فواید خوردن هندوانه برای سلامتی

فواید خوردن هندوانه برای سلامتی

هندوانه یک میوه خوشمزه و تازه است که برای سلامتی شما مفید است. در هر فنجان حاوی مقدار زیادی ویتامین C ، ویتامین A و بسیاری از ترکیبات گیاهی سالم است. هندوانه یکی از کم کالری ترین میوه ها است. بطوریکه یک فنجان 154 گرمی هندوانه تنها 46 کالری دارد. همچنین ترکیب آب و فیبر موجود در هندوانه  باعث می شود شما حجم زیادی از این ماده غذایی را بدون دریافت کالری زیاد مصرف کنید و احساس سیری طولانی تری داشته باشید. بنابراین مصرف هندوانه برای افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن گزینه بسیار مفیدی است.

در ادامه فواید خوردن هندوانه برای سلامتی بیان می شود.

  1. آبرسانی به بدن

نوشیدن آب یک روش مهم برای هیدراته نگه داشتن بدن است. با این حال خوردن غذاهایی که میزان آب زیادی دارند مانند هندوانه نیز می تواند کمک کننده باشد..

  1. هندوانه حاوی مواد مغذی و ترکیبات مفید برای سلامتی است

یک فنجان (154 گرم) هندوانه 21 درصد از ویتامین ث مورد نیاز روزانه، 18 درصد ویتامین آ مورد نیاز بدن، 5 درصد پتاسیم، 4 درصد منیزیم و ... را تامین می کند. همچنین هندوانه حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند: لیکوپن، کارتنوئیدها، کوکوربیتاسین، ویتامین ث می باشد.

  1. حاوی ترکیبات ضد سرطان

محققان اثرات ضد سرطانی لیکوپن و سایر ترکیبات موجود در هندوانه را بررسی کرده اند. ثابت شده مصرف لیکوپن با ریسک پایین برخی از انواع سرطان همراه است.

  1. بهبود سلامت قلب

مطالعات نشان می دهد که لیکوپن به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می کند.  همچنین می تواند باعث جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کلسترول گردد. براساس مطالعات انجام شده در زنان چاق ، یائسه و مردان فنلاندی ، مشخص شد لیکوپن سختی و ضخامت دیواره های شریان را نیز کاهش می دهد.

  1. کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو

هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان، لیکوپن و ویتامین C با خاصیت ضد التهابی است که به کاهش التهاب و آسیب اکسیداتیو کمک می کنند.

  1. بهبود هضم

هندوانه حاوی مقدار زیادی آب و مقدار کمی فیبر است که هر دو برای هضم و سلامتی دستگاه گوارش مفید هستند.

  1. مفید برای سلامت پوست و مو

دو ویتامین A و C موجود در هندوانه، برای سلامتی پوست و مو حائز اهمیت هستند. ویتامین C به بدن شما کمک می کند تا کلاژن را بسازد ، پروتئینی که پوست و موهای شما را تقویت می کند.

 

مترجم:  راحله رضیئی_ کارشناس ارشد تغذیه_ گروه درمان چاقی باراکا

رفرنس:

https://www.healthline.com/nutrition/watermelon-health-benefits

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4464475/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4464475/

https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/cardiovascular-diseases-(cvds)

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه