قارچ ؛ جادوی طبیعت

انواع بسیار زیادی قارچ در دنیا وجود دارد که حداقل 14000 نوع از آنها که شامل فقط نیمی از قارچ ها میباشد، برای خوردن مناسب هستند. بیش از 90٪ قارچ آب میباشد و در کنار آن حاوی انواع ویتامینها و مواد مغذی میباشد از جمله : ویتامین های گروه B مانند، اسید پانتوتنیک (B5) ، نیاسین (B3) و ریبوفلاوین (B2) - به علاوه مس و سلنیوم. قارچ ها همچنین دارای پروتئین ، فیبر ، پتاسیم ، ویتامین D ، کلسیم و ... نیز میباشند.

مصرف نوعی فیبر به نام بتاگلوکان میتواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد. بتاگلوکان ها در دیواره سلول های بسیاری از انواع قارچ ها وجود دارد به همین دلیل است که گفته میشود قارچ ها باعث کاهش کلسترول میشوند ، ساقه قارچ ها منبع خوبی از بتاگلوکان ها است.

ترکیبات آنتی اکسیدانی متعددی از جمله پلی فنول ها ، پلی ساکاریدها ، ارگوتیونین ، گلوتاتیون ، سلنیوم و ویتامین C در قارچ میباشد که باعث خاصیت ضد سرطانی قارچ ها است .این آنتی اکسیدان ها به مقابله با اثرات مضر استرس اکسیداتیو کمک می کنند ، که منجر به آسیب سلولی می شود و می تواند پیری را تسریع کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را افزایش دهد .

قارچ بالاترین منبع غذایی دو ماده ارگوتیونین و گلوتاتیون که آنتی اکسیدانهای مهمی میباشند، است. ارگوتیونین و گلوتاتیون در پیشگیری یا درمان بیماری های پارکینسون و آلزایمر و تاخیر پیری نقش دارند ، از طرفی ارگوتیونین از DNA در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت و به پیشگیری از سرطان کمک میکند.

قارچ دارای خاصیت ضد باکتریایی میباشد و از طرفی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز میشود. قارچ به پیشگیری و درمان برخی بیماریها مانند: پارکینسون ، آلزایمر ، فشار خون بالا و سرطان میتواند کمک کند.

قارچ از نظر محتوای پتاسیمی بسیار غنی میباشد و از این لحاظ برای قلب ، عضلات و اعصاب مفید است. طبق دستورالعمل های فعلی ، مردم باید روزانه حدود 4700 میلی گرم (میلی گرم) پتاسیم مصرف کنند. قارچ در لیست غذاهای AHA وجود دارد که پتاسیم بدن را تأمین می کند.

پخت و پز با حرارت بالا راه مناسبی برای حفظ محتوای آنتی اکسیدان قارچ ها نمیباشد. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که مایکروویو و کباب کردن بهترین روش برای پخت قارچ بدون از بین بردن قدرت آنتی اکسیدانی آنها است.

 

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

REFERENCE:www.medicalnewstoday.com

 International Journal of Microbiology: "Edible Mushrooms: Improving Human Health and Promoting Quality Life.”

Medically reviewed by Katherine Marengo LDN, R.D. — Written by Megan Ware, RDN, L.D. on November 6, 2019

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه