خواب و افزایش وزن

وقتی خواب کافی ندارید ، بیشتر احساس خستگی میکنید که می تواند منجر به مشکلات وزنی شود ، و انواع بیماری ها را به همراه داشته باشد. خواب کم به علل مختلف میتواند باعث تغییر وزن شما شود. اولین علت تغییر اشتها است. دو هورمون در بدن به کنترل اشتها کمک می کنند: لپتین و گرلین. لپتین هورمون سیری میباشد و از طرف دیگر ، گرلین هورمونی است که هنگام گرسنگی ترشح میشود.این دو هورمون مانند برخی هورمون های دیگر بدن ، نحوه عملکردشان به چرخه خواب / بیدار شدن ارتباط دارد، که به آن چرخه شبانه روزی نیز می گویند. وقتی خواب کافی ندارید ، سطح لپتین در بدن کاهش میابد. بنابراین مغز شما سیگنال هایی را ارسال می کند که گرسنه هستید ، حتی اگر نیازی به خوردن غذا نداشته باشید. در همان زمان ، سطح هورمون گرلین هم در بدن افزایش می یابد ، بنابراین احساس گرسنگی بیشتری می کنید. هنگامی که بیش از حد احساس گرسنگی می کنید ،دیگر نمیتوانید هوشمندانه به انتخاب نوع غذا و به اندازه خوردن خود توجه کنید . برای اینکه خود را از پرخوری دور نگه دارید ، به ریزه خواری روی می آورید و به این ترتیب بیشتر اوقات بجای وعده اصلی به سراغ میان وعده ها می روید. در این مواقع می توانید یک لیوان آب بنوشید تا ببینید هنوز هم احساس گرسنگی میکنید یا خیر. گاهی اوقات وقتی احساس گرسنگی دارید ، در واقع تشنه هستید. وقتی خواب کافی ندارید ، به علت احساس حستگی زیاد و کاهش تمرکز در توجه به احساس گرسنگی دچار اختلال میشوید. منطقی است که هرچه بیشتر بیدار باشید ، زمان بیشتری هم برای غذا خوردن دارید. این می تواند منجر به چیزی بنام "چهارمین وعده اصلی غذایی" شود. اما حتی اگر این اتفاق نیافتد، مصرف میان وعده بیشتر در طول روز کالری اضافی به بدن تحمیل میکند که می تواند منجر به افزایش وزن شود. در این حال قبل از هر چیز از خود بپرسید که آیا واقعاً گرسنه هستید ، در غیر این صورت ، به جای غذا خوردن ، سعی کنید کمی آب بنوشید یا به پیاده روی بروید. ورزش منظم می تواند خواب شما را بهبود ببخشد. برای داشتن خواب بهتر ، یک برنامه آرام تنظیم کنید که حدود 30 دقیقه قبل از خواب شروع شود. این برنامه باید شامل فعالیتهای آرامبخش مانند خواندن یا گوش دادن به موسیقی باشد. ساعت خواب منظمی داشته باشید. تلفن ها ، رایانه ها و تلویزیون را نیز از اتاق خواب دور نگه دارید.


ترجمه: رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا


Reference: Reviewed by Brunilda Nazario, MD on March 17, 2020
Www.webmd.com

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه