تصفیه و فرآوری شده، غلات کامل مانند برنج قهوه ای، جو دو سر، بلغور و ... انرژی بیشتری جهت هضم در دستگاه گوارش مصرف می کنند و به بدن کمک می کنند تا سرعت جذب مواد مغذی به آرامی رخ دهد، در نتیجه از بروز گرسنگی در میانه روز پیشگیری می کنند.

4ـ زرده تخم مرغ بخورید

اگر چه گفته می شود سفیده تخم مرغ بسیار کم کالری است و تقریباً 100 درصد فاقد چربی و حاوی همه پروتئین موجود در یک تخم مرغ کامل است، با این وجود خوردن تخم مرغ کامل بخصوص زرده آن، برای متابولیسم بدن شما مفید است. زرده تخم مرغ منبع غنی از مواد مغذی شامل ویتامین های محلول در چربی، اسیدهای چرب ضروری و کولین است که به روند کاهش وزن شما نیز کمک می کند. می توانید تخم مرغ را به سالاد و انواع غذاهای خود اضافه کنید تا از فواید آن بهره ببرید.

5ـ آب سرد بنوشید

توجه به دریافت آب آشامیدنی کافی بصورت خودکار مصرف کالری را افزایش می دهد و بعنوان یک مهار کننده طبیعی اشتها، گرسنگی را خنثی می کند. همچنین خوردن آب سرد، از آنجاییکه نیاز به صرف کالری جهت گرم شدن دمای آب و رسیدن به تعادل دمای بدن دارد، ممکن است مصرف کالری را افزایش دهد.

 

 

رفرنس: water-inducedthermogenesis-ncbi.nlm.nih.gov

راحله رضیئی

کارشناس ارشد گروه درمان چاقی باراکا

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه