دلایل اینکه چرا شما همیشه گرسنه هستید

بدن شما برای دریافت  انرژی  به غذا تکیه میکند، بنابراین طبیعی است که اگر چند ساعت غذا نخورید احساس گرسنگی کنید. اما اگر معده شما حتی  بعد از یک وعده غذایی مدام سروصدا میکند ، ممکن است چیزی در ارتباط با سلامت شما باشد.

اصطلاح پزشکی برای گرسنگی شدید ، پلی فاژیا است. اگر همیشه احساس گرسنگی می کنید ، به پزشک مراجعه کنید.

چندین مورد می تواند باعث گرسنگی شود

  1. دیابت

بدن شما قند موجود در مواد غذایی را به سوختی به نام گلوکز تبدیل می کند. اما وقتی دیابت دارید ، گلوکز نمی تواند به سلولهای شما برسد. در عوض بدن شما آن را بیرون می کشد و به شما می گوید که بیشتر بخورید.

افرادی که دیابت نوع 1 دارند ممکن است مقادیر زیادی غذا بخورند و هنوز هم وزن خود را کاهش دهند.

علاوه بر تاثیر بر اشتها، علائم دیابت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عطش شدید

نیاز به دفع ادراربیشتر

کاهش وزن بدون توضیح

تاری دید

بریدگی ها و کبودی هایی که بهبود آن مدت زیادی طول می کشد

احساس سوزن سوزن شدن یا درد در دستان یا پاها

خستگی

  1. 2. قند خون کم

هیپوگلیسمی همان چیزی است که هنگام افت گلوکز در بدن به سطح بسیار پایین اتفاق می افتد. این یک نگرانی شایع برای مبتلایان به دیابت است ، اما سایر مشکلات سلامتی نیز می توانند باعث بروز آن شوند. این موارد شامل هپاتیت ، اختلالات کلیوی ، تومورهای عصبی و عروقی در لوزالمعده شما و مشکلات غدد فوق کلیوی یا هیپوفیز شما است.

در موارد شدید ، ممکن است افراد مبتلا به هیپوگلیسمی مست به نظر برسند. آنها ممکن است کلمات خود را نامفهوم بیان کنند و در راه رفتن مشکل داشته باشند. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

اضطراب

احساس اینکه قلب شما در حال ضرب و شتم است

پوست رنگپریده

لرزیدن

تعریق

سوزن سوزن شدن در اطراف دهان

  1. کمبود خواب

استراحت ناکافی می تواند روی هورمونهای کنترل گرسنگی در بدن شما تأثیر بگذارد. افرادی که دچار کمبود خواب هستند اشتهای بیشتری دارند وبه سختی احساس سیر بودن  می کنند. همچنین شما زمانی که شما خسته هستید ،بیشتر تمایل دارید غذاهای پر کالری را میل کنید.

از دیگر اثرات کمبود خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به سختی آماده شدن

تغییر خلق

گیجی

حوادث بیشتر

مشکلی در بیدار ماندن در طول روز

افزایش وزن

4 استرس

زمانی که شما نگران یا مظطرب هستید بدن شما هورمونی به نام کورتیزول ترشح میکند. این (هورمون) احساس گرسنگی را تقویت می کند.

بسیاری از افراد تحت استرس همچنین غذاهای پر قند ، پر چربی یا هر دو را میل می کنند. این ممکن است تلاش بدن شما برای خاموش کردن بخشی از مغز شما باشد که باعث نگرانی شما می شود.

علائم دیگر عبارتند از:

طغیان های عصبی

خستگی

سردرد

مشکلات خواب

ناراحتی معده

  1. رژیم غذایی

همه غذاها شما به یک روش شما راسیر نمی کنند. بهترین غذاهایی که  گرسنگی را مهار می کنند انهایی هستند که دارای پروتئین بالایی هستند - مانند گوشتهای بدون چربی ، ماهی یا لبنیات - یا آنها که فیبر زیادی دارند. منابع خوب فیبر میوه ، سبزیجات ، غلات سبوس دار و لوبیا هستند.

چربی های سالم مانند آنهایی که در آجیل ، ماهی و روغن آفتابگردان وجود دارد می توانند سطح کلسترول شما را کاهش دهند. آنها کلید یک رژیم متعادل هستند و می توانند بعد از خوردن غذا به شما احساس رضایت دهند.

شیرینی ها ، نان سفید ، بسیاری از وعده های غذایی بسته بندی شده و فست فودها  فاقد این مواد مغذی هستند اما مقدار زیادی چربی و کربوهیدراتهای نا سالم دارند. اگر شما مقدار زیادی از اینها را بخورید ،  خیلی زود بعد از غذا احساس گرسنگی می کنیدو ممکن است بیشتر از آنچه باید بخورید.

اگر زمان بیشتری برای جویدن و لذت بردن از غذای خود اختصاص دهید ، به جای اینکه سریع آن را بخورید ، بعد از خوردن غذا احساس سیری بیشتری میکنید . همچنین توجه به آنچه دربشقاب  شماست  به جای تلویزیون یا تلفن، میتواند به شما کمک  کند.

  1. داروها

برخی از داروها می توانند باعث شوند که شما بیشتر از حد معمول بخورید. آنتی هیستامین ها ، که آلرژی را درمان می کنند ، همینطور شناخته شده اند ، و همچنین داروهای ضد افسردگی به نام SSRI ، استروئیدها ، برخی داروهای دیابت و داروهای مسکن

 

اگر از زمان شروع یک دارو دچار افزایش وزن شده باشید، این دارو ممکن است در شما احساس گرسنگی کند. با پزشک خود صحبت کنید تا دریابید چه داروهای دیگری برای شما مفید است.

  1. بارداری

بسیاری از مادران ، متوجه جهش بزرگی در اشتها هستند. این روش بدن شما برای اطمینان از این است که کودک به اندازه کافی مواد مغذی را برای رشد دریافت می کند.

بیشتر خانم ها در طی 3 ماه اول بین 4 تا 6 پوند وزن اضافه می کنند (پزشک شما این را سه ماهه اول می نامد) و سپس هفته ای 1 پوند در هفته دوم و سوم.

علائم دیگری که ممکن است نشانه ی بارداری باشد عبارتند از:

یک دوره از دست رفته

نیاز بیشتر به دفع ادرار

ناراحتی

بزرگ شدن سینه ها

  1. مشکلات تیروئید

تیروئید غده پروانه ای شکل در گردن شما است. این ماده باعث تولید هورمون هایی می شود که میزان عملکرد هر عضو بدن را کنترل می کند. اگر تیروئید شما خیلی سخت کار می کند ، ممکن است دچار پرکاری تیروئید شوید.

علاوه بربزرگ شدن غده تیروئید ، علائم دیگر این مشکل عبارتند از:

نبض سریع

عصبی بودن

تعریق بیشتر از حد طبیعی

ضعف عضلانی

تشنگی حتی بعد از نوشیدن

  1. سودا(نوشابه) رژیمی

بسیاری از افراد برای کاهش دریافت کالری یا کاهش وزن نوشابه بدون قند می نوشند. اما قند مصنوعی موجود در این نوشیدنی ها به مغز شما می گوید که  توقع کالری را که بتواند به عنوان  سوخت استفاده کند  دارد. هنگامی که بدن شما هیچ کالری دریافت نمی کند ، "سوئیچ گرسنگی" شما را روشن می کند و به شما می گوید که به جای آن کالری از غذا دریافت کنید.

اگر نوشابه  رژیمی شما را گرسنه می کند ، ممکن است متوجه این موارد هم شوید:

سردرد

هوس قند

افزایش وزن

  1. کم آبی

گرسنه اید یا فقط تشنه هستید؟ همیشه نمی توانید  تفاوت  سیگنالهایی که از بدن خود دریافت می کنید را بگویید.

علائم دیگر کمبود آب بدن عبارتند از:

سرگیجه

احساس خستگی

کاهش حجم ادرار یا ادرار با رنگ تیره

برخی تحقیقات نشان می دهد اگر قبل از غذا یا در طول وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید ، ممکن است احساس سیری بیشتری را با کالری کمتری داشته باشید.

11- چقدر ورزش می کنید

بدن شما هنگام کار ، کالری را برای سوخت می سوزاند. این منجر به افزایش متابولیسم شما می شود ، فرایندی که توسط آن

  بدن شما از انرژی استفاده می کند در بعضی از افراد ، این می تواند باعث افزایش گرسنگی شود.

 

نجمه هوشمند ، کارشناس ارشد علوم تغذیه گروه درمان جاقی باراکا

https://www.webmd.com/diet/reasons-always-hungry#3

WebMD Medical Reference Reviewed by Melinda Ratini, DO, MS on October 02, 2019

 

 

Sources© 2019 WebMD, LLC. All rights reserved.

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه