ترکیب هوشمندانه مواد غذایی

اینکه بدانیم ، کدام مواد غذایی را در کنار یکدیگر مصرف کنیم ،کمک میکند بتوانیم بیشترین سود را از آنها به جهت سلامتی مان ببریم.
می‌توان ارزش تغذیه‌ای برخی از مواد غذایی را از طریق ترکیب کردن آن‌ها با هم بالاتر برد. این کار به جذب موثرتر و بیشتر مواد غذایی کمک می‌کند.
اینک به چند زوج ترکیب غذایی هوشمندانه جهت جذب موثرتر و بیشتر مواد مغذی در آنها میپردازیم:
پنیر و تخم‌مرغ و بروکلی(ویتامین دی و کلسیم): بدن برای جذب کلسیم بیشتر و کمک به استحکام استخوان‌ها نیاز به ویتامین دی دارد. زرده تخم‌مرغ حاوی ویتامین "دی" خوبی است. از طرفی کلم بروکلی غنی از کلسیم میباشد و ترکیب بروکلی با پنیر و تخم مرغ، راه خوبی جهت جذب ویتامین دی و کلسیم در بدن است.
ماست و موز (پروتئین و پتاسیم): مصرف مخلوط موز با ماست باعث افزایش ترشح سروتونین در بدن شده و خواب راحت در شب را باعث می‌شود.
سبزیجات برگ سبز و روغن زیتون (ویتامین کا و چربی‌های مفید): ویتامین کا جهت حفظ سلامت استخوان‌ها و انعقاد خون ضروری میباشد. از آن‌جایی که ویتامین کا محلول در چربی میباشد، بدن قادر به جذب آن بدون حضور چربی‌ها نیست.
به همین دلیل ترکیبی از چربی‌های سالم مانند مغزها و روغن زیتون را با سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج ، بروکلی و کاهو که غنی از ویتامین کا هستند مصرف کنید.
لیموترش و اسفناج (ویتامین ث و آهن): کمبودهای تغذیه‌ای از اصلی ترین علل کم‌خونی فقر آهن میباشد. این نوع کم‌خونی علت خستگی، ضعف عضلانی، و حتی ریزش مو میباشد. یکی از روشهای افزایش جذب آهن، مصرف آن با غذاهای غنی از ویتامین ث است.
برگه زردآلو و بادام (بتاکاروتن و چربی): بتاکاروتن که برای جذب بهتر و تبدیل شدن به ویتامین آ در بدن نیاز به چربی دارد . ویتامین آ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و ساخت سلولی می‌گردد. منابع خوب بتاکاروتن عبارتند از هویج، زردآلو، کدوحلوایی، سیب زمینی، کلم برگ .
منابع خوب چربی عبارتند از: مغز ها از جمله گردو، بادام، بادام زمینی، روغن‌ها از جمله روغن زیتون، کانولا، کنجد و آووکادو.

ترجمه: رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

Reference: everydayhealth.com
 
 
 

 

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه