رژیم غذای مدیترانه ای برای تعادل میکروبی بدن شما مفید است

رژیم مدیترانه ای در حال حاضر یکی از سالم ترین رژیم ها برای قلب شما محسوب می شود ، و امروزه دانشمندان می گویند که ممکن است باعث تقویت باکتری های روده شما نیز شود.

رژیم غذایی به طور معمول از نظر میوه ، سبزیجات ، آجیل ، لوبیا ، روغن زیتون و ماهی غنی است  و درعوض گوشت قرمز و چربی های اشباع کمیدارد. این مطالعه جدید نشان می دهد بزرگسالان مسن تر که رژیم غذایی مدیترانه ای دارند ، انواع بیشتری از باکتری های روده دارند که با پیری سالم در ارتباط است.

یکی از متخصصان تغذیه شگفت زده نشد و معتقد است که اتکاء رژیم به سبزیجات می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

سبزیجات برگ سبز تیره ، آجیل و دانه ها همه مزایای چند برابر در تقویت میکروبیوم روده ما دارند.

تحقیقات قبلی حاکی از آن است که یک رژیم غذایی ضعیف می تواند بر قدرت و استقامت یک فرد مسن و همچنین میکروبیوم آنها – یعنی تریلیون ها باکتری موجود در دستگاه گوارش انسان- تأثیر منفی بگذارد.

محققان در مطالعه خود با تحقیقات زنجیره  پی بردند چگونه رژیم غذایی مدیترانه ای بر اوضاع میکروبی بیش از 600 نفر ، 65 تا 79 ساله ، که در فرانسه ، ایتالیا ، هلند ، لهستان و انگلستان زندگی می کردند ، تأثیر گذاشته است.

شرکت کنندگان در حال حاضر نیز در آستانه ضعف (151) ضعیف (28) ، یا ضعیف (433) بودند.

وضعیت میکروبی روده این افراد قبل و بعد از 12 ماه از خوردن رژیم غذایی معمول یا رژیم غذایی مدیترانه ای که مخصوص افراد مسن تر تنظیم شده بود ، مورد ارزیابی قرار گرفت.

خوردن رژیم غذایی مدیترانه ای به مدت یک سال با تغییرات مفید زیادی در میکروبیوم روده همراه است.

به عنوان مثال ، رژیم غذایی کمک میکند که از دست رفتن تنوع در گونه های باکتریایی در روده منتفی شود – نظر بر این است که میکروبیوم متنوع تر سالم تر است. رژیم مدیترانه ای نیز به افزایش گونه های باکتریایی منجر میشود که با قوی نگه داشتن افراد از نظر جسمی و روحی با افزایش سن همراه است. علاوه بر این ، رژیم غذایی باعث کاهش تولید مواد شیمیایی مضر در روده می شود.

علاوه بر این ، رژیم مدیترانه ای با افزایش باکتریهای روده  ای که "اسیدهای چرب زنجیره کوتاه" سودمند را تولید می کنند و کاهش باکتریهایی که به ساختن اسیدهای صفراوی خاص منجر میشود ، همراه بود. تولید بیش از حد این اسیدهای صفراوی به افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ، مقاومت به انسولین (عامل ابتلا به دیابت) ، کبد چربی و آسیب سلولی مرتبط است.

تغییرات میکروبی مفید روده در ارتباط با خوردن یک رژیم مدیترانه ای ، عمدتا ناشی از افزایش فیبر در رژیم غذایی و ویتامین ها و مواد معدنی مرتبط با آن ، از جمله ویتامین های C ، B6 ، B9 ،  مس ، پتاسیم ، آهن ، منگنز و منیزیم بود.

محققان تأکید کردند که علیرغم یافته ها ، این مطالعه به منظور ایجاد ارتباط مستقیم بین میکروبیوم روده و سلامت در افراد مسن تر طراحی نشده است.

تقویت رژیم و میکروبیوم روده  "ارتباط مستقیمی با مغز و رشد شناختی دارد. رژیم مدیترانه ای سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است، عملکرد دستگاه گوارش را تقویت می کند ، و حتی میتواند با سیر نگه داشتن ما ، باعث کاهش وزن شود.

https://www.webmd.com/diet/news/20200219/healthy-mediterranean-diet-is-good-for-your-microbiome#1

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه