شکلات تلخ  70%

 محتوای کاکائوی شکلات تلخ نسبت به شکلات معمولی یا شیری بسیار بالاتر است. 

آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو فواید زیادی برای سلامتی دارند که مهمترین آن تنظیم فشار خون میباشد. آنتی اکسیدانهای کاکائو به انتقال اکسیژن به مغز و عضلات کمک می کند و درنتیجه عملکرد آنها را بهبود می بخشد. این امر به ویژه در هنگام ورزش می تواند مفید باشد . علاوه بر این ، افزایش جریان خون توسط آنتی اکسیدان های کاکائو می تواند به کاهش خستگی ذهنی و بهبود خلق و خو نیز کمک کند. شکلات تلخ همچنین حاوی ترکیبات محرک مانند تئوبرومین و کافئین است که نشان داده شده است که سطح انرژی و خلق و خو را بهبود می بخشند.

شکلات تلخ حاوی ترکیبات مختلفی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند مانند فلاوانول ها و پلی فنول ها. آنتی اکسیدان ها ،رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کنند.

استرس اکسیداتیو به آسیبی گفته می شود که مقادیر بیش از حد رادیکال های آزاد می توانند به سلول ها و بافت های بدن وارد کنند. استرس اکسیداتیو به روند پیری طبیعی کمک می کند. استرس اکسیداتیو همچنین ممکن است در ایجاد انواع بیماری ها نقش داشته باشد ، مانند: بیماری قلبی – دیابت - بیماری پارکینسون - بیماری آلزایمر – سرطان - بیماری چشم

کاکائو سرشار از فلاونول است که به محافظت از قلب کمک میکند. شکلات تلخ تا 2-3 برابر بیشتر از شکلات شیری ​​حاوی فلاونول است. نشان داده شده است که فلاونول ها از تولید اکسید نیتریک (NO) در اندولتیوم (پوشش داخلی سلول رگهای خونی) پشتیبانی می کنند ،که به شل شدن رگ ها و بهبود جریان خون کمک می کند ، در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد. فلاونولهای موجود در شکلات می توانند حساسیت به انسولین را افزایش دهند. در طولانی مدت این موضوع می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

هرچه درصد مواد جامد کاکائو بیشتر باشد یعنی شکلات تلخ تر باشد و کره کاکائو کمتری داشته باشد ، مقدار کافئین آن نیز بیشتر است. دو اونس شکلات تلخ 70٪ حاوی 60-50 میلی گرم کافئین است. در مقایسه ، یک فنجان قهوه 8 اونسی حاوی 100-200 میلی گرم کافئین است.

مطالعات مشاهده ای حاکی از وجود ارتباط بین مصرف کاکائو یا شکلات به میزان 6 گرم در روز (1-2 مربع کوچک) و کاهش خطر بیماری قلبی و مرگ و میر است که با کاهش فشار خون و التهاب همراه است.

شکلات تلخ سرشار از: اهن ، مس ، منیزیم ، روی ، فسفر، فلاوانول ها میباشد.

برای به دست آوردن بیشترین فلاونول ، شکلات تلخ 70% یا بالاتر را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که هرچه درصد فلاونول کاکائو بیشتر باشد ، طعم تلخ آن هم بیشتر است.

شکلات تلخ را در یک مکان خشک و خنک و در یک ظرف محکم و در بسته نگهداری کنید. آنرا در یخچال قرار ندهید ، که می تواند باعث شکوفا شدن شکلات شود ، حالتی مایل به سفید که در اثر بالا آمدن قند به سطح به دلیل رطوبت بیش از حد ایجاد می شود. شکوفا شدن شکلات تاثیری بر عطر و طعم آن ندارد اما خوشایند به نظر نمی رسد.

 اگر شکلات شما شکوفا شده است ، نیازی به بیرون انداختن آن نیست! می توانید شکوفه را با ذوب کردن شکلات و خوب هم زدن آن از بین برد، سپس اجازه دهید تا آرام آرام به حالت جامد درآید .

افرادی که علاقه مند به افزودن شکلات تلخ به رژیم غذایی خود هستند باید به خاطر داشته باشند که این ماده چربی و کالری زیادی دارد ، بنابراین رعایت حد متوسط ​​کلیدی است.

 

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

REFERENCE: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource Grassi D, Desideri G, Mai F, et al. Cocoa, glucose tolerance, and insulin signaling: cardiometabolic protection. J Agric Food Chem.

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه