پروتئین چه کارهایی را برای بدن ما انجام می دهند...

پروتئین چیست؟

پروتئین یکی از گروه های پیچیده ی  مولکول ها است که انواع کارها را در بدن شما انجام می دهد. آنها موها ، ناخن ها ، استخوان ها و ماهیچه های شما را تشکیل می دهند. پروتئین به بافت ها و اندام ها شکل می دهد و همچنین به آنها کمک می کند تا آنطور که باید کار کنند. به طور خلاصه ، پروتئین یکی از اجزای سازنده ای است که شما را به آنچه هستید تبدیل می کند.

 

انرژی اضطراری

پروتئین اولین و یا حتی دومین انتخاب بدن شما برای دریافت انرژی نیست. این نقش مختص کربوهیدرات ها و چربی ها است. اما هنگامی که کالری دریافتی را خیلی کم می کنید یا اگر ورزشکار حرفه ای هستید ، پروتئین می تواند به عنوان یک ذخیره انرژی در مواقع اضطراری عمل کند.

 

عضله سازی

شما برای حفظ اندازه و شکل ماهیچه های خود به پروتئین نیاز دارید. با کاهش وزن ، پروتئین مانع از دست دادن همزمان ماهیچه ها می شود. اگر برای افزایش قدرت وزنه می زنید ، پروتئین کلید ساخته شدن بیشتر ماهیچه ها است.

 

تقویت کننده استخوان

مطالعات نشان می دهد که دریافت مقدار مناسب پروتئین در رژیم غذایی باعث بهبود سلامت استخوان ها می شود. با حفظ تراکم استخوان ، احتمال پوکی استخوان (از دست دادن استخوان)  کاهش می یابد و همچنین با افزایش سن از شکستگی جلوگیری می کند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

پروتئین ها از اسیدهای آمینه ساخته شده اند. این ترکیبات به بازیگران اصلی سیستم ایمنی بدن شما - سلول های T ، سلول های B و آنتی بادی ها - کمک می کند تا به سلول های ریزی تبدیل شوند که قبل از شروع عفونت ، سلول های مضر را که وارد بدن شما می شوند ، تشخیص داده و می کشند.

 

کاهش ولع

ولع با نیاز واقعی به غذا متفاوت است. آنها از مغز شما می آیند ، نه از معده شما. تحقیقات نشان می دهد که دریافت پروتئین بیشتر می تواند به کاهش ولع ، حتی هجوم بردن به یخچال در اواخر شب کمک کند.

چربی سوزی

وجود کافی پروتئین در رژیم غذایی شما سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد (میزان استفاده از کالری توسط بدن). این بدان معناست که شما کالری بیشتری در روز-حتی در حالت استراحت-نسبت به رژیم کم پروتئین می سوزانید.

 

دوست دار قلب

مطالعات روی پروتئین ، به ویژه پروتئین گیاهان ، نشان می دهد که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین می تواند سطح LDL یا کلسترول بد را کاهش دهد ، که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

 

التیام زخم ها و جراحات

پروتئین را  سازنده بافت ها و اندام های بدن می نامند. با کاهش التهاب و ایجاد بافت جدید در محل آسیب ، ترمیم سریعتر زخم را تقویت می کند.

 

جا به جایی مواد مغذی

اگر جریان خون خود را به عنوان یک کانال در نظر بگیرید ، پروتئین ها کشتی های باری هستند که ویتامین ها ، مواد معدنی ، قندها ، کلسترول و اکسیژن را از طریق آن وارد سلول ها و بافت هایی می کنند که برای کار به آنها نیاز دارند. برخی از پروتئین ها حتی برخی مواد مغذی مانند آهن را ذخیره می کنند ، بنابراین در صورت نیاز به آن یک منبع ذخیره دارید.

 

آیا می توانید پروتئین زیادی دریافت کنید؟

رژیم غذایی سرشار از پروتئین فواید مشخصی دارد ، اما آیا مصرف بیش از حد آن می تواند به سلامتی شما آسیب برساند؟ بله ، و این هزینه می تواند خطر بیشتری برای سرطان ، کلسترول بالاتر ، سنگ کلیه ، افزایش وزن و یبوست باشد. اما بسیاری از این اثرات بالقوه بستگی به نوع پروتئین دریافتی و رژیم کلی شما دارد. از پزشک یا متخصص تغذیه خود بپرسید که چه چیزی برای شما مناسب است.

 

بهترین راه ها برای به دست آوردن پروتئین چیست؟

پروتئین به اشکال مختلف وجود دارد.بهتر است به منابع سالم و کم چرب مراجعه کنید. از چربی های اشباع و گزینه های فراوری شده خودداری کنید. سعی کنید آن را در طول روز بخورید نه فقط در یک وعده غذایی. برای دریافت مقدار زیادی ویتامین ، مواد معدنی و فیبر ، میوه و سبزیجات خود را ادامه دهید.

 

 

 

نجمه هوشمند -کارشناس تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه