موارد تغذیه در اختلال خواب

عوامل زیادی در ایجاد اختلال در خواب شبانه دخیل هستند که یکی از آنها تغذیه‌ نامناسب در آخر شب و قبل از خواب است. مانند :

شکلات تلخ: مصرف شکلات تلخ بر خلاف شایعات تاثیری روی بهبود کیفیت خواب ندارد و بلکه برعکس است. شکلات مانند قهوه و چای حاوی کافئین است. کافئین باعث برانگیختگی میگردد و توانایی بدن را برای خواب عمیق کاهش می دهد. دقت داشته باشید که آخر شب و قبل از خواب، از مصرف این ماده غذایی خودداری کنید.

غذاهای چرب:به نسبت سایر غذاها ،هضم غذاهای چرب ،به زمان زیادی نیاز دارند و این مسئله باعث ایجاد نفخ و سوء هاضمه می گردد و همین موضوع میتواند کیفیت خواب را کاهش دهد. پس سعی کنید آخر شبها و قبل از خواب، از مصرف غذاهای چرب خودداری نمایید. 

میوه های خشک: خوردن زیاد و بی رویه میوه های خشک مانند توت و آلو و برگه ها و ... به این علت که آب و فیبر کمی دارند، سبب نفخ می شود و همین مسئله مانع از خوابی راحت برایتان میگردد پس مصرف این تنقلات خوشمزه را به آخر شبها موکول نکنید. 

فلفل و غذاهای پر ادویه: مصرف ادویه های تند و فلفل قبل از خواب و آخر شب ها، منجر به ترش کردن یا ریفلاکس ،بخصوص در افرادی می شود که از مشکلات گوارشی رنج می برند میگردد. علاوه بر این ،کپسایسین ماده ای است که در فلفل های تند وجود دارد و در سس های تند نیز یافت می شود. کپسایسین باعث میشود اسفنکتر پایین مری بیش از حد باز بماند و باعث تجربه ریفلاکس شود. اتفاقی که بعد از مصرف نعناع هم رخ میدهد و سوزش سردل را باعث میشود و همین موضوع خواب راحت را از این افراد میگیرد.

چای سبز: علاوه بر کافئین ،چای سبز حاوی دو نوع ماده محرک دیگر نیز هست: تئوبرومین و تئوفیلین. این دو ماده افزایش ضربان قلب، تحریک پذیری و اضطراب را سبب می شوند و باعث اختلالات خواب میگردند. مزایای چای سبز زیاد است ،بنابراین از نوشیدن چای سبز آخر شبها پرهیز کنید.

 

Reference: eatthis.com Written by Brianna Elliott, RD — Medically reviewed by Kathy W. Warwick, R.D., CDE — Updated on August 27, 2020

 

ترجمه  رویا  آحادی کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه