بهترین و بدترین غذاها برای آکنه

غذا به تنهایی باعث آکنه نمی شود یا از بروز آن جلوگیری نمی کند. ژن ها ، سبک زندگی و آنچه می خورید همگی در بروز آکنه نقش دارند. اما برخی از غذاها ممکن است آن را تشدید کند ، در حالی که برخی از مواد غذایی به سلامت پوست کمک می کند.

◄شیر

هرچه شیر بیشتری بنوشید ، احتمال بروز آکنه افزایش میابد - به ویژه اگر شیر بدون چربی باشد. علت آن به درستی مشخص نیست اما می تواند وجود هورمون هایی در شیر باشد که گاوها در دوران بارداری تولید می کنند و در شیر آنها وارد می شود. افرادی که سطوح بالاتری از این هورمون ها در خون خود دارند ، بیشتر آکنه میزنند.

◄شکر و کربوهیدرات ساده

اگر رژیم غذایی شما مملو از غذاها و نوشیدنی هایی مانند نوشابه ، نان سفید ، برنج سفید و کیک و قند و شکر باشد ، احتمال ابتلا به آکنه بیشتر میشود. قند و کربوهیدرات موجود در این غذاها به سرعت وارد خون می شوند، این بدان معناست که شاخص قند خون در این شرایط بالا است ، در نتیجه بدن انسولین بیشتری برای کاهش قند خون تولید می کند که بر سطح هورمون هایی که ترشح چربی در پوست را افزایش میدهند ، تأثیر می گذارد.

◄شکلات

مطالعات نشان میدهند افرادی که بیشتر شکلات مصرف می کنند ، بیشتر دچار جوش می شوند. اما دلیل آن مشخص نیست. به نظر نمی رسد که عامل اصلی ، کاکائو باشد چون در یک مطالعه دیگر مشخص شد افرادی که شکلات حاوی کاکائو بالا(شکلات تلخ) مصرف می کردند ، بیشتر از کسانی که از نوع معمولی شکلات استفاده می کردند ، دچار جوش نمی شدند. پس اگر می خواهید آکنه خود را کنترل کنید ، شکلات تلخ ، با شکر و شیر کمتر ، انتخاب بهتری است.

◄غذاهای پر فیبر

افرادی که فیبر زیادی مصرف می کنند ممکن است شاهد بهبود آکنه خود باشند. اما پزشکان دلیل دقیق آن را نمی دانند. آنها می دانند که رژیم های غنی از فیبر می توانند به کنترل قند خون کمک کنند ، که در جلوگیری از بروز آکنه بسیار نقش دارد. سبزیجات، میوه ، بلغور جو دوسر ، حبوبات ، سیب و هویج راه های ساده ای برای افزودن کمی فیبر به رژیم غذایی هستند.

◄ماهی سالمون

این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که التهاب را در بدن کاهش می دهند و به جلوگیری از بروز آکنه کمک میکنند. امگا 3 همچنین به کاهش سطح پروتئینی ، موسوم به IGF-1 ، که با آکنه ارتباط دارد ، کمک می کند.

◄بادام

افراد مبتلا به آکنه اغلب دارای سطوح پایینی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E و سلنیوم هستند که بادام ، بادام زمینی و گردو مقدار زیادی از آن را دارند. این مواد مغذی از سلول ها در برابر آسیب و عفونت محافظت می کنند. هیچ دلیل واضحی وجود ندارد که آنتی اکسیدان ها آکنه را از بین ببرند ، اما از جهات دیگر برای بدن مفید هستند. بنابراین افزودن آنها به رژیم غذایی ضرری ندارد.

◄غذاهای چرب

این یک افسانه قدیمی است ، اما خوردن غذاهای چرب باعث ایجاد آکنه یا بدتر شدن آن نمی شود. اما اگر زمان زیادی را صرف سرخ کردن غذاها کنید ، ممکن است مشکلات بیشتری را برای پوست خود بوجود آورید به این علت که روغن های سرخ کردنی التهاب را در بدن افزایش میدهند.

ترجمه : رویا آحادی وند – کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

Medically Reviewed by Debra Jaliman, MD on August 07, 2019

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/acne/ss/slideshow-acne-best-worst-foods

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه