حقیقت در مورد رژیم های سم زدایی

 

 

اگر به انجام آن فکر میکنید،لازم است ابتدا این موارد را بدانید:

آنچه می توانید بخورید و آنچه که نمی توانید

این به رژیم سم زدایی خاصی که دنبال می کنید بستگی دارد. انواع زیادی از آنها موجود است. بعضی از آنها شامل روزه گرفتن ، یا فقط نوشیدن مایعات است. برخی دیگر بعضی از غذاها مانند میوه ها و سبزیجات را مجاز می دانند. آنها به طور معمول رژیم های کوتاه مدتی هستند - روشی برای خوردن نیستند که بتوانید در طولانی مدت به آن پایبند باشید.

 

رژیم های سم زدایی با سطح تلاش زیاد

در این نوع از رژیم گرسنه خواهید بود و ممکن است احساس ضعف کنید. ایمن بودن یا نبودن رژیم غذایی سم زدایی بستگی به برنامه و مدت زمان رعایت آن دارد.

بیشتر افراد در رژیم های کم کالری و کم مواد مغذی احساس خوبی ندارند. عوارض جانبی بالقوه شامل انرژی کم ، قند خون پایین ، درد عضلانی ، خستگی ، احساس سرگیجه یا سبکی سر و حالت تهوع است.

اگر ایده سم زدایی جذاب باشد ، ممکن است بر غذاهای پاک تمرکز کنید مثل سبزیجات ، میوه ها ، غلات کامل و پروتئین بدون چربی –( اساساً غذاهای کامل و بدون فرآوری زیاد). این برای شما خوب است و به احتمال زیاد نتایجی به شما می دهد که دوام بیاورد ، به ویژه اگربه ورزش عادت کنید.

محدودیت ها: در این روش شما به خاطر حذف بسیاری از غذاهایی که معمولاً می خوردید،از برنامه کناره گیری خواهید کرد. رژیم های غذایی سم زدایی معمولاً بسیار سفت و سخت هستند و شامل خوردن همان چند مورد مکرر است.

آشپزی و خرید: به برنامه سم زدایی که دنبال می کنید بستگی دارد. از آنجا که مجاز به خوردن مقدار و تنوع زیادی از مواد  نیستید ، لیست طولانی نخواهید داشت و کارهای آماده سازی در حداقل است.

غذاها یا وعده های غذایی بسته بندی شده: برخی از برنامه های سم زدایی گیاهان ، قرص ها ، پودرها ، تنقیه و سایر اشکال پاکسازی روده بزرگ را توصیه می کنند. روش ها متفاوت است و اغلب شامل محصولاتی است که فقط از وب سایت نویسنده در دسترس است.

جلسات حضوری؟ ندارد

ورزش: لازم نیست و ممکن است انرژی لازم برای آن را نداشته باشید ، زیرا کالری زیادی دریافت نمی کنید.

چه چیز دیگری باید بدانید

هزینه ها: علاوه بر خرید مواد غذایی ، رژیم سم زدایی ممکن است برخی مکمل ها و سایر محصولات را نیز بخواهد که از نظر هزینه متفاوت هستند.

پشتیبانی: معمولا پشتیبانی بخصوصی وجود ندارد ، به جز منابعی که ممکن است به صورت آنلاین پیدا کنید.

آنچه دکتر مایکل اسمیت می گوید:

آیا این روش کار می کند؟

اگر هدف شما کاهش وزن است ، رژیم سم زدایی ممکن است به شما در کاهش چند پوند کمک کند ، اما به احتمال زیاد دوباره بر می گردد. در پایان ، شما به چیزی نرسیده اید و مطمئناً رویکرد سالمی نیست.

اگر هدف شما سم زدایی از بدن است ، وقت و پول خود را هدر ندهید. بدن شما در دفع سموم بدون توجه به آنچه می خورید متخصص است. سموم در کبد ، کلیه ها یا هر قسمت دیگر از بدن شما جمع نمی شوند و لازم نیست با روش های عجیب سم زدایی از آنها خلاص شوید. به خصوص از رژیم هایی که قول می دهند کبد شما را با مکمل سم زدایی کنند ، بپرهیزید.

تنها نوع رژیم سم زدایی که ارزش آن را داشته باشد ، رژیمی است که غذاهای فرآوری شده ، پرچرب و شیرین را محدود کرده و غذاهای کامل بیشتری مانند میوه ها و سبزیجات را جایگزین آنها کند. این روش تمیز غذا خوردن بهترین شرط برای به دست آوردن سلامتی بدن است.

آیا این نوع رژیم ها در همه شرایط خوب است؟

رژیم های سم زدایی نه تنها برای افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند مفید نیستند بلکه می توانند مضر نیز باشند. هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد آنها فشار خون یا کلسترول را بهبود می بخشند یا بر قلب تأثیر مثبت دارند. برای افراد دیابتی ممکن است کاملاً خطرناک باشند. در صورت مصرف داروی دیابت ، هرنوع رژیم غذایی که میزان مصرف شما را به شدت محدود کند ، می تواند به طور خطرناکی به کاهش قند خون منجر شود.

تنها استثنا یک رژیم سم زدایی است که فقط بر روی غذای پاک تمرکز دارد. این روش می تواند برای هر کسی که با کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، دیابت و حتی بیماری قلبی زندگی می کند عالی باشد.

حرف آخر

ما در سال های اخیر چیزهای زیادی در مورد رژیم های سم زدایی شنیده ایم. اما هیچ مزیتی برای سلامتی ندارد. روش های زیادی برای پاکسازی و سلامت بدن وجود دارد. اما این یکی از آنها نیست.

 

نجمه هوشمند کارشناس تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

 

منبع:

WebMD Feature Reviewed by  Melinda Ratini, DO, MS on February 11, 2020

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه