نقش تغذیه  در آرتریت روماتوئید

ایجاد تغییر در رژیم غذایی علائم آرتریت را بهبود می بخشد. این ممکن است شامل اجتناب از غذاهای التهابی ، مانند چربی اشباع و شکر باشد. وزن بدن فرد نیز بر میزان التهاب تأثیر می گذارد. سلولهای چربی سیتوکین تولید می کنند ، سیتوکین ها سلولهای ایمنی بدن هستند که التهاب را افزایش می دهند.

 

چربی های التهابی

انواع مختلفی از چربی باعث افزایش یا کاهش التهاب در بدن می شود.

◄اسیدهای چرب امگا 6: این روغن ها شامل روغن هایی مانند ذرت ، گلرنگ ، آفتابگردان و روغن نباتی هستندچربی اشباع شده: گوشت ، کره و پنیر حاوی این نوع چربی هستند.

◄چربی های ترانس: این نوع چربی برای سلامتی انسان مضر است زیرا کلسترول "خوب" را کاهش می دهد ، کلسترول "بد" را می افزاید و سطح التهاب را افزایش می دهد.

◄کاهش مصرف لبنیات : لبنیات منبع آراشیدونیک اسید (AA) هستند AA یک عامل مهم برای عوامل پیش التهابی در بدن است.

◄مصرف آنتی اکسیدان ها و غذاهای حاوی امگا 3 می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

◄چربیهای اشباع نشده: این روغنها شامل روغن زیتون ، روغن آووکادو و روغنهای مغزها و دانه ها است. روغن زیتون بسیار بکر حاوی ترکیب اولئوکانتال است که دارای خواص ضد التهابی مشابه ایبوپروفن است.

قند

یک مطالعه در مواد مغذی نشان می دهد که افرادی که به طور منظم نوشیدنی های قندی می نوشند ، خطر ابتلا به RA آرتریت روماتوئید را دارند. مصرف بیش از حد قند همچنین خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را افزایش می دهد. همچنین می تواند منجر به چاقی ، التهاب و سایر بیماری های مزمن شود.

برخی تحقیقات نشان می دهند که کاهش مصرف گوشت نیز ممکن است برای آرتریت مفید باشد. شکر یک غذای پیش التهابی میباشد به همین علت کاهش مصرف شیرینی ها، نوشیدنی های شیرین و میان وعده های فرآوری شده توصیه می شود.

 

محصولات نهایی پیشرفته گلیکاسیون (AGEs)

AGEs ترکیبات التهابی است که می تواند در بافت ها تجمع یابد . افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت و آرتریت اغلب سطح AGEs بالایی دارند. بنابراین ، کاهش سطح AGEs میتواند به کاهش التهاب کمک کند. چربی و قند هر دو سطح AGEs را در بدن افزایش می دهند. برخی از روش های پردازش غذا و پخت و پز در دمای بالا نیز باعث افزایش سطح AGEs در مواد غذایی می شود.

 

سبزیجات نایت شید

Nightshades گروهی از سبزیجات است که حاوی ترکیب سولانین است. مطالعات تأیید نکرده اند که این سبزیجات می تواند باعث درد آرتریت شود ، اما کمیته بهداشت هاروارد توصیه میکند که حذف آنها از رژیم غذایی به بهبود علائم درافراد دچار آرتریت کمک می کند. با این حال، برخی از افراد مبتلا به آرتریت ممکن است حساسیت به سبزیجات نایت شید داشته باشند.

سبزیجات Nightshade عبارتند از:گوجه فرنگی - فلفل دلمه ای - فلفل تند – بادمجان - سیب زمینی

کلام آخر اینکه اگر فرد موارد زیر را رعایت کند دردهای آرتریت را میتواند به شدت کاهش دهد.

کاهش سطح التهاب در بدن - حفظ وزن نرمال و اجتناب از اضافه وزن – از مصرف غذاهای محرک خودداری کند.

 

ترجمه :رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

REFERENCE: https://www.medicalnewstoday.com/Medically reviewed by Kathy W.Warwick, R.D., CDE - Written by Louisa Richards - Updated on December 22, 2020

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه