کالری خالی چیست؟ "Empty calories"

کالری خالی چیست؟ "Empty calories"

 

به عبارت ساده ، کالری های خالی کالری هایی هستند که از غذاها یا نوشیدنی هایی حاصل می شوند که از نظر ارزش غذایی کم و یا هیچ ارزش غذایی ندارند. افراد معمولا برای سالم ماندن و حفظ  وزن ایده آل خود ، این غذاها و نوشیدنی ها را در رژیم های غذایی خود محدود کرده یا از بین می برند.

آموزش کودکان برای محدود کردن کالری های خالی می تواند آنها را برای داشتن زندگی سالم در آینده آماده کند، همچنین می تواند به تثبیت انرژی و کاهش نوسانات روحی شان کمک کند.

جلوگیری از یا محدود کردن کالری های خالی یک گام ساده به سمت یک رژیم غذایی سالم و اصلاح سبک زندگی است.

غذاهای پر قند و چربی ، غذاهای فرآوری شده اغلب "کالری خالی" تلقی می شوند. کالری خالی در غذاهایی یافت می شود که کالری بالایی دارند اما ارزش غذایی کمی دارند. این بدان معنی است که بدن قادر به استفاده از آن مواد غذایی برای انرژی خواهد بود ، اما مقدار کمی از مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ  قدرت و سالم بودن را در اختیار خواهد داشت. نکته قابل توجه این است که هر کالری اضافه بر نیاز بدن، به صورت چربی ذخیره می شود.

کالریهای خالی معمولاً به سه دسته تقسیم می شوند:

  • قند
  • چربی
  • الکل

 

رایج ترین منابع کالری خالی ، غذاهای بسیار فرآوری شده یا تصفیه شده هستند. این غذاها معمولاً حاوی مقدار زیادی چربی و قند یا کربوهیدراتهای ساده هستند. آنها شامل: فست فودها ، میان وعده های فرآوری شده و شیرینی هایی مانند کیک ، کلوچه ، بستنی و ... هستند.

قند

شکر یکی از رایج ترین انواع کالری خالی محسوب می شود که غالبا در این فراورده های غذایی یافت می شود:

نوشیدنی بدون الکل-  نوشیدنی های میوه ای-  کالاهای پخته شده  - چاشنی ها-  محصولات لبنی - غذاهای فراوری شده - فست فود

 

چربی ها

بسیاری از چربی ها کالری خالی در نظر گرفته می شوند ، زیرا مقدار ناچیزی مواد مغذی را به بدن می رساند.

چربی های کالری خالی به طور معمول چربی هایی هستند که در دمای اتاق جامد هستند که به آن چربی های اشباع نیز گفته می شود. آنها شامل کره ، مارگارین و ... هستند ، که چربی های سالم و مفید مانند اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFAs) را از بین می برند.

چربی های غالبا در موادغذایی زیر یافت می شوند یا به آنها اضافه می شوند:

 کیک و چیزکیک - کوکی ها ، کلوچه ها و بیسکویت ها - چیپس و کراکر- فست فود و پیتزا - شیر کامل –

فرآورده های گوشتی فرآوری شده مانند هات داگ ، بیکن و همبرگر

 

چربی های سالم بخش مهمی از یک رژیم متعادل هستند. چربی های سالم شامل آجیل و دانه ها و روغن زیتون و آووکادو است.

با این حال ، چربی بیش از حد ، به ویژه از نوع چربی های اشباع و ترانس ، کالری های غیر ضروری را به بدن می رسانند که  مقدار اندکی از بلوک های ساختمانی لازم را برای حفظ زندگی فراهم می کنند.

مشروبات الکلی

اغلب تصور می شود کالری های خالی از غذاهای فرآوری شده و شیرینی ها حاصل می شود ، اما بسیاری از کالری های اضافی با نوشیدن الکل به دست می آید.

آبجو یک نوشیدنی الکلی مبتنی بر دانه است که به طور معمول سرشار از کربوهیدرات ها و مواد مغذی کمی است. این مسئله می تواند به سرعت کالری های غیر ضروری را به رژیم اضافه کند. نوشیدنی های مخلوط معمولاً با شربت ، نوشیدنی میوه ای یا مخلوط نوشیدنی ها تهیه می شوند که همگی حاوی شکر اضافی هستند. شراب همچنین از قند بالایی برخوردار است.

 

جلوگیری از کالری خالی

  • غذاهای فرآوری شده را قطع کنید

برای برخی از افراد ، کاهش کالری خالی ممکن است به سادگی قطع کردن غذاهای فرآوری شده باشد. غذاهای بسته بندی شده و فست فودها به طور معمول فرآوری می شوند و کالری بالایی دارند که با ارزش غذایی پایین آنها قابل مقایسه نیست.

یک روش ساده برای دستیابی به اهداف زندگی سالم ، کم کردن این مواد غذایی فرآوری شده و جایگزینی آنها با وعده ها و میان وعده های خانگی است.

  • به دنبال مواد مغذی باشید

هنگام خرید به جستجوی فعال غذاهایی که سرشار از مواد مغذی خاص هستند باشید. این ممکن است به یک فرد کمک کند رویکرد خود را نسبت به غذا و سبک زندگی خود به طور کلی تغییر دهند. برای انتخاب بهتر و هوشمندانه میتوانید با یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی مشورت کنید.

  • عادات نوشیدن را تغییر دهید

بسیاری از کالری های خالی در انتخاب نوشیدنی ها یافت می شوند. چای و قهوه شیرین ، نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا و نوشیدنی های حاوی میوه می توانند مقدار کالری شگفت آوری را به رژیم غذایی اضافه کنند. جایگزینی اینها با آب ، چای بدون شکر یا قهوه یا آب گازدار می تواند به طرز شگفت انگیزی کالری خالی را کاهش دهد.

 

 

مترجم : رویا آحادی وند  کارشناس ارشد تغذیه ، گروه درمان چاقی باراکا

 

Reference : "Empty calories: What you need to know" . Last reviewed Sun 27 August 2017 ,

 By Jon Johnson, Reviewed by Natalie Olsen, RD, LD, ACSM EP-C              

www.medicalnewstoday.com

 

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه