primal، رژیم غذایی نخستین یا رژیم غذایی انسان‌های اولیه چیست؟

رژیم نخستین بر اساس رژیم غذایی انسان‌های اولیه که پیش از ما می‌زیسته‌اند، تنظیم شده است. رژیم غذایی که حاوی پروتئین و چربی بالا و کربوهیدرات کم است. رژیم غذایی نخستین توسط مارک سیسون ، یک ورزشکار نخبه و مربی بهداشت ، ابداع شده است.

اصول رژیم نخستین چیست؟

خوردن مقدار زیاد سبزیجات ، گوشت و تخم مرغ مبنای اولیه رژیم نخستین است. بایستی مصرف طیف گسترده ای از سبزیجات رنگی در این رژیم صورت گیرد . تشویق به خوردن انواع مختلف گوشت نیز می شود ، گوشت قرمز، مرغ و غذاهای دریایی همگی در این گروه گنجانده می شوند. همینطور باید بر خوردن غذای ارگانیک با کیفیت بالا تمرکز شود.

رژیم غذایی اولیه دارای کربوهیدرات کم ، از جمله غلات کامل و شکر است. غذاهایی که باید در این رژیم از آنها پرهیز کرد شامل کلیه غلات ، غذاهای فرآوری شده و شیرین کننده های مصنوعی است.

◄رژیم نخستین توصیه به مصرف چربی های سالم دارد از جمله ، روغن آووکادو ، روغن نارگیل ، روغن زیتون ، روغن مغزها و روغن کنجد ​​میباشد ، آجیل و کره مغزها نیز در این گروه قرار دارند. در رژیم نخستین باید از مصرف چربی های زیر اجتناب شود:

روغن کانولا ، روغن آفتابگردان ، روغن ذرت ، روغن گلرنگ ، روغن کلزا ، روغن سویا ، روغن دانه انگور ، روغن هیدروژنه ، چربی های ترانس ، مارگارین

◄در رژیم نخستین محصولات لبنی پرچرب را باید در حد متوسط ​​مصرف کرد. نبایستی از لبنیات پرچرب به مقدار زیاد در این رژیم غذایی استفاده کرد زیرا آنها به اندازه گوشت و سبزیجات حاوی مواد مغذی نمیباشند.

◄میوه ها باید در حد متوسط ​​مصرف شوند. کربوهیدرات موجود در میوه ها می تواند به سرعت در بدن ذخیره شود. میوه ها منبع خوبی از فیبر و ریز مغذی ها هستند. سبزیجات پر کربوهیدرات مانند سیب زمینی شیرین و کدوحلوایی و نخود و ذرت و همچنین شکلات تلخ نیز در این گروه قرار دارند.

◄ در این رژیم غذایی باید مقدار زیادی ادویه را بگنجانید. طبق رژیم غذایی اولیه ، ادویه ها و گیاهان از تجزیه مواد مغذی در غذاها و همچنین تغییر عطر و طعم جلوگیری می کنند.

 رژیم نخستین فقط لیستی از غذاهایی نیست که باید و نباید بخورید. این رژیم غذایی شامل توصیه های مربوط به اصلاح سبک زندگی است ،که شامل ورزش منظم ، خواب کافی ، گرفتن هر روز آفتاب مستقیم و شرکت در بازی های فعال در طول هفته میباشد.

فواید رژیم غذایی نخستین چیست؟

به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی و دیابت کمک می کند. چندین مطالعه کوتاه مدت بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی را در رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پر پروتئین نشان داده است. این نتایج شامل موارد زیر است:

کاهش دور کمر ،کاهش تری گلیسیرید ،کنترل فشار خون ،  کاهش کلسترول HDL ، قند خون ناشتا را تنظیم میکند.

نتایج متفاوت در حالی که مطالعات فوق برخی مزایا را با رژیم های غذایی مشابه رژیم اولیه نشان داد ، اما تجزیه و تحلیل مطالعاتی که رژیم های کم کربوهیدرات و پروتئین بالا را با سایر رژیم های غذایی سالم مقایسه می کند ، هیچ منفی در کنترل قند خون نشان نداد.

 

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

Reference: The American Journal of Clinical Nutrition: "Paleolithic nutrition for metabolic syndrome: systematic review and meta-analysis https://www.webmd.com/diet/what-is-a-primal-diet#

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه