چرا همیشه گرسنه هستم!؟

بدن شما برای تأمین انرژی به غذا متکی است ، بنابراین اگر چند ساعت غذا نخورید احساس گرسنگی طبیعی است.

 اما اگر شکم شما حتی پس از خوردن غذا مرتب سروصدا کند ، ممکن است مسئله ای در ارتباط با سلامتی شما وجود داشته باشد.

اصطلاح پزشکی گرسنگی شدید ، پلی فاژی است. اگر تمام مدت احساس گرسنگی می کنید ، به پزشک مراجعه کنید.

چندین عامل می تواند باعث گرسنگی شود:

 

  1. دیابت

بدن شما قند موجود در غذا را به سوختی به نام گلوکز تبدیل می کند. اما وقتی دیابت دارید ، گلوکز نمی تواند به سلول های شما برسد. بدن شما در عوض آن را بیرون از سلول نگه می دارد و به شما پیغام می دهد که بیشتر بخورید.

افرادی که به ویژه دیابت نوع 1 دارند ، ممکن است مقادیر زیادی غذا بخورند و همچنان وزن کم کنند.علائم دیابت علاوه بر افزایش اشتها ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشنگی شدید
  • تکرر ادرار
  • کاهش وزن بدون علت
  • تاری دید
  • زخم ها و کوفتگی هایی که مدت زمان زیادی طول می کشد تابهبود می یابد
  • سوزن سوزن شدن یا درد در دست ها یا پاها
  • خستگی
  1. قند خون پایین

هنگامی که گلوکز در بدن به سطح بسیار پایین می رسد ، افت قند خون رخ داده است. این یک نگرانی معمول برای افراد دیابتی است ، اما سایر مشکلات سلامتی نیز می توانند باعث آن شوند. شامل هپاتیت ، اختلالات کلیوی ، تومورهای نورواندوکرین در لوزالمعده (انسولینوم) و مشکلات غدد فوق کلیوی یا هیپوفیز. در موارد شدید افت قند خون ، ممکن است افراد مست به نظر برسند. آنها ممکن است حرف هایشان را منقطع بیان کنند ویا در راه رفتن مشکل داشته باشند. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

اضطراب، کاهش شدت ضربان قلب ، پوست رنگپریده  ، لرزش، تعریق ، سوزن سوزن شدن در اطراف دهان

  1. کمبود خواب

عدم استراحت کافی می تواند بر هورمون های بدن شما که گرسنگی را کنترل می کنند تأثیر بگذارد. افرادی که کم خواب هستند اشتهای بیشتری دارند و سخت تر احساس سیری می کنند. همچنین هنگام خستگی بیشتر تمایل به خوردن غذاهای پرچرب و پرکالری دارید.

سایر اثرات کمبود خواب عبارتند از:زمان سختی در هشیار ماندن، تغییر روحیه ،کلافگی، امکان تصادفات بیشتر، مشکل بیدار ماندن در طول روز ،افزایش وزن

  1. استرس

هنگام اضطراب یا تنش ، بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند. این هورمون احساس گرسنگی  را درشما تقویت می کند.بسیاری از افراد تحت استرس نیز خواهان غذاهای حاوی قند و چربی بیشتر هستند. این مسئله ممکن است تلاش بدن شما ، برای "خاموش کردن" بخشی از مغز که باعث نگرانی شما بوده است بشود.

علائم دیگر عبارتند از:طغیان های عصبی، خستگی ،سردرد، مشکلات خواب، ناراحتی معده

  1. رژیم غذایی

همه غذاها به یک شکل شما را سیر نمی کنند. آنهایی که گرسنگی را به بهترین وجه مهار می کنند ، دودسته هستند،یا سرشار از پروتئین هستند - مانند گوشت بدون چربی ، ماهی یا لبنیات - یا فیبر زیادی دارند. منابع خوب فیبرعبارتند از: میوه ها ، سبزیجات ، غلات سبوس دار و لوبیا و حبوبات. چربی های سالم مانند آنچه در مغزها ، ماهی ها و روغن آفتابگردان وجود دارد می توانند سطح کلسترول شما را کاهش دهند. آنها برای یک رژیم متعادل مهم هستند و می توانند به شما کمک کنند بعد از غذا خوردن احساس رضایت کنید.

شیرینی ، نان سفید ، بسیاری از وعده های غذایی بسته بندی شده و آماده وهمچنین فست فودها فاقد این مواد مغذی هستند ودر عوض سرشار از چربی و کربوهیدرات های ناسالم هستند.حتی اگر مقدار زیادی از اینها را بخورید ، ممکن است سریعاً بعد از غذا دوباره گرسنه شوید.  و این احتمالا باعث می شودبیش از حد لازم غذا بخورید.

اگر زمان بیشتری برای جویدن و لذت بردن از غذای خود صرف کنید ، به جای اینکه سریع آن را بخورید ، احتمالا بعد از غذا سیرتر هستید. همچنین  توجه و تمرکزبه آنچه در بشقاب شما قرار دارد به جای تلویزیون یا تلفن همراه و ..،می تواند کمک کننده باشد.

  1. داروها

برخی از داروها باعث می شوند بیش از حد معمول بخورید. آنتی هیستامین ها ، که درمان کننده ی آلرژی هستند، برخی داروهای ضد افسردگی ، استروئیدها ، برخی از داروهای دیابت و داروهای ضد روان پریشی با این ویژگی شناخته شده اند.اگر از زمان شروع مصرف دارو وزن اضافه کرده اید ، این دارو می تواند باعث شود شما احساس گرسنگی کنید. با پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید چه داروهای دیگری برای شما مفید است.

  1. بارداری

بسیاری از مادران آینده متوجه جهش بزرگی در اشتها می شوند. این روش بدن شما ،برای اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی برای رشد کودک است. بیشتر خانم ها طی 3 ماه اول بین 4 تا 6 پوند وزن اضافه می کنند (دکتر شما این را سه ماهه اول می نامد) و سپس هفته ای 1 پوند در طول دوم و سوم.علائم دیگری که احتمال بارداری شما وجود دارد عبارتند از:یک دوره قاعدگی از دست رفته ،تکرر ادرار،ناراحتی در معده ،سینه های دردناک یا بزرگ تر شدن سینه ها

  1. مشکلات تیروئید

تیروئید غده ای به شکل پروانه در گردن شما است که هورمون هایی را تولید می کند که میزان کارکرد هر عضوی در بدن شما را کنترل می کند. اگر تیروئید شما خیلی سخت کار می کند ، می توانید به پرکاری تیروئید مبتلا شوید.

علاوه بر بزرگ شدن غده تیروئید ، علائم دیگر این مشکل عبارتند از:

  • نبض تند
  • احساس عصبی بودن
  • تعریق بیش از حد
  • ضعف عضلانی
  • تشنگی حتی بعد از نوشیدن آب

 

  1. نوشابه رژیمی

بسیاری از افراد برای کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن ، نوشابه بدون قند می نوشند. اما قند مصنوعی موجود در این نوشیدنی ها به مغز شما می گوید که انتظار کالری بیشتری را دارد تا برای سوخت استفاده کند.

وقتی بدن شما چیزی دریافت نمی کند ، "کلید گرسنگی" شما را روشن می کند و به شما می گوید در عوض، کالری بیشتری دریافت کنید.

اگر نوشابه رژیمی شما را گرسنه می کند ، ممکن است متوجه موارد زیر نیز شوید:

  • سردرد
  • میل به شیرینیجات
  • افزایش وزن

 

10- کمبود آب بدن

آیا شما گرسنه هستید یا فقط تشنگی دارید؟ شما همیشه نمی توانید تفاوت سیگنال های دریافتی از بدن خود را تشخیص دهید.

سایر علائم کم آبی بدن عبارتند از:

سرگیجه

احساس خستگی

کاهش شفافیت پوست

برخی تحقیقات نشان می دهد اگر قبل یا هنگام غذا یک لیوان آب بخورید ، ممکن است با کالری کمتری احساس سیری کنید.

 

11- چقدر ورزش می کنید

بدن شما هنگام تمرین، کالری مواد غذایی را به عنوان سوخت می سوزاند. ورزش منجر به افزایش متابولیسم بدن می شود ، فرایندی که بدن شما از انرژی استفاده می کند. در بعضی از افراد ، این می تواند باعث افزایش گرسنگی شود.

 

نجمه هوشمند - کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

WebMD Medical Reference Reviewed by Melinda Ratini, DO, MS on October02/2019

SOURCES:

Aldrich, N. Journal of Nutrition Education and Behavior, May-June2013

American Academy of Allergy, Asthma & Immunology: "Antihistamines and Weight Gain."

American Academy of Family Physicians: "Eating During Pregnancy."

American Diabetes Association: "Diabetes Symptoms."

American Sleep Association: "Sleep Deprivation -- What is Sleep Deprivation?"

Chambers, L. Trends in Food Science and Technology, February2015

Cleveland Clinic: "Am I Pregnant?"

Coffin, C. Canadian Journal of Gastroenterology, April 2006.

Depression and Bipolar Support Alliance: "Emotional Eating: Causes, Prevention, Treatment and Resources."

Harvard Health Publications: "Why stress causes people to overeat," "Could it be my thyroid?"

Harvard T. H. Chan School of Public Health: "Artificial Sweeteners," "Fiber," "Sleep: Waking Up to Sleep's Role in Weight Control," "Carbohydrates."

KidsHealth.org: "Polyphagia."

Mayo Clinic: "Diabetes symptoms: When diabetes symptoms are a concern," "Stress Management," "Depression (major depressive episode)," "Hypoglycemia," “Allergy medications: Know your options,” “Dehydration.”

University of Chicago Medicine & Biological Sciences/Science Life: "Sleep loss boosts hunger and unhealthy food choices."

UC San Diego Health: "Wide Effect: Drugs That Promote Weight Gain."

University of Rochester Medical Center: "When Your Weight Gain Is Caused By Medicine."

Van Den Eeden, S. Neurology, October 1994

Yang, Q. Yale Journal of Biology and Medicine, June 2010

Kaiser Permanente: “All about fats: The good and the bad.”

British Nutrition Foundation: “Understanding satiety: Feeling full after a meal.”

Physiology & Behavior: “Hunger and Thirst: Issues in measurement and prediction of eating and drinking.”

Obesity: “Pre-meal water consumption reduces meal energy intake in older but not younger subjects.”

European Journal of Clinical Nutrition: “Drinking water with a meal: a simple method of coping with feelings of hunger, satiety and desire to eat.”

Sports Medicine: “Impact of energy intake and exercise on resting metabolic rate

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه