رازهایی در موردسلامتی با اسفناج

تقویت آب رسانی

ممکن است فکر کنید نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها تنها راه تأمین آب است. اما غذا نیز می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. اسفناج یک سبزی مملو از آب است. در طول روز آن را به وعده های غذایی و میان وعده خود اضافه کنید تا مقداری آب اضافی داشته باشد.

 

مهار اشتها

مطالعات نشان می دهد که عصاره های تیلاکوئید موجود در گیاهانی مانند اسفناج ممکن است اشتهای شما را کاهش دهد. این اتفاق می افتد زیرا آنها سطح هورمون گرسنگی را کاهش می دهند و هورمون هایی را افزایش می دهند که باعث احساس سیری می شوند.

 

جلوگیری از پوکی استخوان

اسفناج دارای کلسیم ، منگنز و ویتامین K است که برای سلامت استخوان ها مهم است. بدن شما همیشه در حال تجزیه و بازسازی بافت استخوانی است. پوکی استخوان - وضعیتی که باعث ضعیف شدن استخوان ها و شکستن آن می شود - زمانی اتفاق می افتد که مقدار استخوان جدید نتواند به اندازه کافی جایگزین استخوان برداشت شده شود. اگر در طول زندگی کلسیم کافی دریافت نکنید ، احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است.

 

کاهش خطر کم خونی فقر آهن

اسفناج منبع گیاهی آهن است ، ماده معدنی مورد نیاز برای کمک به گلبول های قرمز خون برای رساندن اکسیژن به قسمت های مختلف بدن. وقتی آهن شما خیلی کم است ، دچار کم خونی فقر آهن می شوید. این شرایط ممکن است باعث ضعف ، سرگیجه و مشکل تنفس شود.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

اسفناج دارای ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین E و منیزیم است که از سیستم ایمنی بدن شما محافظت می کنند. این سیستم شما را از ویروس ها و باکتری های عامل بیماری در امان نگه می دارد. همچنین از بدن شما در برابر سایر مواردی که می تواند به شما آسیب برساند مانند سموم دفاع می کند.

 

کمک به رشد

در اسفناج مقدار زیادی فولات وجود دارد. این ویتامین از نقایص تولد لوله عصبی مانند اسپینال بیفیدا در نوزادان جلوگیری می کند. به همین دلیل ممکن است پزشک به شما بگوید که در صورت بارداری مکمل اسید فولیک (نسخه فولات ساخته شده) مصرف کنید. شما همچنین از اسفناج ویتامین B6 دریافت می کنید که برای رشد مغز کودک شما در رحم و بعد از تولد مهم است.

 

سلامت چشم

لوتئین و زاگزانتین کاروتنوئیدهای موجود در اسفناج هستند که احتمال ابتلا به بیماری های مزمن چشمی را کاهش می دهند. به عنوان مثال ، مانند ویتامین C ، احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد. شما همچنین از اسفناج ویتامین A دریافت می کنید که از بینایی محافظت می کند.

 

 

مقابله با رادیکال های آزاد

شما می توانید از میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دریافت کنید و اسفناج نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنتی اکسیدان ها آسیبی که مولکول هایی به نام "رادیکال های آزاد" می توانند به سلول های شما وارد کنند را محدود می کنند. آسیب سلول ها از رادیکال های آزاد ممکن است در بیماری هایی مانند دیابت ، سرطان و بیماری پارکینسون نقش داشته باشد.

 

سلامت قلب و عروق

اسفناج منبع نیترات معدنی است ، که طبق مطالعات انجام شده احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. همچنین تحقیقات نشان می دهد که اسفناج می تواند فشار خون شما را کاهش داده و عروق را تقویت کند. شما همچنین از اسفناج پتاسیم دریافت می کنید ، که به عملکرد درست قلب شما کمک می کند.

 

ضد التهاب

التهاب بخشی از نحوه اصلاح بدن پس از صدمه دیدن یا تماس با ماده خطرناک است. اما التهاب طولانی مدت می تواند برای سلامت مضر باشد. خوردن غذاهایی مانند اسفناج که دارای مزایای ضد التهاب هستند راهی است که می توانید التهاب بدن را کاهش دهید.

 

بهبودی زخم

ویتامین C موجود در اسفناج فواید بسیاری دارد ، از جمله کمک به بدن در ساخت کلاژن ، که برای ترمیم آسیب ها به آن نیاز دارد. ویتامین C همچنین به بدن شما کمک می کند مقدار آهن جذب شده از غذاهای گیاهی را افزایش دهد.

 

تنوع مصرف

شما می توانید این سبزیجات پرکاربرد را به روش های مختلفی بخورید و مزایای سلامتی آن را کسب کنید. از اسفناج به صورت خام در سالاد یا اسموتی لذت ببرید. همچنین می توانید بدون نگرانی در مورد از دست دادن بیش از حد مواد مغذی آن ، اسفناج را تفت دهید یا بخارپز کنید. اسفناج منجمد گزینه دیگری برای سوپ ، خورشت و غذاهای حاوی تخم مرغ است.

خرید هوشمند

هنگام خرید اسفناج ، مطمئن شوید که به دنبال برگهایی هستید که رنگ سبز واضحی داشته باشند و ساقه های آنها زرد به نظر نرسد. از بسته های اسفناج دارای برگهایی که کبودی دارند و یا به نظر افتاده است خودداری کنید. اگر لزج به نظر می رسد آن را خریداری نکنید.

 

نکات ذخیره سازی

شستن اسفناج با آب قبل از ذخیره ،باعث خرابی آن می شود. اسفناج را برای نگهداری  در یخچال و در یک کیسه پلاستیکی نگه دارید. حتماً کیسه را محکم به دور آن بپیچید. وقتی کیسه را می بندید ، تمام هوا را بیرون بیاورید.

نجمه هوشمند کارشناس تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

منبع:

WebMD Feature Reviewed by  Kathleen M. Zelman, MPH, RD, LD on September 30, 2020

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه