برنج دانه ای جهانی

 

برنج در هر قاره به جز قطب جنوب کشت می شود و محبوب ترین غله  در جهان می باشد. کلمات چینی و کره ای، ماندارین برای برنج همان کلمات مربوط به غذا است. بیش از 40000 نوع برنج در جهان وجود دارد.

 

#برنج قهوه ای در مقابل برنج سفید

#برنج سفید در فرآیند آسیاب، پوسته و سبوس خود را از دست میدهد. این فرآیند ماندگاری برنج سفید را افزایش می دهد اما بسیاری از مواد مغذی آن از جمله فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی را از بین می برد. برای مقابله با این مسئله ، برنج سفید به طور مصنوعی با مواد مغذی غنی می شود. دانه تصفیه شده نیز پرداخت می شود تا خوش طعم تر به نظر برسد. هر دو برنج سفید و قهوه ای سرشار از کربوهیدرات هستند. برنج قهوه ای یک دانه کامل است. این برنج حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به نوع سفید آن است. غذاهای سبوس دار ممکن است به کاهش کلسترول کمک کرده و خطر سکته ، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش دهند.

سایز برنج : کوتاه و متوسط و بلند

برنج کوتاه چسبناک و تقریبا گرد است و سریع تر می پزد. این نوع برنج در آسیای شرقی بیشتر کشت می شود. برنج دانه بلند، لاغرتر بوده و نشاسته کمتری دارد ، بنابراین سبک بوده و هضم راحت تری دارد ،این نوع برنج به عنوان یک غذای سبک یا هنگامی که به برنجی نیاز دارید که شکل خود را به خوبی حفظ کند مورد استفاده قرار میگیرد. دانه متوسط ​​به اندازه برنج دانه کوتاه چسبناک نیست ، و آن را به یک ایده آل بین دو نوع برنج دانه بلند و کوتاه تبدیل می کند.

آرسنیک و برنج

آرسنیک یک ماده طبیعی است ، اما خوردن مقدار زیادی از آن به مدت طولانی می تواند احتمال ابتلا به سرطان های خاص را بیشتر کند. آرسنیک یک فلز سنگین است که در بدن با گذشت زمان جمع می شود و نمی تواند دفع کند. بنابراین برای احتیاط بهتراست که از انواع غذاها و غلاتی استفاده کنید تا میزان آرسنیک خود را در برنج محدود کنید. شستشوی برنج کمکی به کاهش میزان آرسنیک نمی کند. ترفند این است که آن را مانند ماکارونی بپزید ، به صورتیکه مقداری آب بیشتر از برنج اضافه کنید و بعد از پخت آن را بیرون بریزید ( طبخ آبکش). ممکن است برخی از ویتامین ها و مواد معدنی را از این طریق از دست دهید ، اما می توانید سطح آرسنیک را تقریباً به نصف کاهش دهید.

 

مواد مغذی موجود در برنج:

  • منگنز: منگنز یک ماده معدنی است که برای تولید انرژی و عملکرد آنتی اکسیدانی ضروری است. برنج قهوه ای منبع عالی این ماده مغذی است ، در حالی که برنج سفید چنین نیست.
  • سلنیوم :برنج قهوه ای منبع خوبی از سلنیوم است که نقشی اساسی در تولید هورمون تیروئید ، محافظت از آنتی اکسیدان ها و عملکرد ایمنی بدن دارد. سلنیوم همچنین با ویتامین E همکاری می کند تا از سلول ها در برابر سرطان محافظت کند.
  • منیزیم : برخلاف برنج سفید ، برنج قهوه ای به طور معمول منبع خوبی از منیزیم است. وعده متوسط ​​برنج قهوه ای پخته شده ، حدود 1/2 فنجان ، می تواند حدود 11 درصد از مقدار منیزیم توصیه شده روزانه شما را تأمین کند. منیزیم برای بسیاری از عملکردهای حیاتی ضروری است ، از جمله: انعقاد خون ، انقباض عضله ، تولید سلول ، رشد استخوان

 

 

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

REFERENCE:Medically reviewed by Natalie Butler, R.D., L.D. — Written by Corey Whelan — Updated on September 29, 2018

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه