لاغری بوسیله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

چاقی بزرگ‌ترین معضل بهداشتی قرن 21 است. وقتی از برنامه‌های کاهش وزن جامع و علمی استفاده می‌شود نتایجی خوب به دست می‌آید اما مشکل این است که وزن کم شده بعد از مدتی دوباره اضافه می‌شود. استفاده از فنون تغییر رفتار معمولی به‌عنوان مکمل ورزش و رژیم غذایی در طولانی‌مدت موفقیت بسیار کمی به بار می‌آورد. یک روش جایگزین به نام درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) الگوهای اجتناب از حس‌های بدنی، افکار و هیجان‌های تداعی شده با وزن را هدف قرار می‌دهد. از دیدگاه این درمان آنچه الآن درباره فایده تغذیه و ورزش می‌دانیم خیلی مهم است اما باید تلاش کنیم که این دانش ذهنی را تبدیل به رفتار عینی بکنیم. درراه کاهش وزن موانع مهمی وجود دارد موجب شکست ما در کاهش وزن می‌شود. بیایید ببینیم این موانع و راه‌حل‌هایی که ACT ارائه می‌دهد چیست؟ 
غذا همه‌جا است
همه افراد دچار اضافه‌وزن آرزو دارند که وزنشان را کم بکنند اما کارهایی می‌کنند که تناسبی با اهدافشان ندارد. وسوسه غذا خوردن همه‌جا حاضر است و هر دقیقه‌ای که غذا نمی‌خوریم داریم با این وسوسه مقابله می‌کنیم. متأسفانه خیلی از مواقع نمی‌شود در این مبارزه پیروز شد
رویکرد ACT این است: با هشیاری و توجه‌ آگاهانه زندگی کنید. به‌جای محدود کردن آنچه می‌خوریم بهتر است که با توجه آگاهانه غذا بخوریم؛ یعنی به بهترین شکل ممکن به فعالیت‌ها، افکار و حس‌های بدنی خودمان توجه کنیم. افرادی که به این مهارت دست پیدا می‌کنند در ادامه دادن کاهش وزن و نگه‌داشتن وزن موفقیت بیشتری پیدا می‌کنند چون فرق بین گرسنگی و هوس غذا خوردن و فرق بین سیری و انباشته کردن معده را می‌دانند

نبود اعتماد به خود 
عزت‌نفس پایین اغلب مانع راه رسیدن افراد را به اهدافشان می‌شود. آن‌ها فکر می‌کنند موفق نخواهند شد چون سال‌های سال بدون اینکه فایده‌ای داشته باشد رژیم گرفته‌اند. هیچ‌چیزی مثل نگرش بدبینانه مانع رسیدن به هدف نمی‌شود
رویکرد ACT این است که از شما نمی‌خواهد فکر خودتان را تغییر بدهید، بلکه شمارا نسبت به آنچه فکر می‌کنید آگاه‌تر می‌سازد. این درمان به شما کمک می‌کند که روی افکار خودتان برچسب بزنید؛ مثلاً بگویید این‌یک نگرانی است، این‌یک قضاوت است، این احساس اضطراب است. همین‌که افکار، احساسات یا حس‌های جسمانی خودشان را نشان دادند ببینید که کدام برچسب مناسب آن‌ها است. درگیر محتوی آن‌ها نشوید. به آن‌ها مثل عادت‌های قدرتمند ذهنی نگاه کنید. اگر متوجه شدید مدت‌زمان زیادی است که ساکتید، بررسی کنید که آیا افکار و احساساتتان توجه شمارا دزدیده‌اند یا نه؟ اگر این‌طور بود از ذهن خودتان تشکر کنید و دوباره به اجرای تمرین ادامه بدهید
هوس مداوم 
در جنگ اراده و هوس احتمال اینکه هوش خوردن مثلاً یک شکلات پیروز بشود زیاد است؛ مخصوصاً اگر روز سختی را پشت سر گذاشته باشد. بعضی افراد برای مقابله با احساسات ناخوشایند تلاش می‌کنند تا با خوردن آن هیجان را خاموش بکنند. این کار در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد اما در بلندمدت مؤثر نیست. یکی از پیامدهای بلندمدت غذا درمان برای هیجانات منفی اضافه‌وزن است
رویکرد ACT این است که افکار و احساسات ناخوشایند را بشناسیم و بپذیریم. اگر افراد با احساسات غم و اضطراب خود مدارا بکنند دیگر برای رها شدن از دست آن‌ها نیازی به خوردن غذا ندارند. هوس غذا خوردن همیشه هست اما اگر از آن به‌عنوان ابزار سرکوب هیجان استفاده کنیم دردسر بیشتری تولید می‌کند
انگیزه مداوم 
هرکسی می‌تواند در یک باشگاه ثبت‌نام کند اما هرکسی نمی‌تواند بیشتر از سه ماه به‌طور مداوم به باشگاه برود. کاهش وزن و نگه‌داری وزن به‌صورت متناسب مشکلاتی دارد. چطور می‌شود در این مسیر به‌طور مداوم قدم برداشت؟ 
رویکرد ACT این است که به اهداف و ارزش‌های خودتان متعهد بشوید. با خودتان فکر کنید که چرا کاهش وزن برای شما مهم است و چرا باعث سرزندگی بیشتر شما می‌شود. یک‌چیزی وجود دارد که باعث تعهد روزانه و مداوم شما می‌شود. تمرکز روی وزن باعث شکل‌گیری عادت‌های بلندمدت نمی‌شود بنابراین اهدافی مثل پیاده‌روی روزانه انتخاب کنید که به غذا ربطی ندارد و با شناخت چیزهایی که از صمیم قلب برای شما مهم است اهدافی تعیین کنید که با آرزوهای عمیق شما ارتباط دارد





منبع: فیضی، علی. (1394). کاهش وزن با یک روان‌درمانی مؤثر به نام ACT.

آزاده مقتدایی

کارشناس ارشد روانشناسی و مسئول حمایت گروه درمان چاقی باراکا

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه