تاثیر حواس بر آنچه می خورید

جستجو در سوپرمارکت

برخی دانشمندان فکر می کنند بخشی از دلیل تکامل انسان برای دیدن رنگ ، یافتن غذاهای پر انرژی در مناظر محل زندگی خود بوده است. امروزه ، بیشتر آمریکایی ها به راحتی وارد یک فروشگاه مواد غذایی می شوند تا چیزهایی برای خوردن پیدا کنند. اما ما هنوز هم با چشمانمان تغذیه می کنیم. به عنوان مثال ، شما از سیب هایی که لکه های تیره آنها زیاد است چشم پوشی می کنید یا اسفناج سبزی را خریداری می کنید که تازه و مغذی به نظر می رسد.

یک ضیافت برای چشم ها

اغلب گفته می شود که ما اول با چشم غذا می خوریم. به نظر می رسد مطالعات مربوط به مغز و رفتار نیز این موضوع را تأیید کند. عکس های بسیار جذاب از غذا در کتاب ها ، در نمایشگاه های آشپزی و شبکه های اجتماعی می تواند باعث ایجاد مراکز لذت در مغز شود. این ممکن است باعث شود شما وقتی گرسنه نیستید غذا بخورید. از طرف دیگر ، برخی از انواع تصاویر می توانند به ارتقا یک رژیم غذایی سالم کمک کنند. دانشمندان به مطالعه در رابطه با این موضوع ادامه می دهند.

یک سالاد فقط یک سالاد نیست

نوع غذا نه تنها شما را به خوردن غذا ترغیب می کند ، بلکه در واقع می تواند برداشت شما از طعم و مزه ی غذا را نیز تغییر دهد. برخی تحقیقات نشان می دهد که طعم غذا هنگام دیدن آن، بهتر از خوردن چیزی با چشم بند و بدون دانستن اینکه چیست است. در یک مطالعه ، فقط چیدمان ماهرانه سالاد روی بشقاب ، طرز تلقی عطر و طعم همان ترکیب را در مردم تغییر داد.

 

آیا طعم آب گوجه فرنگی در هواپیما بهتر است؟

یک مطالعه نشان داد که  محیط در برداشت افراد از طعم و عطر مواد موثر است و مثلا مردم وقتی در هواپیما هستند ، بیشتر به طعم و مزه آب گوجه فرنگی توجه می کنند. دانشمندان فکر می کنند سر و صدای پرواز - حدود 85 دسی بل - ممکن است جوانه های چشایی شما را نسبت به آن عطر و طعم حساس کند. اما اثر معکوسی نیز بر حس شیرینی وجود داشت و به نظر نمی رسید که مزه های ترش یا تلخ را تحت تأثیر قرار دهد.

 

أثر بو

اکثر دانشمندان اتفاق نظر دارند که بیشتر آنچه شما به عنوان طعم درک می کنید ناشی از حس بویایی شماست. اما عطرها حتی ناآگاهانه می توانند گزینه های غذایی شما را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال ، افرادی که در معرض یک وعده غذایی با بوی خربزه قرار میگرفتند، بدون اینکه بدانند بوی خربزه است ، احتمالاً برای شروع یک غذای سبزیجاتی سفارش می دهند. کسانی که بوی گلابی می گرفتند بیشتر تمایل داشتند یک دسر بر پایه میوه سفارش دهند.

 

تاثیر صدا(بحران کیفیت)

صدای سرخ شدن ماهی یا پاپ کورن می تواند اشتهای شما را افزایش دهد. و این تردی که از چیپس سیب زمینی دریافت می کنید می تواند بر طعم آن برای شما تأثیر بگذارد. در یک مطالعه هنگامی که صدای ترد برگه های چیپس از طریق یک هدفون بالا یا پایین میشد ، مردم برگه های با صدای بلندتر را بهتر ارزیابی می کردند. بسیاری گفتند برگه های با صدای کمتر کهنه هستند و احتمالاً تاریخ انقضا آنها گذشته است.

 

موسیقی: تکامل مواد

اگر در هنگام خوردن موسیقی در حال پخش را تغییر دهید ، ممکن است طعم های متفاوتی از شکلات مورد علاقه خود احساس کنید. در یک آزمایش ، وقتی افراد به آهنگ های ساده گوش می دادند ، در مقایسه با هیپ هاپ یا هوی متال ، متوجه شیرینی و خامه در شکلات می شدند. همان شکلات بود - تنها چیزی که تغییر کرد موسیقی بود.

 

 

اثر بافت مواد غذایی

آیا غذاهای خشن طعم ترش بیشتری دارند؟ شاید.

دانشمندان به یک گروه کوچک از افراد دو آب نبات ترش دادند تا آنها را از نظر طعم بررسی کنند. آب نبات ها از هر لحاظ یکسان بودند با این تفاوت که یکی از نظر بافت خشن بود و دیگری صاف. مردم آب نبات های زمخت را ترش تر ارزیابی کردند. مشخص نیست که چرا ، اما ممکن است در انگلیس ،یعنی جایی که دانشمندان این آزمایش را انجام دادند ، مردم پوشش یا بافت  خشن را با یک شیرینی ترش مشترک در آنجا مرتبط می کنند.

اهمیت وزن

 اندازه  و وزن ظرفی که در آن غذا می خورید می تواند نحوه درک شما ازغذا را تغییر دهد. دانشمندان در کاسه هایی که  از وزن سبک تا سنگین متغیر بودند ، ماست مشابهی به آنها می دادند و از آنها می خواستند که کیفیت و عطر و طعم را ارزیابی کنند. مردم به طور مکرر ماست موجود در کاسه های سنگین تر را به عنوان بهترین کیفیت ، و مواد موجود در سبک ترین کاسه ها را ارزان و کم جاذبه ارزیابی کردند.

 

 

نجمه هوشمند - کارشناس تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه