مدیریت یبوست مزمن

اگر در هفته سه یا کمتر دفع مدفوع دارید یا برای دفع مشکل دارید ، دچار یبوست مزمن می باشید. نیکوت سونپال ، متخصص گوارش ، می گوید: "سلامت عملکرد روده جهت داشتن زندگی سالم بسیار اساسی است." "یبوست مزمن می تواند  شما را از داشتن احساس راحتی پس از رفتن به دستشویی محروم کند."

از آنجا که در یبوست مزمن غذا از طریق سیستم گوارشی  کندتر از حد معمول حرکت می کند ، می توانید احساس سنگینی ، نفخ ، خستگی و درد شکم داشته باشید. این ناراحتی - و نگرانی در مورد اینکه بتوانید دفع بعدی روده خود را انجام دهید - حتی می تواند شما را مجبور به ماندن در خانه کند.

سعی کنید تا حد ممکن به زندگی معمول خود متصل باشید. از این نکات برای کمک به تحقق آن استفاده کنید.

  • نوشیدن مقدار زیادی آب ، سعی کنید روزانه 8 لیوان آب میل کنید.

سونپال می گوید: "آب به هضم غذاهای مصرفی شما کمک می کند ، به بدن شما کمک می کند تا مواد مغذی را جذب کرده و آنها را وارد سیستم گوارشی کرده و همچنین به نرم شدن مدفوع کمک می کند."

  • غذایی هایی که در طول روز به احتمال زیاد روده شما را مدیریت می کنند.

دکتر اشکان فرهادی ، مدیر پروژه هضم گروه پزشکی  MemorialCare ، کالیفرنیا می گوید: " این چهار میوه  : پاپایا ، گلابی ، آلو ، کیوی - به افراد جهت رفع یبوست کمک می کنند."

آنها را در طول شب خیس کنید تا آب بیشتری جذب کنند و آنرا به روده وارد کنند. فیبر یکی دیگر از مواردیست که به نرم شدن مدفوع کمک می کند ، بنابراین در طول روز 25 تا 30 گرم فیبر (از همه منابع) مصرف کنید. سبزیجات و غلات سبوس دار (یا غلات یا نان های ساخته شده با آنها) را انتخاب کنید. اگر اینها برایتان مقدور یا کافی نیست ، در مورد مکمل های فیبری با مشاور تغذیه و رژیم درمانی خود صحبت کنید.

  • زمان دفع خود را برنامه ریزی کنید

اگر در محل کار یا خارج از منزل هستید ، ممکن است وسوسه شوید که احساس دفع مدفوع خود را نادیده بگیرید. فرهادی می گوید ، اگر این کار را انجام دهید ، "2 دقیقه بعد ، حس دفع از بین می رود." اگر این اتفاق به دفعات رخ دهد ، ارسال سیگنال احساس دفع از روده شما متوقف می شود واین امر یبوست مزمن را به دنبال خواهد داشت.

یک زمان 15 دقیقه ای در طول روز برای نشستن در توالت برای خودتان تنظیم کنید و هر روز آن را اجرا کنید. انتظار نداشته باشید روده شما از همان روز اول دفع را آغاز کند ، اما "بعد از 2 هفته ، بدن شما به این زمان عادت خواهد کرد و دفعتان روال طبیعی پیدا میکند"

  • راحت باشید ، اما برای دفع فشار نیاورید.

اگر هنگام خارج شدن از خانه نیاز به حرکات روده دارید ، استرس نداشته باشید. از طریق تلفن خود به موسیقی گوش دهید یا یک مجله بخوانید. اگر بتوانید استراحت کنید ، بدن ممکن است سریعتر عمل کند و دفع صورت گیرد.

فرهادی می گوید: "وقتی می خواهید مدفوع خود را فشار دهید ،" با این کار می توانید مشکل ایجاد کنید. " و در نهایت می توانید به بواسیر یا شکاف های مقعد برسید. این کار همچنین می تواند منجر به خونریزی یا پرولاپس رکتوم شود .

  • اقدامات پزشکی خود را بررسی کنید

بسیاری از داروها ، مانند داروهایی که فشار خون بالا ، تشنج و افسردگی را درمان می کنند ، می توانند یبوست را بدتر کنند. برخی مکمل ها و گیاهان دارویی نیز می توانند این کار را انجام دهند. فرهادی می گوید: "تمام داروهای جدید را با پزشک و متخصص تغذیه و رژیم درمانی خود بررسی کنید." در صورت تغییر به داروهای دیگر ممکن است علائم شما بهبود یابد.

  • پاهای خود را بلند کنید

ممکن است بخواهید محصولاتی را طراحی کنید که پای شما در حالی که در توالت هستید ، بلند شود، برای این کار می توانید از توالت ایرانی یا چهارپایه در توالت فرنگی استفاده کنید. فرهادی می گوید: "بعضی افراد می یابند كه این موقعیت به آنها كمك می كند تا دفع بهتری داشته باشند و مدت زمان لازم برای عمل دفع را كاهش دهند."

  • استرس خود را مدیریت کنید

استرس می تواند یبوست را بدتر کند. سونپال می گوید: "اضطراب به همان اندازه که در سیستم قلبی باعث افزایش ضربان قلب می شود میتواند باعث اختلال در حرکات روده هم شود." در مورد روشهای رسیدگی به مواردی که شما را نگران کرده است با یک متخصص درمانگر صحبت کنید.

  • حرکت را ادامه دهید

وقتی فعال هستید ، فعالیت روده هم افزایش می یابد . اگر می توانید ، بیشتر روزها حرکت کنید و فعالیت بدنی داشته باشید. سونپال می گوید: "این به جریان خون و هضم شما کمک می کند."

 

مترجم : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی ، گروه درمان چاقی باراکا

Reference : WebMD Feature Reviewed by Neha Pathak, MD on May 03, 2019

 

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه