نقرس؛ باید و نبایدهای تغذیه ای

نقرس شکل دردناکی از آرتریت است که زمانی اتفاق می‌افتد که اسید اوریک بیش از حد در بدن تولید می‌شود و کریستال‌هایی در مفاصل بدن ایجاد می‌کند که باعث درد میشود. برای کنترل نقرس بایستی مصرف غذاهای حاوی پورین بالا را محدود کرد. زیرا وقتی بدن شما پورین را تجزیه می کند، سطح اسید اوریک در بدن بالا می رود.

■ داشتن اضافه وزن شما را بیشتر در معرض نقرس قرار میدهد. هنگامی که وزن خود را کاهش میدهید، می توانید از خود در برابر حمله های نقرس محافظت کنید.

■ رژیم های ناشتا یا بسیار کم کالری نداشته باشید. اگر خیلی سریع وزن کم کنید، می توانید احتمال حمله نقرس را افزایش دهید.

■ یکی از چیزهایی که ممکن است به شما در مدیریت نقرس کمک کند، کاهش میزان مصرف غذاهای حاوی پورین هایی است. به خاطر داشته باشید که اگرچه آنچه می خورید می تواند بر میزان تولید اسید اوریک بدن شما تأثیر بگذارد، اما تأثیرات آن در مقایسه با داروها ناچیز است.

◄از مصرف غذاهای حاوی پورین بالا خودداری کنید:

گوشت قرمز، بره و خوک و گوشت های احشا مانند جگر، دل و کلیه ها

غذاهای دریایی، به ویژه صدف‌ها مانند میگو، خرچنگ، صدف و ساردین و ماهی تن

محصولات با فروکتوز بالا مانند نوشابه و آب میوه  و میوه های شیرین، بستنی، آب نبات ، میوه های خشک

آبجو و مشروبات الکلی غلات (مانند ودکا و ویسکی)

 

◄بهترین غذاها برای رژیم نقرس مواد غذایی کم پورین هستند. مانند:

محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی مانند ماست و شیر بدون چربی

میوه ها و سبزیجات تازه

آجیل و غلات

روغن های سالم مانند روغن زیتون و کنجد و کانولا

نان های کامل و سبوس دار – برنج و پاستا

گوشت هایی مانند ماهی، مرغ و گوشت قرمز و تخم مرغ در حد اعتدال مناسب هستند . شما همچنین می توانید لوبیا، سویا و سایر اشکال گیاهی پروتئین را مصرف کنید.

■ ممکن است سبزیجاتی مانند اسفناج و مارچوبه را در لیست پر پورین ببینید، اما مطالعات نشان می دهد که خطر حملات نقرس را افزایش نمی دهند.

◄اگر نقرس دارید چه می توانید بنوشید؟

غذاها تنها چیزی نیستند که می توانند اسید اوریک را تحت تاثیر قرار دهند. آنچه می نوشید نیز مهم است. از مصرف آبمیوه ها و نوشیدنی های قندی اجتناب کنید.

حتما مایعات زیاد بنوشید - 8 تا 16 فنجان در روز. حداقل نیمی از نوشیدنی روزانه تان باید آب باشد.

■ ویتامین C نیز می تواند به کاهش اسید اوریک کمک کند. با این حال، دوزهای بسیار زیاد این ویتامین در واقع می تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد.

■ مطالعات همچنین نشان می دهد که فروکتوز بالا در میوه ها و آبمیوه ها سطح اسید اوریک را افزایش میدهد.

■ میوه های غنی از آنتی اکسیدان. میوه های تیره رنگ مانند توت سیاه، زغال اخته، انگور، تمشک و به خصوص گیلاس می توانند به کنترل اسید اوریک کمک کنند.

■ شواهدی وجود دارد که نوشیدن مقدار متوسط ​​قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به نقرس را کاهش دهد.

■ سایر مکمل ها همچنین مکمل های گیاهی وجود دارند که به طور موثر التهاب را کاهش می دهند از جمله بروملین و زردچوبه به کاهش تورم و درد مرتبط با نقرس کمک میکنند.

■ ورزش منظم داشته باشید و از مصرف شیرینی جات و مواد غذایی فراوری شده اجتناب کنید.

 

ترجمه رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

REFERENCE:

Medically Reviewed by David Zelman, MD on June 15, 2021

Medically Reviewed by Jennifer Robinson, MD on January 21, 2020

https://www.webmd.com/arthritis/gout-diet-curb-flares

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه