تغذیه برای ریفلاکس (ترش کردن)

ریفلاکس زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به صورت معکوس از معده به مری برگردد. این مشکل می تواند علائمی مانند سوزش سر دل ایجاد کند. یکی از دلایل این اتفاق این است که اسفنکتر تحتانی مری (LES) ضعیف یا آسیب دیده است. به طور معمول LES بسته می شود تا غذای معده وارد مری نگردد. غذاهایی که می خورید بر میزان اسید معده تأثیر می گذارد. خوردن غذاهای مناسب برای کنترل بیماری ریفلاکس معده (GERD) نقش کلیدی دارد.

بسیاری از افراد مبتلا به GERD متوجه می شوند که برخی غذاها علائم آنها را تحریک می کنند. هیچ رژیم غذایی واحدی نمی تواند از همه علائم ریفلاکس جلوگیری کند و محرک های غذایی برای همه متفاوت است.

غذاهای محرک رایج برای افراد مبتلا به رفلاکس :

اگرچه پزشکان بحث می کنند که کدام غذاها در واقع علائم رفلاکس را ایجاد می کنند ، اما ثابت شده است که برخی از غذاها برای بسیاری از افراد مشکل ایجاد می کند. برای کنترل علائم ، می توانید غذاهای زیر را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

غذاهای پرچرب

خوردن غذاهای پر چرب شما را در معرض خطر بیشتری برای علائم رفلاکس قرار می دهد ، بنابراین کاهش کل مصرف چربی روزانه می تواند به شما کمک کند. غذاهای سرخ شده و چرب می توانند باعث آرامش LES شوند و به اسید معده اجازه می دهد تا به مری برگردد. این غذاها همچنین تخلیه معده را به تاخیر می اندازند.

گوجه فرنگی و مرکبات

میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی سالم مهم هستند. اما برخی از میوه ها می توانند علائم GERD را ایجاد یا بدتر کنند ، به ویژه میوه های بسیار اسیدی مانند مرکبات. اگر ریفلاکس اسید مکرر دارید ، باید مصرف غذاهای زیر را کاهش داده یا حذف کنید:

پرتقال  - گریپ فروت – لیمو - لیموترش سبز – آناناس –

گوجه فرنگیها - سس گوجه فرنگی یا غذاهایی که از آن استفاده می کنند ، مانند پیتزا و چیلی - سالسا

شکلات

شکلات حاوی ماده ای به نام متیل گزانتین است. نشان داده شده است که عضلات صاف را در LES شل کرده و ریفلاکس را افزایش می دهد.

سیر ، پیاز و غذاهای تند

غذاهای تند و مواد غذایی مانند پیاز و سیر در بسیاری از افراد علائم سوزش سر دل را ایجاد می کنند. البته این غذاها در همه رفلاکس ایجاد نمی کنند.

نعناع

نعناع و محصولات با طعم نعناع ، مانند آدامس و قرص نعناع و عرق نعناع می توانند علائم رفلاکس اسید را تشدید کنند.

ایجاد تغییرات در شیوه زندگی

علاوه بر کنترل علائم رفلاکس با رژیم غذایی و تغذیه ، می توانید علائم ریفلاکس را با تغییر شیوه زندگی کنترل کنید. این نکات را امتحان کنید:

  • وزن نرمال خود را حفظ کنید.
  • آدامسی بجوید که طعم نعناع ندارد.
  • از مصرف الکل خودداری کنید.
  • سیگار نکشید.
  • پرخوری نکنید و به آرامی غذا بخورید.
  • حداقل دو ساعت پس از صرف غذا دراز نکشید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
  • از سه ساعت قبل از خواب غذا نخورید.
  • برای کاهش علائم رفلاکس هنگام خواب ، سر تخت خود را چهار تا شش اینچ بالا بیاورید.

 

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

Medically reviewed by Katherine Marengo LDN, R.D. — Written by Robin Madell — Updated on January 28, 2020

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه