ویتامین ها و مواد معدنی که باعث افزایش متابولیسم می شوند (قسمت دوم )

 

  • کلسیم

تحقیقات جدید نشان می دهد که کلسیم برای متابولیسم سالم و کنترل قند خون و همچنین استخوان های سالم حیاتی است.

برخی تحقیقات از سال 2010 نشان می دهد مصرف کلسیم در ترکیب با ویتامین D باعث کاهش وزن در رژیم غذایی می شود.

مطالعات قدیمی تر در سال 2007 نشان داد که رژیم غذایی با میزان  کلسیم لبنی زیاد باعث افزایش وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

  • غذاهایی که دارای کلسیم بالا هستند عبارتند از:
  • شیر
  • ماست
  • غلات غنی شده
  • آب پرتقال غنی شده
  • سبز تیره، سبزیجات برگزیده
  • دانه ها
  • بادام

 

 

  • آهن

بدن برای رشد سالم و سوخت و ساز بدن نیاز به آهن دارد. آهن همچنین برای عملکرد صحیح سلول ها و ترشح  برخی از هورمون ها حیاتی است.

آهن برای حمل اکسیژن در گلبول های قرمز ضروری است. سلول های قرمز خون اکسیژن را به عضلات و بافت های بدن منتقل می کنند.

اگر فرد سطح آهن پایین داشته باشد، ممکن است اکسیژن کافی برای عضلات خود نداشته باشد. عضلاتی که کم اکسیژن هستند نمی توانند چربی را به جهت سوخت مورد نیاز خود بسوزانند . کمبود آهن همچنین متابولیسم مطلوب بدن را مختل می کند.

  • منابع آهن عبارتند از:
  • گوشت
  • لوبیا
  • غلات غنی شده
  • برنج قهوه ای
  • آجیل
  • سبز تیره، سبزیجات برگزیده
  • توفو و سویا

گرچه آهن بسیار حیاتی است، در هنگام مصرف در دوزهای بالا نیز سمی است. بنابراین، مردم باید قبل از مصرف مکمل، با یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنند.

 

  • منیزیم

بدون منیزیم، واکنش های شیمیایی که باعث تولید انرژی در بدن می شود، اتفاق نمی افتد. این وابستگی بدان معنی است که ، منیزیم برای متابولیسم و تولید انرژی ضروری است.

  • منیزیم در انواع مختلفی از غذاها موجود است، از جمله:
  • آجیل و دانه ها
  • حبوبات
  • اسفناج
  • موز
  • ماهی قزل آلا و خار
  • غلات کامل
  • سیب زمینی

افراد همچنین می توانند مکمل های منیزیم را مصرف کنند، اما باید اول به پزشک یا مشاور تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کنند، زیرا ممکن است در افرادی که دارای شرایط بهداشتی خاصی هستند، اثرات نامطلوب داشته باشد.

 

 

  • در پایان ؛ هر کسی که دررابطه با مصرف مکمل های ویتامینی یا مواد معدنی جدید برای افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن بخواهد اقدام کند ، ابتدا باید با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کند.

مصرف این ویتامین ها و مواد معدنی الزاما متابولیسم بدن را افزایش نخواهند داد. با این وجود، آنها به بهبود متابولیسم بدن و پیشگیری از کمبود های تغذیه ای کمک می کنند.

توجه به این موضوع بسیار پر اهمیت است که بعضی از مکمل ها ممکن است اثرات نامطلوب در دوزهای بالا داشته باشند، وضعیت سلامتی را بدتر کند یا تداخلی با داروهای شخص داشته باشند.

 

امن ترین راه برای مصرف بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی جهت تقویت متابولیسم از طریق داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که متنوع و مغذی نیز باشد.

 

 

Reference :

 Last reviewed   Mon 14 January 2019 By Cathleen Crichton-Stuart - MEDICALNESTODAY               

Reviewed by Debra Rose Wilson, PhD, MSN, RN, IBCLC, AHN-BC, CHT

 

 

 

ترجمه : رؤیا آحادی وند – کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه