چگونه کودکان را به خوردن سبزیجات بیشتر تشویق کنیم؟

لازم نیست بچه ها را به خوردن سبزیجات بیشتر وادار کنید و در صورت عدم مصرف با آنها دعوا کنید. برای معرفی و ارائه سبزیجات می توانید راه های خلاقانه زیادی را امتحان کنید.

 

◄بچه ها را به آشپزخانه بیاورید

آنها را به بازار میوه و تره بار ببرید و از آنها بخواهید یک سبزی انتخاب کنند. اجازه دهید سبزیجات را بشویند، سپس با نظارت شما مواد غذایی را پوست کنده و برش دهند و در انتخاب نحوه پخت و طعم دادن به آن به کودکان کمک کنید. بچه ها به احتمال زیاد چیزی را می خورند که در تهیه آن نقش داشته اند.

 

◄سبزیجات را سرگرم کننده کنید

برای یک کودک خردسال، چهره سازی با سبزیجات خرد شده به ترغیب آنها به خوردن آن ماده غذایی کمک میکند. نامیدن کلم بروکلی با عنوان "درخت" یا گل کلم با عنوان "مغز" می تواند آنها را دلچسب کند. تهیه غذا در سایز کوچک نیز می تواند آن را برای کودکان دوست داشتنی کند.

 

◄بر سر سبزیجات دعوا نکنید

وقتی از اینکه فرزندتان سبزیجات را امتحان نمی کند ناامید هستید، عصبانی شدن یا مجبور کردن او به تمیز کردن بشقاب وسوسه انگیز است. اما در برابر این خواسته مقاومت کنید. مجبور کردن کودک به خوردن چیزی می تواند باعث شود که حتی در بزرگسالی از خوردن آن غذا اجتناب کند. اگر بشقاب خود را کنار می زنند، واکنش نشان ندهید. اما برای همیشه هم از تشویق بچه ها به خوردن سبزیجات نیز دست نکشید.

 

◄یک سبزی جدید به علاوه یک غذای آشنا را پیشنهاد دهید

کودک خود را با سرو کردن یک بشقاب کامل از غذاهایی که او نمی شناسد یا دوست ندارد، غرق نکنید. از آنها بخواهید هر بار یک سبزی جدید را امتحان کنند. اولین وعده را در سایز کوچک سرو کنید. همچنین مطمئن شوید که از غذاهای آشنای دیگر که از قبل آن را دوست دارند در بشقاب وجود داشته باشد، حداقل یک سبزی را شامل شود. به این ترتیب می توانید آنها را تشویق کنید که غذای جدید را امتحان کنند، اما هر دوی شما می دانید که اگر طرفدار آن ماده غذایی نباشند، چیزی برای خوردن خواهد داشت.

 

◄تسلیم نشو

اگر چندین بار به فرزندتان کلم بروکلی یا اسفناج تعارف کرده‌اید و آن‌ها چهره‌ای بداخلاق نشان داده‌اند، تسلیم نشوید. ذائقه بچه ها با رشد آنها تغییر می کند. ممکن است قبل از اینکه غذای جدیدی را دوست داشته باشند، ده ها بار آن را امتحان کنند.

 

◄از فشار همسالان استفاده کنید

آیا فرزند شما دوستی دارد که اهل ماجراجویی باشد؟ آنها را برای شام دعوت کنید و سبزیجات جدید سرو کنید. فشار همسالان ممکن است به خوبی کار کند، و اگر دوستش به اندازه کافی جرأت داشته باشد که اول آن را امتحان کند، ممکن است فرزند شما هم ترغیب شود بیشتر غذاهای جدید را امتحان کند.

 

◄سبزیجات را با سس سرو کنید

همراه کردن سبزیجات با هوموس(نخود له شده و سبزیجات وعطر) ممکن است سبزیجات خام را برای بچه ها جذاب تر کند. مجموعه ای از هویج، نخود فرنگی، کرفس ، خیار و سایر سبزیجات را با یک کاسه سس خوشمزه ارائه دهید. علاوه بر هوموس، یک دستور العمل سالم برای سس پیدا کنید که در آن از ماست ساده و کم چرب به جای مایونز استفاده شود. بچه ها عمل فرو بردن غذا را دوست دارند و دوست دارند غذاها را با انگشتان خود بخورند.

 

◄همه جا سبزیجات داشته باشید

اگر سبزیجات در دسترس باشد، کودک شما به احتمال زیاد آنها را زمانی که گرسنه است میخورد. هویج، کلم بروکلی و فلفل دلمه‌ای را خرد کنید و اگر قبل از شام یک میان وعده می خواهند، آن را انتخابشان قرار دهید. همیشه سبزیجات تمیز و برش خورده را در جلوی یخچال قرار دهید، جایی که وقتی کودک شما در جستجوی غذا است به راحتی قابل مشاهده باشد.

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

Reviewed by Renee A. Alli, MD on June 01, 2020

https://www.webmd.com/parenting/ss/slideshow-kids-eat-veggies

 

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه