تخم مرغ؛ مغذی و پر فایده

آنها پروتئین کامل را ارائه می دهند

یک تخم مرغ دارای 6 گرم پروتئین است ، با تمام 9 اسید آمینه "ضروری" ، که عبارتند ازعناصر سازنده پروتئین. دریافت آمینو اسیدهای ضروری اهمیت دارد زیرا آنها،آمینواسیدهایی  هستند که بدن شما به تنهایی نمی تواند آنها را بسازد و لازم است حتما آنها را از غذا تامین کند. سفیده تخم مرغ حدود نیمی از پروتئین و فقط قسمت کوچکی از چربی و کلسترول را در خود دارد.

 

تخم مرغ،یک ماده غذایی متراکم است

این بدان معناست که تخم مرغ در هر کالری، مواد مغذی - ویتامین ها ، مواد معدنی و اسیدهای آمینه ی بیشتری- نسبت به اکثر غذاها دارد. شما با مصرف یک تخم مرغ مواد غذایی زیر را بدست خواهید آورد:

  • پروتئین با کیفیت بالا
  • سلنیوم
  • فسفر
  • کولین
  • ویتامین B12
  • آنتی اکسیدان های متعدد ، که به سلامت سلول های شما کمک می کنند

افزایش کلسترول خوب

به نظر می رسد  کلسترول "خوب" که HDL نامیده می شود ، در افرادی که روزانه تعداد سه یا بیشتر تخم مرغ میخورند ، افزایش می یابد. البته ، LDL ، (نوع "بد" کلسترول )نیز افزایش می یابد. اما هر کدام به شکل جداگانه. درمجموع این باعث می شود که آسیب رساندن عوامل مضر به بدن شما دشوارتر باشد و پاک کردن آنها از بدن راحت تر شود.

 

کاهش تری گلیسیرید

پزشک شما به همراه HDL و LDL ، تری گلیسرید شما را نیز آزمایش می کند. تری گلیسیرید پایین برای سلامتی شما بهتر است. خوردن تخم مرغ ، به ویژه آنهایی که با اسیدهای چرب خاصی غنی شده اند (مانند امگا 3) ، به نظر می رسد سطح  تری گلیسریدشما را پایین می آورد.

 

کاهش احتمال سکته مغزی

اگرچه مطالعات متفاوت است ، به نظر می رسد مصرف روزانه تخم مرغ ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهد. در یک مطالعه اخیر در چین ، افرادی که تقریباً یک بار در روز تخم مرغ می خوردند ، تقریباً 30٪ کمتر از کسانی که نمیخورند ، در اثر سکته مغزی خونریزی می کنند.

 

کمک به کنترل خوردن

با حدود 70 کالری در هر تخم مرغ ، شما دقیقاً می دانید که چه چیزی دریافت می کنید. از طرفی آنها می توان به راحتی سفر با خود حمل کرد. دوعدد تخم مرغ را خوب بجوشانید و به یک سالاد یا چند برش نان اضافه کنید و یک ناهار سریع و سالم دریافت کنید.

 

آنها مقرون به صرفه هستند

با 20 سنت در وعده ، می تواند یک وعده پروتئینی کامل بخورید. یک تکه نان تست  از غلات کامل ، مقداری آووکادو و کمی سس داغ اضافه کنید و یک وعده غذایی مناسب یک پادشاه را با قیمت مناسب تهیه کنید. و لازم نیست نگران شکر یا کربوهیدرات باشید زیرا تخم مرغ فاقد آنهاست.

 

سلامت قلب

به طور کلی ، به نظر نمی رسد افرادی که مقدار بیشتری از آنها را می خورند احتمال بیماری قلبی را در خود افزایش می دهند. حتی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 پس از یک رژیم غذایی پر تخم مرغ که برای کاهش وزن طراحی شده بود ، سلامت قلبشان کم نشده بود. در یک مطالعه چینی اخیر ، افرادی که روزانه حدود یک تخم مرغ می خورند تقریباً 20٪ کمتر از افرادی که تخم مرغ نمی خوردند دچار بیماری قلبی می شوند.

 

سیرکننده

آنها را برای صبحانه بخورید و مدت بیشتری احساس سیری کنید. این باعث می شود که در طول روز کمتر بخورید. به عنوان مثال ، به طور متوسط ​​، نوجوانانی که صبح تخم مرغ می خورند ، در وعده ناهار 130 کالری کمتر  دریافت دارند.

 

آنها به چشمان شما کمک می کنند

پزشکان می دانند که آنتی اکسیدان های لوتئین و زاگزانتین به شما کمک می کند تا از ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن جلوگیری کنید. سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ نیز آنها را دارند. اما تخم مرغ منبع بهتری است. به این دلیل که چربی موجود در آنها جذب و استفاده از مواد مغذی را برای بدن شما آسان می کند.

 

آنها به تیز شدن مغز کمک می کنند

تخم مرغ ویتامین D دارد ، که برای ماده خاکستری در مغز شما مفید است و به سختی از غذا دریافت می شود. آنها همچنین چیزی به نام کولین دارند که به سلولهای عصبی (نورون ها) موجود در بدن نوزاد شما کمک می کند تا با یکدیگر بهتر ارتباط برقرارکنند. کولین به دلیل نقشی که در رشد مغز دارد ، برای زنان باردار و زنان شیرده نیز بسیار مهم است.

 

منبع 

WebMd

ترجمه از نجمه هوشمند- کارشناس ارشد تغذیه – گروه درمان چاقی باراکا

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه