هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید)

کم کاری تیروئید شرایطی است که بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید ایجاد نمی کند.

هورمونهای تیروئید به کنترل رشد ، ترمیم و سوخت و ساز بدن کمک می کنند. در نتیجه ، افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند ممکن است دچار خستگی ، ریزش مو ، افزایش وزن ، احساس سرماخوردگی ، خشکی پوست و بسیاری از علائم دیگر شوند .

کم کاری تیروئید بین 1 تا 2٪ از افراد در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و ده برابر بیشتر از مردان در زنان تأثیر دارد.

غذاها به تنهایی کم کاری تیروئید را درمان نمی کنند. اما ، ترکیبی از مواد مغذی و داروهای مناسب می تواند به بازگرداندن عملکرد تیروئید و به حداقل رساندن علائم شما کمک کند.

این مقاله به شما کمک می کند بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید را کشف کنید ، از جمله اینکه کدام غذاها را باید بخورید و از مصرف کدام غذاها پرهیز کنید .

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید معمولاً متابولیسم پایینی دارند. تحقیقات نشان می دهد که ورزش هوازی می تواند به بهبود سطح هورمون تیروئید افراد کمک کند. علاوه بر این ، خوردن پروتئین بیشتر ممکن است به بهبود متابولیسم شما کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد که ید ، سلنیوم و روی برای افرادی که کم کاری تیروئید دارند مفید هستند. با این حال ، بهتر است از مصرف مکمل های ید و سلنیوم به صورت خودسرانه خودداری کنید مگر اینکه پزشک یا متخصص تغذیه به شما توصیه کند که آنها را مصرف کنید.

نکته : مکمل ها دوزهای بالایی را وارد بدن می کنند و سلنیوم ممکن است در مقادیر زیاد آن سمی باشد.

نکته: دریافت مکمل های ید لازم نیست، زیرا می توانید مقدار زیادی "ید" را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. برخی مطالعات همچنین نشان داده اند که "ید" بیش از حد نیاز، ممکن است به غده تیروئید آسیب برساند .

مبتلایان به کم کاری تیروئید باید رژیم غذایی بر اساس سبزیجات ، میوه و گوشتهای بدون چربی را زیر نظر مشاور تغذیه و رژیم درمانی داشته باشند تا در جلوگیری از افزایش وزن به آنها کمک کند.

دو ماده که ممکن است به تیروئید شما آسیب برساند عبارتند از: گواتروژن ها و گلوتن. گواتروژن ها ممکن است در عملکرد طبیعی تیروئید شما اختلال ایجاد کنند ، در حالی که برخی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ممکن است از بیماری سلیاک رنج ببرند.

در اینجا لیستی از غذاهایی که حاوی گوگرد هستند و بایستی با اعتدال مصرف کنید آورده شده است. در صورت مصرف در مقادیر بالا ، آنها تحریک کننده شناخته می شوند.

  • غذاهای سویا: توفو ، تمپه ، لوبیا ادمام ، شیر سویا و غیره.
  • سبزیجات صلیبی: کلم بروکلی ، کلم ، اسفناج ، کلم و غیره.
  • نوشیدنی ها: قهوه ، چای سبز و الکل - این نوشیدنی ها ممکن است غده تیروئید شما را تحریک کنند.

اگر به دلیل "تیروئیدیت هاشیموتو" به بیماری سلیاک مبتلا هستید یا از خوردن غذاهایی که حاوی گلوتن هستند دچار ناراحتی میشوید ، باید از مصرف گلوتن به طور کامل خودداری کنید.

  • غذاهایی که حاوی گلوتن هستند: نان ، ماکارونی ، غلات ، آبجو و غیره.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید گزینه های زیادی برای یک رژیم غذایی سالم دارند. آنها می توانند تخم مرغ ، گوشت ، ماهی ، بیشتر گروه میوه و سبزیجات ، غلات و دانه های بدون گلوتن ، لبنیات و نوشیدنی های بدون کافئین مصرف کنند.

اگرچه کم کاری تیروئید باعث افزایش وزن می شود ، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای حفظ وزن خود انجام دهید. به عنوان مثال ، می توانید سعی کنید استراحت زیادی داشته باشید ، مقدار مناسبی پروتئین بخورید و استراحت زیادی داشته باشید:

هر شب 7 تا 8 ساعت خواب داشته باشید. خواب کمتر از این با افزایش چربی به ویژه در اطراف شکم مرتبط است .

مراقب سبک زندگی خود باشید :

توجه به آنچه می خورید ، چرا می خورید و چقدر سریع می خورید، می تواند به شما در ایجاد رابطه بهتر با غذا کمک کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که این مسئله می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند .

یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید:

 یوگا و مراقبه می تواند به شما کمک کند، استرس کمتری داشته باشید و سلامت کلی شما را بهبود بخشد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که مدیتیشن در کمک به شما برای حفظ وزن سالم مؤثر هست .

رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و متوسط ​​را امتحان کنید:

خوردن مقدار کربوهیدرات کم ​​تا متوسط ​​برای حفظ وزن سالم بسیار مؤثر است. اما ، از امتحان کردن "رژیم کتوژنیک" خودداری کنید ، زیرا خوردن کربوهیدرات بسیار کمی ممکن است سطح هورمون تیروئید شما را کاهش دهد.

مترجم : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، گروه درمان چاقی باراکا

 

Reference: Written by Ryan Raman, MS, RD on November 1, 2017

https://www.healthline.com

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه