چرا وزنم کاهش پیدا نمیکند؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سخت تلاش می کنید اما عدد وزنتان ثابت مانده و کاهش نمیابد. قبل از هر اقدامی ابتدا ببینید آیا یکی از این کارهایی که مانع از کاهش وزن میشوند را انجام میدهید یا خیر؟

 

◄آیا صبحانه را حذف می کنم؟

حذف صبحانه یکی از علل عدم کاهش وزن است.  وقتی اولین وعده غذایی روز را حذف میکنید ، در ساعات بعدی روز گرسنه تر می شوید ، بنابراین ممکن است درمصرف وعده ناهار زیاده روی کنید. سعی کنید  صبح ها در یک ساعت ثابت از خواب بیدار شوید و یک صبحانه حاوی فیبر و پروتئین دریافت کنید، زیرا می تواند به شما کمک کند تا احساس سیری طولانی تری را تجربه کنید.

◄آیا خیلی نزدیک به زمان خواب غذا می خورم؟

یک وعده غذایی نزدیک به آخر شب می تواند برای برنامه کاهش وزن شما دردسر ساز شود. این مسئله ممکن است دمای بدن ، قند خون و سطح انسولین را افزایش دهد ، که چربی سوزی را برای بدن دشوار می کند. سعی کنید حداقل 3 ساعت قبل از خواب شام بخورید. مراقب میان وعده بعد از شام باشید. هنگام تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه ، به علت کاهش هوشیاری ، بیشتر از آنچه حس می کنید ، کالری دریافت می کنید.

◄آیا بیش از حد استرس دارم؟

استرس بیش از حد می تواند شما را به سمت غذاهای پر کالری و پرچرب سوق دهد. همچنین در هنگام استرس بدن تمایل به ذخیره چربی بیشتری دارد. برای کاهش استرس ، ورزش یا مدیتیشن را امتحان کنید و حتما از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید.

◄آیا به دلیل جنسیت من است؟

تفاوت جنسیت می تواند در نحوه کاهش وزن تفاوت ایجاد کند. اخیرا یک مطالعه نشان داد که کاهش وزن سریع برای مردان آسان تر است. اما زنان تمایل دارند با تلاش های طولانی مدت موفق به کاهش وزن شوند. نقاطی از بدن که لاغر می شوند هم نیز می تواند متفاوت باشد. بچه ها ابتدا چربی شکمی خود را از دست می دهند ، اما کاهش وزن در این منطقه می تواند برای خانم ها سخت تر باشد.

◄آیا من کالری را با سرعت کمتری نسبت به افراد دیگر می سوزانم؟

اگر متابولیسم(سوخت و ساز) بدنتان کند است ، یا ژن های شما مقصر هستند یا به اندازه کافی توده عضلانی بدون چربی ندارید یا دچار افزایش و کاهش وزنهای متوالی شده اید . افرادی که بدن لاغر و عضلانی دارند ، کالری بیشتری نسبت به افرادی که درصد چربی بدنی بیشتری دارند ، می سوزانند.

موارد دیگری که می توانند در چربی سوزی تأثیر بگذارند ،افزایش سن است. متابولیسم بدن در هر دهه حدود 2٪ -8٪ کاهش می یابد. این موضوع ممکن است به علت کاهش توده عضلانی باشد.

مورد دیگر ،کمتر از نیاز بدن غذا خوردن است، ممکن است عجیب باشد اما حقیقت این است که ، اگر وعده های غذایی تان را حذف می کنید یا رژیم بسیار کم کالری را دنبال می کنید ، می تواند نتیجه معکوس دهد و باعث شود بدنتان با سرعت کمتری کالری بسوزاند.

◄آیا خواب کافی دارم؟

وقتی به میزان کافی خواب نداشته باشید ، کاهش وزن دشوار می شود. متابولیسم بدن شما کاهش میابد و سرعت کاهش وزنتان کاهش میابد. همچنین در صورت عدم خواب کافی ممکن است انرژی کمتری داشته باشید. این باعث می شود فعالیت های روزانه تان به سختی انجام شود. وقتی خسته هستید ، احتمالاً انتخاب رژیم های غذایی نادرست و ناسالم (مانند فست فودها) بیشتری خواهید داشت. در یک مطالعه اخیر نشان داد ، افرادی که خواب کافی ندارند ، روزانه حدود 300 کالری بیشتر از کسانی که بیشتر استراحت می کنند ، می خورند.

 

ترجمه: رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

REFERENCE: WebMD Medical ReferenceReviewed by Nayana Ambardekar, MD on July 17, 2019

 

 

جهت مشاهده تمامی مقالات گروه درمان چاقی باراکا لطفا کلیک فرمایید.

 گروه درمان چاقی باراکا با روش نوین و بدیع به درمان چاقی هم میهنان عزیزمان پرداخته است ، جهت مشاهده ویدیو جلسه آشنایی کلیک فرمایید .

حتی می توانید گفتگو و مصاحله شرکت کنندگانی که در این راه موفق بودند را در گالری تصاویر ببنید، جهت مشاهده کلیک فرمایید. 

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه