عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز یک اختلال گوارشی است که به دلیل ناتوانی در هضم لاکتوز، کربوهیدرات اصلی محصولات لبنی، ایجاد می شود. این مشکل بسیار شایع است و حداقل بر دو سوم جمعیت بزرگسال جهان تأثیر می گذارد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی آنزیم لاکتاز تولید نکند. لاکتاز آنزیمی ست که بدن برای هضم لاکتوز به آن نیاز دارد.

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هنگام مصرف لبنیات دچار مشکلات گوارشی می شوند که می تواند بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی بگذارد. علائم عدم تحمل لاکتوز شامل نفخ، اسهال و گرفتگی شکم میباشد.

 

* آیا می توانید به مرور زمان دچار عدم تحمل لاکتوز شوید؟

لاکتوز در شیر مادر یافت می شود و تقریباً همه با توانایی هضم آن متولد می شویم. با این حال، شما می توانید در هر سنی، حتی تا بزرگسالی، به عدم تحمل لاکتوز مبتلا شوید . انواع مختلفی از عدم تحمل لاکتوز وجود دارد و ممکن است توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. با این حال، به طور کلی عدم تحمل لاکتوز با کمبود آنزیم لاکتاز مشخص می شود.

علائم عدم تحمل لاکتوز

اگر رژیم غذایی به درستی رعایت نگردد، عدم تحمل لاکتوز ممکن است باعث مشکلات گوارشی شدید شود. این علائم میتوانند با فاصله 30 تا 60 دقیقه پس از صرف غذا ظاهر شوند.

شایع ترین علائم عبارتند از : نفخ - گرفتگی شکم – ورم معده – اسهال - حالت تهوع میباشد.  برخی افراد درد زیر شکم و یبوست و استفراغ را نیز تجربه می کنند.

اسهال به دلیل لاکتوز هضم نشده در روده کوچک رخ می دهد ، که باعث می شود آب به داخل دستگاه گوارش حرکت کند. هنگامی که لاکتوز به روده بزرگ می رسد، توسط باکتری های موجود در روده تخمیر می شود و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) و گاز را تشکیل می دهد. این باعث نفخ، گاز و دردشکمی می شود . شدت علائم بر اساس میزان لاکتوز که می توانید تحمل کنید و مقداری که خورده اید متفاوت است.

* با حذف لبنیات چه کنیم؟

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ممکن است نیاز به کاهش یا حذف مصرف لبنیات خود داشته باشند و به طور بالقوه از مواد مغذی کلیدی مانند کلسیم محروم شوند. غذاهای لبنی منابع عالی کلسیم هستند، اما خوردن لبنیات برای سلامتی شما حیاتی نیست. شما می توانید بدون لبنیات از یک رژیم غذایی بسیار سالم پیروی کنید - به شرطی که سایر غذاهای سرشار از کلسیم مصرف کنید.

* برخی از منابع غیرلبنی خوب کلسیم عبارتند از:

■ غذاهای غنی شده با کلسیم شامل آب میوه ها، نان ها و شیرهای غیر لبنی مانند شیر بادام، سویا و جو دوسر هستند. فقط 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب پرتقال غنی شده با کلسیم، 27 درصد از ارزش روزانه (DV) این ماده معدنی را تامین می کند .

■ ماهی استخوان دار. ماهی های کنسرو شده با استخوان، مانند ساردین و ماهی آزاد  سرشار از کلسیم هستند. تنها (85 گرم) ماهی آزاد کنسرو شده با استخوان، 14 درصد از DV روزانه کلسیم را تامین می کند .

■ بسیاری از غذاهای گیاهی مانند کلم پیچ و کلم بروکلی حاوی مقادیر مناسبی کلسیم هستند. فقط نصف فنجان (113 گرم) اسفناج آب پز 9 درصد از کلسیم DV را تامین می کند.

* نکته : در مورد آبمیوه های غنی شده با کلسیم و شیرهای غیر لبنی، حتماً قبل از استفاده کارتن را تکان دهید، زیرا کلسیم می تواند در کف آن ته نشین شود.

* نکته :علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که کلسیم موجود درغذاهای گیاهی اغلب به دلیل وجود مواد ضد مغذی مانند فیتات و اگزالات، جذب ضعیفی دارند .

 

گزینه های درمانی برای عدم تحمل لاکتوز

◄ قرار گرفتن در معرض لاکتوز

اگر عدم تحمل لاکتوز دارید، مصرف منظم لاکتوز ممکن است به بدن شما کمک کند تا با آن سازگار شود . از طریق قرار گرفتن در معرض منظم لاکتوز، میکروبیوم روده شما ممکن است بتواند به تنهایی لاکتاز کافی برای کاهش علائم عدم تحمل لاکتوز را تولید کند - علیرغم اینکه بدن شما کمبود لاکتاز دارد .

قوام در این روش کلیدی است(غلظت بیشتر محصولات لبنی ) و شیر پرچرب یا شیر کامل ممکن است بهترین انتخاب باشد زیرا بدن شما آن را آهسته تر هضم می کند و به طور بالقوه به باکتری های روده شما زمان بیشتری برای هضم لاکتوز می دهد .

◄ پروبیوتیک ها و پره بیوتیک ها

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که فواید سلامتی دارند، در حالی که پره بیوتیک ها انواع فیبر هستند که به عنوان غذای این میکروارگانیسم ها عمل می کنند و باکتری های مفید روده را تغذیه می کنند.

نشان داده شده است که هم پروبیوتیک ها و هم پره بیوتیک ها علائم عدم تحمل لاکتوز را کاهش می دهند. گمان می‌رود که سودمندترین پروبیوتیک‌ها بیفیدوباکترها و سویه‌های لاکتوباسیلوس باشند که اغلب در ماست‌ها و مکمل‌های پروبیوتیک یافت می‌شوند .

 

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

Written by SaVanna Shoemaker, MS, RDN, LD and Helen West, RD — Medically reviewed by Jerlyn Jones, MS MPA RDN LD CLT, Nutrition — Updated on November 25, 2021

https://www.healthline.com/nutrition/lactose-intolerance-101

 

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه