غذاهایی برای داشتن پوستی سالم

آیا به دنبال این هستید که به کمک تغذیه پوستی سالم و شاداب داشته باشید؟ در کنار عادات هوشمندانه - مانند استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب – بایستی به تغذیه خود هم توجه بسیار کنید. برخی از انواع غذاها حاوی مواد خوبی برای درخشندگی پوست هستند. به دنبال یک "غذای فوق العاده" یا یک ماده عجیب و غریب نباشید. گزینه های تغذیه ای زیادی در مغازه های خواربارفروشی معمولی وجود دارند. مهمترین چیز رژیم غذایی کلی شما است.

◄دانه کتان

این دانه های کوچک قهوه ای غنی از ALA (آلفا لینولنیک اسید) هستند ، نوعی اسید چرب امگا 3 که در گیاهان یافت می شود. امگا 3 چربی ضروری است که می تواند اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید ، سیگار کشیدن و آلودگی هوا را کاهش دهد. همچنین می تواند چین و چروک های پوست را کاهش داده و خشکی پوست را بهبود بخشد. روغن دانه کتان که از دانه های کتان فشرده تهیه می شود ، مشخص شده است که باعث شفاف شدن پوست میگردد. سایر مواد غذایی که سرشار از چربی های امگا 3 هستند ، دانه های چیا ، تخمه کدو ، گردو ، ماهی قزل آلا ، ماهی تن و ساردین هستند.

◄کیوی

آیا می دانید که ویتامین C کیوی بیشتر از پرتقال است؟ کیوی میوه ای بسیار مفید برای سلامت پوست است، زیرا ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به از بین بردن رادیکال های آزاد در سلول ها کمک می کند. برخی مطالعات نشان می دهند که ویتامین C از پوست در برابر آسیب اشعه UV محافظت میکند ، به تولید کلاژن کمک کرده و به هیدراته ماندن پوست کمک میکند.

◄کلم پیچ ، اسفناج

در واقع ، سبزیجات برگ سبز تیره یک منبع تغذیه ای غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها هستند. برخی مطالعات نشان می دهد افرادی که در هفته دو تا سه وعده سبزیجات برگ سبز تیره می خورند ، کمتر در معرض سرطان پوست قرار دارند.

◄ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک نه تنها سرشار از پروتئین است بلکه یک میان وعده کامل و غنی میباشد ، بلکه سرشار از پروبیوتیک نیز هست. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که به مبارزه با التهاب کمک می کنند ، از جمله التهابی که شرایط پوستی مانند آکنه ، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس را بدتر می کند. پروبیوتیک ها می توانند به افزایش رطوبت پوست نیز کمک کنند. سایر غذاهایی که حاوی پروبیوتیک هستند عبارتند از کفیر ، ازگیل ، ترشی کلم و توفو.

◄چای سبز

برای داشتن پوستی شفاف ، سعی کنید جای فنجان قهوه تان را با چای سبز عوض کنید. چای سبز مملو از پلی فنول است ، نوعی آنتی اکسیدان که در برگ چای یافت می شود. پلی فنول ها به کاهش میزان سبوم (چربی) پوست کمک می کنند و برخی شواهد نشان می دهد که این امر باعث می شود چای سبز گزینه مناسبی برای درمان آکنه باشد. چای سبز همچنین حاوی فلاونوئیدها است که به ترمیم DNA کمک می کند و حتی نشان داده شده که به کاهش خطوط ریز پوست منجر میشود.

◄آب

آب راهی آسان برای بخشیدن درخشندگی به پوست است ، به خصوص اگر مستعد خشکی پوست هستید. ممکن است شنیده باشید که بدن به طور متوسط به 8 لیوان اب در روز احتیاج دارد ، اما واقعیت این است که توصیه خاصی در مورد میزان نوشیدن آب در روز وجود ندارد به این علت که میزان متابولیسم و فعالیت بدنی روزانه افراد با هم متفاوت است.

◄روغن زیتون

روغن زیتون به کاهش التهاب در بدن کمک می کند ، که به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون می باشد . برخی از این آنتی اکسیدانها برای استفاده در محصولات پوستی جهت مهار اگزما و پسوریازیس مورد مطالعه قرار گرفته اند.

◄هویج

هویج یک میان وعده خوب است که سرشار از بتاکاروتن است و از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند. بتاکاروتن در میوه ها و سبزیجات دیگر مانند زردآلو ، طالبی ، انبه ، کدوحلوایی و سیب زمینی شیرین یافت می شود. هویج همچنین منبع خوبی از منیزیم است که باعث آرامش اعصاب و ماهیچه ها می شود. عدم دریافت منیزیم کافی می تواند منجر به خواب ناکافی شود که از علل تیرگی پوست میباشد.

◄آجیل و خشکبار

مواد غذایی سرشار از ویتامین E - مانند بادام ، گردو و فندق - برای مقابله با برخی از علل پیری پوست مفید هستند. ویتامین E با جلوگیری از تخریب کلاژن به محافظت از پوست کمک میکند. ویتامین E همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاق باراکا

 

Reviewed by Stephanie S. Gardner, MD on August 20, 2020

https://www.webmd.com/beauty/ss/slideshow-skin-foods

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه