پیشگیری از زوال عقل با رژیم مدیترانه ایی

یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات ، میوه ها ، روغن زیتون و ماهی - به اصطلاح رژیم غذایی مدیترانه ای – میتواند از مغز در برابر تجمع پلاک ها محافظت کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای ،رژیم غذایی سنتی ساکنان حاشیه مدیترانه و کشور های ایتالیا، یونان، اسپانیا و مراکش است. پایه و اساس رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف زیاد میوه ها، سبزی ها، دانه های روغنی، زیتون، غلات کامل و حبوبات میباشد. مصرف هفتگی ۲ الی ۳ وعده از غذاهای دریایی یکی دیگر از اجزای رژیم غذایی مدیترانه ای است. مغزیجات و دانه های روغنی هم به میزان متعادل باید مصرف شوند . در رژیم غذایی مدیترانه ای مقدار چربی های اشباع بسیار محدود گردیده و مقدار چربی های غیر اشباع افزایش میابد، همچنین مصرف منابع امگا ۳ در رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر از سایر رژیم های غذایی است که این مسئله در سلامت قلب و عروق نقش دارد.

محققان در آلمان رابطه بین رژیم غذایی و وجود پروتئین های آمیلوئید و تاو را که مشخصه اصلی آلزایمر است ،اما در مغز افراد مسن و بدون زوال عقل نیز یافت می شود را بررسی کردند.

این تحقیقات ارتباط بین عادات غذایی را ،با سلامت مغز و عملکرد شناختی در سنین بالا نشان میدهد. داشتن رژیم غذایی مدیترانه ای از مغز و به عبارتی از تخریب نورون ها محافظت میکند و بنابراین خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای اعتبارسنجی این یافته ها و درک بهتر مکانیسم های اساسی آن مورد نیاز است.

محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی نمی کردند سطح بالاتری از مارکرهای آمیلوئید و تاو را داشتند. همچنین ، افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی نکرده اند ، در آزمون های حافظه نسبت به افرادی که این رژیم غذایی را رعایت کردند ، امتیاز کمتری داشتند.

با این حال ، بهبود رژیم غذایی، تنها عامل سبک زندگی نیست که ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد اما در مجموع تحقیقات نشان می دهند که مداخلات در سبک زندگی ،برای جلوگیری از کاهش افت شناختی بسیار مفید است. سایر مولفه های سبک زندگی ، مانند ورزش نیز در این امر مهم هستند. البته هنوز مشخص نیست که چگونه رژیم و ورزش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهند، اما به احتمال زیاد یک ترکیب و هم افزایی رفتاری خواهد بود که علت اصلی این کاهش خطر است.

در آخر آنچه می دانیم این است که هرآنجه که برای سلامت قلب مفید است، برای سلامت و بهبود عملکرد مغز نیز مفید است ، بنابراین یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. هیچ رژیم غذایی صد درصدی وجود ندارد ، اصلاح سبک زندگی داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کنید ، اما دقت کنید که فعالیت مرتب روزانه داشته باشید و استرس خود را مدیریت کنید.

این گزارش پنجم ماه می 2021 در مجله Neurology به صورت آنلاین منتشر شد.

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

SOURCES: Tommaso Ballarini, PhD, German Center for Neurodegenerative Diseases, Bonn, Germany; Heather Snyder, PhD, vice president, medical and scientific relations, Alzheimer's Association; Neurology, May 5, 2021, online

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه