وزن رضایت بخش در مقایسه با وزن سلامت

به احتمال زیاد، وزن اکنون شما بیشتر از 20 سال پیش است. بیشتر ما این کار را می کنیم. اما دقت کنید که نه تنها دور کمرتان رشد کرده بلکه وزن ایده آل شما نیز افزایش یافته است. در نظرسنجی اخیر گالوپ ، 60٪ افراد ،وزن خود را تقریباً مناسب توصیف کردند. که این میزان تقریباً برابر است با همین درصد از آمریکایی های دارای اضافه وزن یا چاقی حقیقت در ارتباط با "وزن راضی کننده" و وزن سالم شما چیست؟ آیا نزدیک به چیزی است که فکر می کنید یا کلا با آن فاصله دارد؟

 

آیا اضافه وزن ناسالم است؟

این ایده که اضافه وزن ناسالم نیست ، در سال 2013 مطرح شد.

این زمانی بود که مطالعه ای در مجله انجمن پزشکی آمریکا گزارش داد که افرادی که بیش از 30 پوند اضافه وزن دارند ، احتمال مرگ زودهنگام آنها نسبت به افراد با وزن طبیعی کمتر است.

اگرچه یک تحقیق دقیق ، اشکالات عمده ای در روشهای مطالعه را نشان داد.

 معلوم شد ، وزن رضایت بخش ما خیلی سالم نیست.علاوه بر این ، دهه ها تحقیق نشان می دهد که چاقی منجر به بسیاری از مشکلات جدی سلامتی می شود. این پوندهای اضافی احتمال ابتلا به طیف وسیعی از بیماری ها را از دیابت و فشار خون بالا گرفته تا زوال عقل و انواع سرطان بیشتر می کند. مثلاً از اواسط دهه 20 تا اواسط دهه 50 ،فقط در دامنه ی یک سایز ، مثلاً یک سوم احتمال ابتلا به سرطان پستان بعد از یائسگی بیشتر می شود.

مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی ، به ویژه بیماری های مزمن مانند دیابت ، می تواند تأثیر طولانی مدت داشته باشد.

راشل براندیس ، رژیم درمانگر می گوید: "اینها بیماری هایی هستند که شما باید نه فقط برای چند ماه بلکه برای یک عمر مدیریت کنید." اینها بر سلامتی ، کیف پول و فعالیت های روزمره شما تأثیر می گذارند. شما ناچار می شوید زمان بیشتری را در مطب دکتر و پول بیشتری برای دارو صرف کنید. شما همیشه در تلاش هستید که بیماری خود را مدیریت کنید تا احساس بهتری داشته باشید. " او می گوید آنچه در معرض خطر است کیفیت زندگی شما است.هنوز هم بسیاری از ما در مواجهه با وزن خود مشکل داریم.

Brandeis می گوید اکثر مردم وقتی پا روی ترازو می گذارند "شوکه" می شوند.

 

3 تغییر دهنده بازی

 

  1. BMI و اندازه کمر خود را بدانید.

شاخص توده بدن (BMI)، بر اساس قد و وزن شما است. این یک ابزار خوب برای کمک به براورد چربی بدن است - و احتمال ابتلا به بیماری را می سنجد. اما این فاکتور بی نقص نیست ،اگر بدن عضلانی دارید ، BMI می تواند شما را به اشتباه بیاندازد و چربی بدن شما را بیش از حد نشان دهد. اگر سن بیشتری دارید  و توده عضلانی کمتری دارید ، می تواند چربی بدن شما را کمتر از آنچه هست نشان دهد.  BMI درواقع  فقط ارتباط بین وزن و سلامتی شما را تخمین می زند.

بر این اساس،اندازه دور کمر می تواند تصویر بهتری از سلامتی شما ارائه دهد - به خصوص اگر عضلانی هستید. کافی است یک متر اندازه گیری بردارید و آن را دور کمرتان ، درست بالای ناف قرار دهید. اگر اندازه دور کمرتان بیش از 35 اینچ (برای یک زن) یا 40 اینچ (برای یک مرد) است ، وقت آن است که اقدامی انجام دهید.

  1. وزن ایده آل خود را فراموش کنید.

بعضی از پزشکان حتی دوست ندارند در مورد وزن ایده آل صحبت کنند. به این دلیل که دستیابی به آن اغلب دشوار به نظر می رسد. واقعیت این است که ، حتی مقدار کمی از دست دادن وزن نیز به افزایش سطح سلامت کمک می کند.

 به جای تمرکز روی وزن ایده آل ، به دنبال هدف های کوچک باشید.  کاهش 7 تا 10 درصد از وزن تأثیر بسزایی دربهبود متابولیسم بدن شما می گذارد. به محض رسیدن به آن هدف ، 10٪ بعدی بسیار ساده تر به نظر می رسد. تغییرات کوچک به احتمال زیاد دائمی می شوند و با گذشت زمان تأثیرات بزرگی دارند.

  1. هرگز دیر نیست.

هرچه پیرتر می شوید ، توده عضلانی شما جمع می شود.اما مطالعات نشان می دهد که شما حتی دردهه 80 از زندگی خود می توانید توده عضلانی بدون چربی خود را  بهبود دهید و چربی بدن را پایین نگه دارید ، . همچنین تعادل و ثبات بهتری خواهید داشت که به جلوگیری از شکستگی استخوان کمک می کند.

 

 

نجمه هوشمند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

 

WebMD Feature Reviewed by Melinda Ratini, DO, MS on October 09/2014

British Medical Journal, Aug21/2014.

CDC: “Healthy Weight -- it’s not a diet, it’s a lifestyle.”

Flegal, K. The Journal of the American Medical Association, Jan2/2013..

Harvard School of Public Health: “Ask the expert: Dr. Walter Willett,” “Healthy Weight.”

Rachel Brandeis, RD, LD.

Sally Stieghan, RD, LD, Atlanta

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه