رژیم حذف چیست؟

شیوه کار این رژیم بدین گونه است که رژیم غذایی خود را برای چند هفته با حذف برخی از غذاها که ممکن است برای شما مشکل ایجاد کنند تغییر دهید. مشکل ممکن است چیزی مانند درد ، التهاب ، سردرد یا اسهال باشد. اگر مشکل تان برطرف شد ، غذاها را یک به یک اضافه کنید تا بتوانید ببینید کدام یک علت مشکل شما بوده است. این رژیم غذایی به عنوان راهی ممکن برای تشخیص و درمان آلرژی ، عدم تحمل گلوتن (بیماری سلیاک) ، عدم تحمل لاکتوز ، درد مزمن ، خستگی ، سندرم روده تحریک پذیر ، اختلالات خلقی و توجهی و سایر شرایط مورد استفاده قرار گرفته است. این که در گذشته نسبت به برخی غذاها واکنش بدی نداشته اید ، به این معنی نیست که هرگز برای شما اتفاق نمی افتد. شما می توانید در هر مقطع از زندگی نسبت به برخی غذاها واکنش نشان دهید.

◄علائم ناشی از هر ماده غذایی معمولاً ظرف 4 هفته پس از حذف از رژیم غذایی از بین می رود. اگر علائم مشکلتان پس از 8 هفته متوقف نشده است ، احتمالاً علت مشکل غذا نیست. توجه داشته باشید که حتی اگر یک غذا را دقیق مورد بررسی قرار دهید ، تشخیص اینکه چرا برای شما مشکل ایجاد می کند دشوار است. آیا علت خود غذا است؟ یا نحوه پرورش ، فراوری یا چاشنی اضافه شده به آن؟

◄عدم تحمل یا حساسیت؟

عدم تحمل به این معنی است که شما نسبت به یک غذای خاص حساس هستید یا بدن شما در هضم آن مشکل دارد، اما واکنش آلرژیک می تواند بسیار شدیدتر باشد و منجر به واکنش هایی شود که سلامتی شما را تهدید کند ، واکنشی به نام شوک آنافیلاکسی. تشخیص تفاوت بین عدم تحمل و آلرژی می تواند سخت باشد ، بنابراین برای اطمینان با پزشک یا مشاور تغذیه خود مشورت کنید.

◄اگر فکر می کنید لبنیات باعث ایجاد گاز معده ، اسهال و نفخ می شود ، رژیم حذف می تواند به تأیید آن کمک کند.

◄اگر فکر می کنید با یک غذای خاص مشکل دارید و دچار درد یا التهاب هستید ، رژیم حذف را با آن شروع کنید. اگر نه ، لبنیات ، شکر ، غذاهای بسته بندی شده و غذاهای فرآوری شده اغلب در ابتدا مورد آزمایش قرار می گیرند. برخی افراد گلوتن را نیز حذف می کنند. اگر اینها کار نمی کنند ، ممکن است گوشت خوک ، گوشت گاو ، ذرت ، تخم مرغ ، صدف ، شکلات ، قهوه یا چای را از رژیم غذایی خود خارج کنید تا ببینید آیا در درد شما تفاوتی ایجاد می کند یا خیر.

◄اختلال نقص توجه/بیش فعالی یک بیماری مزمن است که اغلب در کودکان تشخیص داده می شود ، اما می تواند بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. برخی از مطالعات نشان می دهد رژیم حذف ممکن است به 25 درصد از افرادی که دارای ADHD هستند حداقل به کاهش برخی از علائم آنها کمک کند.

◄محرک های رایج میگرن عبارتند از لبنیات ، شکلات ، تخم مرغ ، مرکبات ، گوشت ، گندم ، آجیل ، گوجه فرنگی ، پیاز ، ذرت ، سیب و موز. البته ، این بدان معنا نیست که اگر این غذاها را بخورید ، دچار میگرن می شوید . رژیم حذف ممکن است ارزش امتحان را داشته باشد تا ببینید آیا هر کدام از این غذاها برای شما محرک هستند یا خیر.

 

 

ترجمه: رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

Reviewed by Michael Dansinger, MD on March 15, 2021

https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-elimination-diets

 

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه