چربی شکم؛ چیزی بیش از آنچه در عمق پوست وجود دارد

یک واقعیت در مورد چربی معده که باید بدانید این است که فقط آن لایه پرپیچ وتاب زیر پوست شما نیست ( نوعی که آن را با دست می گیرید تا ببینید ). چربی احشایی نام نوعی است که در عمق تنه شما نهفته است. ذخایر آن در اطراف روده ، کبد و معده است. همچنین می تواند شریان های شما را بپوشاند وبرای سلامتی شما خطرناک باشد. اما برای از دست دادن آن نیازی به رژیم های غذایی یا ورزش خاصی نیست – فقط لازم است عادات سالم را به زندگی خود اضافه کنید.

 

خطرات سلامتی چیست؟

خطرات سلامتی فقط مربوط به عدد ترازو نیست. تحقیقات نشان می دهد که میزان چربی احشایی شما برای بررسی اینکه آیا شما در معرض خطر جدی مشکلات سلامتی هستید ، سنجشی  بهتر از وزن یا BMI (شاخص توده بدن) است. چربی شکم نه تنها می تواند شلوار جین شما را خیلی تنگ کند ، بلکه مقدار زیادی از آن می تواند به این معنی باشد که احتمال ابتلا به بیماری های زیر بیشتر است:

دیابت

بیماری کبد چرب

بیماری قلبی

کلسترول بالا

سرطان پستان

التهاب پانکراس

 

اندازه گیری دور کمر چه کمکی میکند؟

فقط با اندازه گیری کمر نمی توانید میزان چربی احشایی خود را بدانید اما می تواند مقیاسی برای سنجش میزان خطر به ما بدهد. برای زنان ، اندازه های دور کمر بیش از 35 اینچ و برای مردان بیش از 40 اینچ می تواند نشانه ی خطر باشد.

 

این اولین چربی است که از بین می رود

این یک واقعیت خوشحال کننده است که چربی های احشایی اولین نوع از چربی بدن است که از دست می رود و برای انجام این کار ، شما باید فعالیت کنید. تمرین و فعالیت های شما لازم نیست پیچیده باشد. می توانید روزی یک ساعت پیاده روی سریع داشته باشید.همچنین می توانید برای افزایش متابولیسم  شیب را روی تردمیل بالاتر ببرید. اگر زیاد می نشینید ، راه های افزایش تحرک را پیدا کنید. یک تایمر بر روی تلفن خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که هر نیم ساعت یا همین حدود بلند شوید. یا در حین کار اسکات بزنید.

 

حرکات دست و پا هم مفید است

آیا هنگام صحبت کردن از دستان خود زیاد استفاده می کنید؟ با ریتم آهنگ روی پاهای خود ضربه می زنید؟ آیا مردم فکر می کنند شما کمی بیش از حد فعال هستید؟ این بی قراری ها در دست و پا ممکن است "ورزش" نباشد و باعث ایجاد عضله یا استقامت نشود. اما فعالیت به حساب می آید و کالری می سوزاند. بنابراین دفعه بعدی که کسی گفت بیش از حد دست و پا می زنید ، می توانید بگویید که در حال سوزاندن چربی های شکم خود را هستید.

 

سرکه سیب کمکی نخواهد کرد

سرکه سیب کاربردهای هوشمندانه زیادی دارد. اما کاهش چربی های شکم احتمالاً یکی از آنها نیست ، اگرچه رژیم های غذایی مرسوم ممکن است چنین بگویند. این مایع از سیب هایی تهیه می شود که له شده ، تقطیر شده و سپس تخمیر می شوند. برخی از افراد تصور می كنند كه اسید استیك موجود در آن ممكن است از جهاتی سلامت را تقویت كند. مطالعات روی حیوانات بارقه ای از امید را نشان داده است که ممکن است به سوزاندن چربی احشایی کمک کند. اما هیچ مدرک علمی مبنی بر تأثیر مشابه آن بر روی انسان وجود ندارد.

 

آبجو را به تنهایی مقصر نیست

آبجو اغلب به عنوان عامل اصلی چاقی شکمی مطرح می شود و از این رو اصطلاح "شکم آبجو"ایجاد شده است. مطالعات نشان می دهد که واقعیت کمی پیچیده تر از آن است. مواد کف مانند کالری زیادی دارد. بنابراین ممکن است باعث افزایش وزن شود. اما لزوماً باعث ایجاد چربی احشایی نیست. مقصر محتمل تر چیست؟ نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین. برخی تحقیقات نشان داده اند که قند می تواند ذخایر چربی شکم را تقویت کند.

 

نوشابه را با چای سبز عوض کنید

برای کاهش چربی های شکم ، در مورد رژیم غذایی خود هوشمندانه عمل کنید – مقدار زیادی پروتئین های مفید و انواع سبزیجات بخورید و مصرف غذاهای بی خاصیت را کم کنید. و به جای نوشابه ، چای سبز بنوشید. چند مطالعه حاکی از آن است که کاتچین ها ، آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز ، (کمی) به سوزاندن چربی احشایی کمک می کند. نتایج کاملاً قطعی نیست. اما یک چیز واضح است: مصرف چای بجای نوشیدنی های شیرین باعث صرفه جویی در مصرف کالری می شود. البته به شرطی که به آن عسل یا شکر اضافه نکنید.

 

حقایق مربوط به روغن ماهی

مدتهاست که روغن ماهی به عنوان یک مکمل مفید برای قلب در نظر گرفته می شود. FDA اخیراً داروی تولیدی از روغن ماهی برای کمک به کنترل تری گلیسیریدها ( چربی موجود در خون شما) را تأیید کرده است. اما آیا این دارو برای شکسته شدن چربی های شکم کاربرد دارد؟ نه خیلی !  مطالعه روی مردان دارای اضافه وزن که از مکمل های روغن ماهی استفاده کردند ، هیچ تغییری در چربی معده آنها مشاهده نکرد.

 

چربی شکم و استخوان های شما

برای مدت زمان طولانی ، پزشکان فکر می کردند که وزن اضافی می تواند باعث استحکام استخوان ها و محافظت از شما در برابر شکستگی شود. اما تحقیقات نشان می دهد که این لزوماً درست نیست ، حداقل در مورد چربی احشایی. یک مطالعه نشان داد که مردان دارای چربی شکمی بیشتر، استخوان ضعیف تری دارند. مطالعه دیگری زنانی را که هنوز یائسه نشده اند بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که کسانی که چربی شکمی بیشتری دارند ، تراکم استخوان کمتری دارند و این یک علامت هشدار دهنده پوکی استخوان است.

 

 

ترجمه نجمه هوشمند(کارشناس تغذیه گروه درمان چاقی باراکا)

REFERENCE : WebMD Feature Reviewed by Sabrina Felson, MD on May 18, 2020

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه