عوارض کاهش وزن سریع

10 کیلو گرم در 10 روز کاهش وزن داشته باشید!

هر چقدر که می خواهید غذا بخورید و همچنان وزن کم کنید!

روزی یک سایز وزن کم کنید!

اگر به ادعاهای تبلیغاتی اینچنین اعتقاد دارید ،رژیم های کاهش سریع وزن می تواند به راحتی شما را به تله بیاندازد.

رژیم های مد و مکمل های کاهش وزن نوید بدن لاغرتر در کوتاه ترین زمان را می دهند. تنها در ایالات متحده ، مصرف کنندگان سالانه 33 میلیارد دلار برای محصولات کاهش وزن هزینه می کنند.

آیا واقعا هیچ یک از این محصولات و رژیم ها باعث کاهش سریع وزن می شوند؟ آیا آنها ایمن هستند؟ خطرات ناشی از این کاهش سریع وزن چیست؟ در این مقاله میخواهیم به بررسی همین سوالات بپردازیم.

◄بیشتر راه کارهای کاهش وزن سریع به این گروه ها تقسیم می شوند:

■رژیم های گرسنگی

بیانسه فردی بود که رژیم غذایی به اصطلاح "استاد پاکسازی" را محبوب کرد:رژیمی شامل: آب ، آب لیمو ، شربت افرا و فلفل قرمز. انواع رژیم های غذایی لاغری حداقل از دهه 1950 وجود داشته است و اکثر آنها اغلب مژده "سم زدایی" را از طریق استفراغ یا تنقیه می دهند.

■قرص ها و مکمل های رژیمی

دهها مکمل غذایی نوید کاهش وزن را می دهند. به طور کلی ، آنها ادعا می کنند که مانع جذب کالری مواد غذایی میشوند یا متابولیسم را افزایش می دهند یا باعث چربی سوزی میشوند.

■رژیم های بسیار کم کالری (VLCD)

یکی از روش های اثبات شده برای کاهش سریع وزن رژیم غذایی بسیار کم کالری (VLCD) است. بیشتر آنچه در مورد کاهش سریع وزن شناخته می شود از مطالعات افرادی که این رژیم ها را گرفته اند بدست آمده است.

◄آیا کاهش وزن سریع موثر است؟

در هر برنامه کاهش وزن سریع ، آنچه واقعاً چربی می سوزاند ، یک قرص یا نوع غذا نیست. این موضوع در اثر کاهش قابل توجه کالری دریافتی ، همراه با ورزش است. کاهش سریع وزن میتواند باعث ایجاد مشکلات فیزیولوژیکی در بدن شود. خطرات احتمالی جدی عبارتند از:

  • سنگ کیسه صفرا ، که در 12 تا 25 درصد از افرادی که مقدار زیادی از وزن خود را در طی چند ماه از دست می دهند ، ایجاد می شود.
  • دهیدراته شدن بدن یا کم آبی بدن که با نوشیدن مایعات فراوان می توان از آن جلوگیری کرد.
  • سوءتغذیه ، که معمولاً ناشی از عدم مصرف کافی پروتئین در طی هفته های طولانی میباشد.
  • عدم تعادل الکترولیت ها ، که به ندرت می تواند زندگی را تهدید کند.

سایر عوارض جانبی کاهش سریع وزن عبارتند از:

 سردرد - تحریک پذیری – خستگی – سرگیجه – یبوست - بی نظمی عادت ماهیانه - ریزش مو - از دست دادن بافت ماهیچه

خطرات کاهش سریع وزن با زمان صرف شده در رژیم غذایی افزایش می یابد. اجرای رژیم غذایی بدون پروتئین بسیار خطرناک است. حتما مقدار تقریبی پروتئین را در رژیم غذایی خود (70 تا 100 گرم در روز) قرار دهید. از مولتی ویتامین استفاده کنید و غذاهای غنی از پتاسیم (گوجه فرنگی ، پرتقال و موز) بخورید.

همچنین ، به یاد داشته باشید که رژیم های تصادفی به ندرت به شما در دستیابی به وزن پایدار و سالم کمک می کند. اکثر مردم دوباره وزن های از دست داده را دوباره بر می گردانند. دقت کنید که بهترین روش کاهش وزن پایدار اصلاح سبک زندگی میباشد.

 

 

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا


Reviewed by Michael Dansinger, MD on August 19, 2021

https://www.webmd.com/diet/guide/rapid-weight-loss#2

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه