گوشت فرآوری شده ، خوب یا بد؟

گوشت قرمز فرآوری‌شده با گوشت قرمز تازه فرق می‌کند، زیرا روی گوشت قرمز فرآوری‌شده فرایندهایی اعمال میشود از جمله : افزودن نمک، دودی کردن ، کنسرو کردن و افزودن مواد نگهدارنده .

گوشت فرآوری شده شامل هات داگ، بیکن، سوسیس، کالباس، سالامی و ... است. بله، بیکن مورد علاقه شما فرآوری شده است، پپرونی و گوشت اغذیه فروشی بسته بندی شده نیز فرآوری شده است. توجه کنید که گوشت چرخ کرده تا زمانی که در معرض مواد افزودنی یا تغییرات قرار نگرفته باشد، عملاً فرآوری شده در نظر گرفته نمی شوند. گوشت همبرگر فرآوری شده در نظر گرفته نمی شود. اگرچه شکل و فرم اصلی آن تغییر یافته است، اما مواد نگهدارنده یا نیترات به آن اضافه نشده است.

◄نحوه تهیه گوشت فرآوری شده

شاید نخواهید بدانید که برخی از گوشت های فرآوری شده مورد علاقه شما چگونه تهیه می شوند. به عنوان مثال، هات داگ و سوسی و کالباس ،محصول خمیر گوشت است که با فشار دادن استخوان ها، همراه با بافتهای خوراکی متصل به گاو یا مرغ ، تحت فشار بالا از طریق غربال یا دستگاه مشابه برای جدا کردن استخوان از خوراکی تولید می شود. در اصل، هات داگ گوشتی اسکلتی است که تا کوچکترین بافت آن آسیاب شده و تبدیل به خمیر شده است و با نمک و آب ترکیب می شود تا همه چیز به هم بچسبد. علاوه بر این، گوشت های فرآوری شده اغلب حاوی افزودنی ها و مواد شیمیایی هستند که در ابتلا به بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت نوع 2 و سرطان های دستگاه گوارش و غیره نقش دارند.

◄نیترات ها، گوشت فرآوری شده و سلامت شما

از جمله نگهدارنده های شیمیایی که اغلب به گوشت های فرآوری شده اضافه می شود، نیترات ها و نیتریت ها هستند. اما نیترات ها به طور طبیعی نیز وجود دارند. این ممکن است کمی گیج کننده باشد، پس بیایید بحث کنیم. نیترات ها به طور طبیعی در برخی سبزیجات مانند کلم، کرفس، کلم پیچ و اسفناج نیز یافت می شوند. طی پروسه هضم غذا در بدن ، نیترات ها به نیتریت تبدیل می شوند. در حالی که نیترات های طبیعی دلیلی برای نگرانی نیستند، نیترات ها و نیتریت هایی که به گوشت قرمز فرآوری شده اضافه می شوند بسیار سرطانزا هستند. گوشت های فرآوری شده حاوی نیتریت هستند ،نیتریت‌ها مواد نگهدارنده‌ای هستند، که با انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان مری، معده، پانکراس و خصوصا روده بزرگ مرتبط است.

دستورالعمل ها توصیه می کنند مصرف گوشت قرمز را محدود کنید - حتی اگر فرآوری نشده باشد – و مصرف آنرا به کمتر ازسه وعده در هفته محدود کنید. مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده با افزایش 16 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی همراه است. شایان ذکر است: هیچ افزایش خطر مرگ مرتبط با مصرف گوشت سفید، مانند مرغ وجود ندارد.

◄چگونه گوشت قرمز فرآوری شده می تواند مضر باشد

گوشت قرمز فرآوری شده علاوه بر اینکه حاوی مواد نگهدارنده مانند نیترات و نیتریت است، اغلب با نمک پخته می شود که باعث می شود آن را سرشار از سدیم کند. با استناد به مطالعه ای که در سال 2019 در BMJ منتشر شد، : این موضوع با فشار خون بالا مرتبط است و غذاهای با سدیم بالا به‌ویژه برای افرادی که مشکلات قلبی یا کلیوی دارند مشکل‌ساز هستند.

مطالعه ای در ماه مارس در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می دهد که مصرف گوشت قرمز فرآوری شده می تواند یک عامل خطر برای زوال عقل باشد. مطالعه گذشته نگر روی بیش از 490000 بزرگسال نشان داد که مصرف گوشت های فرآوری شده بیش از پنج وعده در هفته با 67 درصد بیشتر خطر زوال عقل در مقایسه با افرادی که این گوشت ها را کمتر از یک بار در هفته می خوردند مرتبط است.

به علاوه، گوشت قرمز فرآوری شده دارای کالری، چربی اشباع شده و کلسترول بالاتری است. این می تواند در افزایش سطح چربی بدن، فشار خون و التهاب نقش داشته باشد.

کارشناسان تغذیه میگویند که گوشت قرمز فرآوری شده باید در حد اعتدال مصرف شود، بنابراین سعی کنید آن را فقط به موارد نادر محدود کنید.

 

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

Reference: Medically reviewed by Samantha Cassetty, MS, RD, on May 24, 2021

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه