موارد موثر بر عدد ترازو

تاثیر رژیم غذایی :

تعادل بین انرژی دریافتی (خوردن) و انرژی مصرفی (سوزاندن آن کالری ها) دلیل بالا و پایین رفتن وزن شماست. اگر بیش از آنچه می سوزانید مصرف کنید، وزن اضافه می کنید و از دست دادن این وزن نیز می تواند سخت باشد. کارشناسان می گویند برای کاهش 1 پوند از وزن، تعادل کالری شما (غذا خوردن منهای سوزاندن) باید به نحوی باشد که به مدت یک هفته هر روز 500 کیلوکالری کمتراز قبل دریافت کنید.

 

تاثیر نحوه استفاده از ترازو:

سطحی که ترازو روی آن قرار می گیرد باید یک سطح سخت باشد، نحوه ایستادن شما (تقسیم وزن روی هر دو پا) و لباسی که می پوشید (یا نمی پوشید) هم مهم است که  باید هربار مثل هم باشد. اگر نه، ممکن است اعداد بسیار متفاوتی را ببینید.

 

نوع ترازو:

همه ما می دانیم که عدد ترازو در مطب دکتر با عدد ترازو  در خانه می تواند بسیار متفاوت باشد. ترازوها متفاوت است. انواع دیجیتال معمولا دقیق تر هستند. از هر نوع که استفاده می کنید، قبل از رفتن روی ترازو، مطمئن شوید که آن را صفر کرده اید.

 

زمان وزن کردن:

صبح معمولا بهترین زمان برای دریافت دقیق ترین نتیجه است. شما کمی خوابیده اید و احتمالاً هنوز چیز زیادی برای خوردن یا نوشیدن نداشته اید. هر چند با گذشت روز، این کار را خواهید کرد. قطعا انتظار داریم که عدد ترازو بعد از صرف یک وعده غذایی بزرگ بالا بیاید. اگر خودتان را آماده کنید، وزن کردن بعد از وعده هم ممکن است.

 

تاثیر ورزش:

برخی از ورزشکاران ممکن است  پس از یک تمرین 6 تا 10 درصد وزن بدن خود را کاهش دهند (که بیشتر در عرق کردن و از مایعات بدن است). تغییر شما ممکن است آنقدرها هم شدید نباشد. اما کاهش یک یا دو پوند بعد از ورزش شدید غیر معمول نیست.

 

تاثیر سلامتی شما:

کسالت و بیماری می تواند باعث تغییر وزن غیرمنتظره شود. سرطان، دیابت، نارسایی قلبی و حتی سرماخوردگی معمولی می توانند اثرات موج دار در وزن داشته باشند. اگر اشتهای خود را از دست بدهید یا آب را در خود نگه دارید، ممکن است ترازو اعداد متفاوتی را نسبت به قبل نشان دهد. اگر تغییر وزن غیرمنتظره ای دیدید با پزشک خود مشورت کنید.

 

تاثیر داروها:

بسیاری از داروها، از جمله داروهای ضد التهاب، آنتی هیستامین ها و مواد افیونی، می توانند باعث کاهش وزن سریع شوند. سایر داروها مانند انسولین، داروهای ضد افسردگی و برخی داروهای ضد صرع می توانند باعث افزایش سریع وزن شما شوند. همیشه از پزشک خود در مورد عوارض جانبی داروهایی که مصرف می کنید، چه با نسخه و چه بدون نسخه، سوال کنید.

 

تاثیر نوشیدن آب زیاد:

یک لیتر آب حدود 2 پوند وزن دارد. اگر فقط آن را بنوشید - و ورزش نکنید – این وزن بلافاصله روی ترازو نشان داده می شود. این بدان معنا نیست که باید H2O را رها کنید. در درازمدت، نوشیدن آب (به خصوص به جای نوشیدنی های شیرین پرکالری) می تواند به کاهش وزن کمک کند.

 

اثر دریافت ناکافی آب:

چیزی بین 55 تا 75 درصد از بدن شما آب است. پایین آمدن این میزان از سطح طبیعی می تواند باعث سردرد یا خشکی پوست شود. اگر بیش از حد کم آب شوید، ممکن است در درست فکر کردن مشکل داشته باشید. همچنین ممکن است به طور ناگهانی وزن خود را از دست بدهید. اگر به اندازه کافی نوشیدنی ننوشید تا چیزی را که در طول روز از دست می دهید جایگزین کنید، ترازو آن را نشان می دهد.

 

تاثیرمصرف روزانه قهوه:

مطالعات نشان می دهد که یک تا 3 فنجان قهوه در روزمی تواند به شما کمک کند وزن خود را کنترل کنید. کافئین ممکن است به کاهش اشتها یا سوزاندن چند کالری کمک کند. اما مراقب باشید: یک نوشیدنی پرکالری و پرچرب یا شرین برعکس، ترازو را به سمت دیگری سوق می دهد.

 

تاثیرنمک:

مصرف زیاد نمک در رژیم غذایی برای قلب مضر است. همچنین می تواند باعث احتباس آب در بدن شما شود. که می تواند وزن شما را بالا ببرد. به علاوه، افرادی که رژیم‌های غذایی با سدیم بالا دارند، تمایل دارند غذاهای فرآوری‌شده و تنقلات بیشتری مصرف کنند که همه اینها چربی و کالری بالایی دارند. بسیاری از این موارد می توانند با عجله وزن شما را افزایش دهند.

 

تاثیراجابت مزاج:

وزن شما بسته به میزان تخلیه ی دستگاه گوارش نیز می تواند تغییر کند. اگر یک وعده غذایی بزرگ ،  دفع نداشته باشید ویا  اگر پس از نوشیدن فراوان ادرار نکنید، این وزن روی ترازو نیز ثبت می شود. از طرف دیگر، اسهال می تواند باعث کم آبی بدن و کاهش وزن شود.

 

عادات خواب شما:

مطالعات نشان می دهد که کم خوابی یا کم خوابی می تواند وزن شما را تغییر دهد. برای مثال، پس از شب‌های بی‌خوابی، ممکن است بیشتر از حد معمول احساس گرسنگی کنید. این می‌تواند باعث شود که وعده‌های غذایی بزرگ‌تری بخورید، که می‌تواند منجر به شوک ترازو در اواخر روز شود.

 

سن شما:

ممکن است در روزی که 30 ساله (یا 40 یا 50 ساله) می شوید تغییر وزن خود را مشاهده نکنید. اما با افزایش سن، بسیاری از ما به طور طبیعی وزن اضافه می کنیم (ممکن است کم تحرک شویم یا تغییرات دیگری مانند یائسگی داشته باشیم). بعد از حدود 60 سالگی، ممکن است شروع به از دست دادن اشتهای خود کنید (ممکن است جویدن غذا سخت تر باشد، یا ممکن است بیمار یا افسرده باشید). این مسئله نیز می تواند باعث کاهش وزن شما شود.

نجمه هوشمند/کارشناس ارشد تغذیه/ گروه درمان چاقی باراکا

 

منبع

WebMD/ Reviewed by Jennifer Robinson, MD on November 13, 2021

 

 

 

 

 

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه