عوامل موثر در مهار جذب کلسیم غذا

 عوامل داخلی هورمون ها و فاکتورهای ترشحی در بدن، از جذب بیش از حد کلسیم جلوگیری می کنند.

علاوه بر این دو هورمون کلسیوتروپیک، هورمون پاراتیروئید و 1،25-دی هیدروکسی ویتامین D3و چندین فاکتور غدد درون ریز و پاراکرین دیگر مانند پرولاکتین ، استروژن و فاکتور رشد شبیه به انسولین، شناخته شده است که به طور مستقیم جذب کلسیم روده را تحریک می کنند.  به طور کلی، برای حفظ سطح بهینه کلسیم پلاسما تنظیم کننده های مثبت، جذب کلسیم را تقویت می کنند، که به طور غیرمستقیم با یک مکانیسم بازخورد منفی یعنی از طریق گیرنده سنجش کلسیم در سلول های اصلی پاراتیروئید تنظیم می شوند.

با این حال، شواهد اخیر وجود مهار کننده های جذب کلسیم موجود در لومن روده و مایع خارج سلول را در مجاورت نزدیک به انتروسیت ها نشان داده اند، که همچنین می تواند به طور مستقیم جذب کلسیم را به خطر بیاندازد. به عنوان مثال: آهن، فاکتور رشد فیبروبلاست و ... می توانند جذب کلسیم را کاهش داده و از جذب زیاد کلسیم در شرایط خاص جلوگیری کنند.

جالب است بدانید، سلولهای اپیتلیال روده می توانند میزان جذب کلسیم خود را پس از قرار گرفتن در معرض غلظت بالای کلسیم کاهش دهند، این موضوع نشان دهنده وجود یک حلقه بازخورد منفی فوق العاده کوتاه مستقل از هورمونهای سیستمیک است. وجود تنظیم عصبی نیز مطح شده است، اما این موضوع مستلزم شواهد بیشتری است.

در مقاله حاضر، در مورد اهمیت فیزیولوژیکی این تنظیم کننده های بازخورد منفی از جذب کلسیم بررسی شده است.

عوامل خارجی موثر در جذب کلسیم مانند برخی از اجزاء غذاهای مصرف شده، بعنوان مثال آهن، فیتات، اگزالات و تانن می توانند روی جذب کلسیم اثر داشته باشند. در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

حضور طولانی مدت مقدار زیاد کلسیم در روده

جذب کلسیم دارای فیدبک منفی است، یعنی در صورت وجود مقدار زیاد کلسیم در روده مقدار جذب کاهش می یابد و برعکس.

  1. آهن

کاهش جذب آهن در حضور کلسیم کاملا تایید شده است. اما اینکه آیا مصرف زیاد آهن باعث کاهش کلسیم می شود هنوز نامشخص است.

  1. قندها

مونوساکاریدها (گلوکز، گالاکتوز) باعث افزایش جذب کلسیم می شوند اما فروکتوز قند موجود در میوه ها، باعث کاهش جذب کلسیم می شود.

  1. اگزالات، تانن و فیتات موجود در برخی مواد غذایی

این ترکیبات در برخی مواد غذایی مانند: اسفناج، چای، ریواس، سبوس گندم، بادام زمینی، شکلات، قهوه، کاکائو و ... یافت می شوند.

 

 

منابع:

 KRAUSE'S_2017

 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31222614

 

مترجم:  راحله رضیئی_ کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه