روزه گرفتن چه کاری می تواند برای شما انجام دهد؟

کاهش وزن

مطالعات نشان می دهد که صرف نظر از روش روزه داری ، احتمالاً هنگام انجام این کار وزن کم می کنید. اما یک مزیت بزرگتر قابل ذکر این است که روزه داری همچنین باعث کاهش چربی شکم می شود. تجمع بیشتر چربی در ناحیه شکم خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد ، بنابراین از دست دادن آن می تواند سلامتی شما را تقویت کند.

فشار خون پایین

تحقیقات در مورد تأثیر روزه داری بر فشار خون، نتایج بسیار خوبی را نشان می دهد که وقتی به مدت طولانی به انجام آن اقدام می کنید ،کاهش در فشار خون را مشاهده خواهید کرد. اما هنگامی که روزه داری را متوقف میکنید ، مقادیر آن به آنچه قبل از شروع بود برمی گردد.

کاهش التهاب

پروتئین های کوچکی به نام سیتوکین های التهابی روند التهاب را در بدن شروع می کنند. مطالعات روی مردان و زنان مسلمان که در ماه مبارک رمضان روزه گرفته اند نشان داد که تعداد این پروتئین های التهابی پس از 3 هفته ناشتایی کاهش می یابد. مطالعات مشابه روی بزرگسالان مبتلا به آسم نتیجه مشابهی را نشان داد: روزه داری علائم و عملکرد ریه را بهبود می بخشد.

کاهش کلسترول

هنوز مدرکی برای اثبات وجود ندارد ، اما چند مطالعه کوچک نشان می دهد که روزه داری - به خصوص هرروز یا یک روز درمیان - می تواند کلسترول LDL را کاهش دهد. این نوعی از کلسترول است که می تواند در عروق شما جمع شود. به نظر نمی رسد روزه داری بر کلسترول HDL (خوب )تأثیر بگذارد.

تقویت عملکرد مغز

تاکنون ، بیشتر اطلاعات در مورد روزه داری و عملکرد مغز از تحقیقات غیر انسانی حاصل شده است. مطالعات انجام شده بر روی موشهای ناشتا بهبود ساختار مغز و رشد سلولهای عصبی را نشان می دهد که عملکرد مغز را بهبود می بخشند. متخصصان در حال بررسی این مسئله هستند که چگونه این امر می تواند به شرایط مزمن مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک کند.

کاهش خطر سرطان

مطالعات حیوانی و سلولی نشان می دهد که روزه داری می تواند از رشد تومور جلوگیری کرده و به شیمی درمانی در افراد سرطانی کمک کند. هنوز تحقیقات کافی در مورد انسان انجام نشده است تا بداند چگونه روزه داری بر خطر ابتلا به سرطان در افراد تأثیر می گذارد.

بهبود مقاومت به انسولین

مطالعات اخیر در افراد دارای مقاومت به انسولین نشان می دهد که روزه داری می تواند میزان عملکرد انسولین را در بدن بهبود بخشد. تحقیقات هنوز ادامه دارد.

خواب بهتر

محققان در مورد چگونگی تاثیر روزه داری برخواب اتفاق نظر ندارند. برخی مطالعات می گویند روزه داری می تواند میزان حرکت سریع چشم (REM) را هنگام خواب کاهش دهد ، مرحله ای که در آن خواب می بینید و مغز شما خاطرات را کنار هم قرار می دهد. مطالعات دیگر نشان می دهد روزه داری ممکن است سطح مواد شیمیایی را افزایش دهد که باعث می شود در طول روز هشیارتر باشید.

زندگی طولانی تر

دانشمندان می گویند ما نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد انسان داریم تا به طور قطع بگوییم آیا روزه سالها به زندگی شما اضافه می کند یا خیر. اما تاکنون ، مطالعات نشان می دهد که این باعث بهبود سلامتی از راه هایی می شود که به شما کمک می کند تا زندگی طولانی تری داشته باشید ، مانند کاهش آسیب سلول.

سیستم ایمنی قوی تر

روزه داری می تواند به تقویت ایمنی کمک کند ، اما هنوز تحقیقات زیادی در مورد انسان انجام نشده است. مطالعات روی موش ها و گروه کوچکی از افراد در یک آزمایش بالینی نشان می دهد که روزه داری در حالی که فرد تحت شیمی درمانی است به محافظت از گلبول های سفید خون و همچنین رشد سلول های جدید کمک می کند.

شفاف شدن پوست

ادعاهای زیادی وجود دارد که روزه داری به پاکسازی آکنه و بهبود پوست کمک می کند ، اما دانش زیادی در مورد پشتیبان گیری از آن وجود ندارد. هنوز مطالعات زیادی انجام نشده است تا مشخص شود روزه داری چه تاثیری بر سلامت پوست دارد.

نتایج بهتر در سکته مغزی

در حیوانات ، مطالعات نشان می دهد روزه داری از مغز در برابر آسیب بعد از سکته مغزی محافظت می کند و بهبودی را تسریع می کند. اما هنوز هیچ مطالعه ای وجود ندارد که این موضوع را بر روی انسان ثابت کند.

 

 

نجمه هوشمند کارشناس تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

منابع :

WebMD Feature Reviewed by Jennifer Robinson, MD on May 12, 2020

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه