سالمندی سالم: تغذیه چه نقشی می تواند داشته باشد؟

 

بهبود شرایط بهداشتی ، اجتماعی ، پزشکی ، اقتصادی و بهداشت محیط باعث شده است که طی مدتی حدود یک قرن ، شاهد انفجار جمعیت باشیم. افراد بالای 65 سال هم اکنون سریعترین گروه سنی در حال رشد در سطح جهان هستند و تخمین زده می شود که تا سال 2050 افراد بالای 60 سال سن  بیش از 2 میلیارد نفر، جمعیت داشته باشند. با این وجود امید به زندگی تقریباً دو برابر شده است. در عوض ، بیشترین سهم از هزینه های مراقبت های بهداشتی اکنون برای افراد سالمند متمرکز شده است ، با توجه به اینکه سن سالمندی زمان شروع تعدادی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی ، سرطان ، زوال عقل و عفونت های دستگاه تنفسی می باشد. بنابراین ، بهبود سلامتی در پیری (به اصطلاح "پیری سالم") هم برای کیفیت زندگی فردی و هم برای جلوگیری از فشارهای اجتماعی و مالی پیش بینی شده بر سیستمهای بهداشت و درمان مهم است . در سطح جهانی این جمعیت متغیر در حال درک ضرورت نقش مداخلات تغذیه ای در کمک به پیری سالم می باشد.

تغذیه برای تقویت سالمندی سالم

هر دو عنصر درشت مغذی و ریز مغذی نقش اصلی را در حفظ  وضعیت سالم فیزیولوژیکی ایفا می کنند، مداخلات تغذیه ای و سبک زندگی سالم پتانسیل ارتقاء پیری سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر را دارند. کمبود ریز مغذی با کاهش سلامت جسمی و شناختی همراه است ، به عنوان مثال ویتامین D ، C  و B9 نقش مهمی را در کاهش التهاب بازی می کنند ، در حالی که کمبود ویتامین B12 جمعیت سالمندان را در معرض خطر مشکلات عصبی و تراکم استخوانی قرار می دهد. مواد معدنی ضروری موجود در رژیم غذایی مانند کلسیم ، روی ، آهن و سلنیوم نیز در تراکم استخوان و سیستم ایمنی بدن نقش دارند و سوء تغذیه با پروتئین علت اصلی توسعه سارکوپنی (تحلیل عضلانی) در سالمندان است.

حس چشایی

حساسیت گیرنده‌های چشایی نسبت به مزه‌ها، پس از ۶۰ سالگی به‌ میزان قابل توجهی کاهش میابد. عواملی مانند کشیدن سیگار، استفاده از دندان مصنوعی، مصرف دارو و قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی، می‌‌توانند موجب ضعف توانایی این افراد در تشخیص مزه‌های مختلف شود. کاهش حس چشایی باعث می‌شود تا فرد سالمند از غذا خوردن لذت چندانی نبرد که این خود سبب بی اشتهایی و سوء تغذیه در سالمندان می‌‌شود.

 

 

مترجم : رویا آحادی وند – کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی – گروه درمان چاقی باراکا

Reference :[1] Maggini, S. et al (2018). Immune function and micronutrient requirements change over the life course. Nutrients. 10(10), 1-27

https://www.nutritionsociety.org/blog/healthy-ageing-what-role-can-nutrition-play

راهکارهایی جهت افزایش حس چشایی :

۱- افزودن چاشنی‌ هایی مانند : ادویه‌جاتی نظیر دارچین ، زردچوبه ، فلفل و زعفران ... به غذاها، باعث لذت بخش‌تر شدن طعم مواد غذایی برای سالمندان می شود.

۲- ترک سیگار و زندگی در مکانی به دور از آلاینده‌های محیطی می‌‌تواند در تقویت حس چشایی مؤثر باشد.

نقش مداخلات تغذیه ای

 قویترین شواهد برای سبک رژیم غذایی که ازسالمندی سالم پشتیبانی می کند ، مربوط به الگوی غذایی سبک مدیترانه ای است ، که شامل اسیدهای چرب اشباع نشده ، غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و با تمرکز بیشتر بر میوه و سبزیجات تازه است. این امر به رفع نیازهای روزانه انرژی ،برای افراد مسن که اغلب کم هست ، کمک می کند ، با وجود اینکه ریز مغذی ها بدون تغییر باقی می مانند.

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه