رازهای تری گلیسیرید

در صورت داشتن تری گلیسیرید بالا، از غذاهای زیر اجتناب کنید:

تری گلیسرید نوعی چربی خون است. زمانی که بیش از نیاز بدن کالری دریافت کنید به تری گلیسرید تبدیل میشود . این اتفاق خصوصا زمان دریافت غذاهای سرشار از قند(کربوهیدرات) و چربی اشباع رخ میدهد.

◄سبزیجات نشاسته ای

میزان مصرف سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی ، کدوحلوایی ، لبو ، ذرت و نخود را محدود کنید. به این ترتیب ، بدن شما نشاسته اضافی را به تری گلیسیرید تبدیل نخواهد کرد. گزینه های زیادی مانند گل کلم ، کلم پیچ ،کدو مسمایی ، لوبیاسبز ، بامیه خورشتی و قارچ برای انتخاب وجود دارند.

◄میوه های شیرین و نوشیدنی ها

بدون شک میوه برای سلامتی بدن مفید است ، به خصوص اگر به جای یک دسر پر شکر، یک میوه بخورید. اما هنگامی که تری گلیسیرید بالایی دارید ، ممکن است لازم باشد خود را به 2-3 واحد میوه در روز محدود کنید. به این ترتیب ، قند طبیعی زیادی که در میوه هست و به آن فروکتوز میگویند را دریافت نخواهید کرد. اگر میوه خشک میخورید ، به یاد داشته باشید که اندازه سرو آنها بسیار کوچکتر است. علاوه بر این آب میوه ها، نوشابه های گازدار، قهوه و نسکافه شیرین شده، نوشیدنی های ورزشی، نوشابه های انرژی زا  دارای قند زیاد هستند و سبب افزایش تری گلیسیرید می شوند.

◄الکل

مصرف مقدار زیاد الکل می تواند سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد. این به خاطر قندهایی است که به طور طبیعی بخشی از الکل هستند ، خواه شراب ، آبجو یا مشروبات الکلی باشند.

◄کنسرو تن ماهی

ماهی برای قلب شما مفید است. اما ماهی کنسرو شده حاوی روغن زیادی میباشد که اغلب بی کیفیت هم هستند مگر اینکه از ماهی تن کنسرو شده با روغن زیتون استفاده کنید.

◄غذاهای نشاسته ای

مصرف مقدار زیاد ماکارونی ، سیب زمینی یا برنج و کورن فلکس برای افراد دارای تریگلیسرید بالا مضر است زیرا بدن می تواند آنها را به تری گلیسیرید تبدیل کند. پس سعی کنید از این غذاها در اندازه های مناسب مصرف کنید. مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها، به ویژه کربوهیدرات های ساده،  سبب افزایش قند خون و کاهش کلسترول خوب  HDL می شود. در برنامه غذایی خود از نان و غلات سبوس دار و کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید.

◄گوشت های پرجرب

لازم نیست کاملاً گوشت را کنار بگذارید. اما انتخاب های سالمتر را در نظر بگیرید،  از مصرف گوشت های فراوری شده و چرب باید اجتناب کرد، از جمله بیکن ، سوسیس و ژامبون و همبرگر خودداری کنید ، زیرا اعتقاد بر این است که این نوع گوشت ها در بیماری های قلبی و دیابت نقش مهمی دارند.

◄کره یا مارگارین

هنگام پختن گوشت و سبزیجات یا تهیه سس سالاد از روغن زیتون به عنوان جایگزین کره و مارگارین که چربی اشباع و چربی ترانس بالایی دارند استفاده کنید. روغن های کلزا ، زیتون و کنجد نیز گزینه های بسیار خوبی هستند.

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

REFERENCE: www.webmd.com  – Reviewed by Gabriela Pichardo on June 15,2020

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه