چه مقدار می توانیم قهوه و کافئین بخوریم؟

 

قهوه حاوی صدها ترکیبات زیستی فعال است. در واقع قهوه تنها منبع غنی از آنتی اکسیدان در دسترس برای بسیاری از مردم است. مطالعات نشان داده اند، خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، اختلالات عصبی و بیماری های کبدی در مصرف کنندگان قهوه کاهش می یابد. با این حال، ممکن است تعجب کنید اگر بدانید چه مقدار قهوه برای نوشیدن مفید است و آیا مصرف بیش از حد آن مضر است یا خیر!

در این مقاله توضیح می دهیم که شما می تواند چه مقدار قهوه را با خیال راحت بنوشید.

چه مقدار کافئین دریک فنجان قهوه است؟

محتوای کافئین موجود در هر فنجان قهوه بین 50 تا 400 میلی گرم متغیر است. به عنوان یک قاعده کلی، می توانید حدس بزنید که یک فنجان قهوه به طور متوسط 8 اونس (240 میلی لیتر) حدود 100 میلی گرم کافئین دارد.

تحقیقات نشان داده اند، مصرف 400 میلی گرم کافئین در روز، معادل 4 فنجان (945 میلی لیتر) قهوه برای بیشتر بزرگسالان سالم است. اگرچه، برخی افراد مقادیر بالاتر قهوه را بدون هیچ مشکلی مصرف می کنند.

سایر منابع حاوی کافئین عبارتند از: چای، نوشیدنی های انرژی زا، شکلات و داروهای خاص

نشانه های کوتاه مدت مصرف بیش از حد کافئین:

اگر در مدت کوتاهی بیش از حد قهوه بخورید، ممکن است نشانه های ذهنی و جسمی از جمله موارد زیر را تجربه کنید:

اضطراب، سرگیجه، ناراحتی معدهف تحریک پذیری، بیخوابی، افزایش ضربان قلب، لرزش،....

اگر بعد از نوشیدن قهوه چنین علائمی را تجربه کردید، ممکن است بدن تان به کافئین حساس باشد و باید مصرف خود را کاهش دهید و یا بطور کامل قطع کنید.

افراد مقادیر مختلفی از کافئین را تحمل می کنند. بسیاری از ژن ها کشف شده اند که بر حساسیت افراد به این محرک تاثیر می گذارند. این ژن ها از طریق اثر بر روی آنزیم های کبدی و همچنین گیرنده های مغز،  عمل می کنند. بسته به ژنتیک بدن شما، ممکن است بتوانید مقدار زیادی از کافئین را تحمل کنید و یا بالعکس. اکثر مردم در حد وسط قرار دارند.

مقادیر غیرقابل تحمل کافئین در مصرف بیش از 100 فنجان قهوه (23.7 لیتر) در یک روز گزارش شده است. با این حال، در برخی از موارد نادر فوت پس از مصرف مکمل های کافئین گزارش گزارش شده است.

همچنین باید بدانید افرادیکه هر روز قهوه می نوشند، می تواند خیلی بیشتر از کسانی که به ندرت قهوه می نوشند، کافئین را تحمل کنند.

درباره اثرات کافئین بر روی خواب باید بدانید بسته به ژنتیک هر فرد متفاوت است. بطوریکه بعضی از مردم می توانند قهوه بخورند و بلافاصله به خواب بروند، در حالی که دیگران در طول شب بیدار می مانند.

لازم است بدانیم که سلامت بدن تان می تواند حساسیت به کافئین را تحت تاثیر قرار دهد. بطوریکه اگر دچار اضطراب، اختلال هواس، آریتمی قلبی، فشار خون بالا، دیابت یا ... هستید، ممکن است کمبود کافئین را تحمل کنید.

 

 

منبع:  www.healthline.com

مترجم:  راحله رضیئی 

کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه