با کم خونی فقر آهن چه کنیم؟

شایع ترین شکل کم خونی، کاهش تعداد گلبول های قرمز خون است که ناشی از کمبود آهن است و به آن آنمی فقر آهن میگویند. سلول های خونی ممکن است فاقد هموگلوبین کافی باشند، پروتئینی که به خون رنگ قرمز می دهد .بدون آهن کافی، بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی تولید کند، هموگلوبین ماده ای است در گلبول های قرمزخون، که این امکان را برای آنها فراهم می کند تا اکسیژن را به بافت های بدن حمل کنند. در نتیجه ممکن است در کم خونی ناشی از فقر آهن احساس ضعف، خستگی و تحریک پذیری کنید.

حدود 20 درصد از زنان، 50 درصد از زنان باردار و 3 درصد از مردان آهن کافی در بدن خود ندارند. راه حل، در بسیاری از موارد، مصرف بیشتر غذاهای سرشار از آهن است.

◄علائم کم خونی چیست؟

اگر اغلب خسته هستید، حتی اگر خوب خوابیده باشید ، اگر انرژی لازم برای فعالیت های عادی را ندارید، ممکن است کم خونی داشته باشید. این می تواند دلیل زمینه ای مشکلات حافظه یا خلق و خو باشد. علائم از هیچ تا خفیف تا تهدید کننده زندگی متغیر است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضعف – سرگیجه - پوست رنگپریده – سردرد - بی حسی یا سردی دست و پا - دمای بدن پایین - تنگی نفس در هنگام فعالیت

افراد مبتلا به کم خونی اکسیژن کمتری در خون خود دارند، به این معنی که قلب باید سخت تر کار کند تا اکسیژن کافی را به اندام های خود پمپ کند. علائم مرتبط با قلب شامل آریتمی (ریتم غیر طبیعی قلب)، تنگی نفس و درد قفسه سینه است.

◄چگونه بدن شما از آهن در غذا استفاده می کند ؟

وقتی غذای حاوی آهن می خورید، آهن عمدتاً از طریق قسمت بالایی روده کوچک توسط بدن جذب می شود.

دو شکل آهن در رژیم غذایی وجود دارد: هم و غیرهم. آهن هِم از هموگلوبین به دست می آید. در غذاهای حیوانی که در اصل حاوی هموگلوبین هستند، مانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ (گوشت، مرغ و غذاهای دریایی حاوی آهن هِم و غیرهِم) یافت می شود. بدن شما بیشترین آهن را از منابع هم جذب می کند. بیشتر آهن غیرهم از منابع گیاهی است.

◄مصرف کم آهن

رژیم غذایی کم آهن می تواند باعث کم خونی شود. آهن موجود در مکمل ها و غذاهای گیاهی مانند عدس، لوبیا و اسفناج، آهن غیرهم است. این نوع از آهن به خوبی آهن موجود در گوشت قرمز جذب نمی شود. بدن ما در جذب آهن غیرهم کارایی کمتری دارد، اما بیشتر آهن رژیم های غذایی، آهن غیرهم است.

مشکلات گوارشی مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک یا حتی انجام جراحی بای پس معده می تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند. و برخی غذاها و داروها در صورت مصرف همراه با غذاهای غنی از آهن می توانند مانع جذب آهن شوند. آنها عبارتند از:

لبنیات - سایر غذاهای غنی از کلسیم - مکمل های کلسیم - آنتی اسیدها – قهوه - چای

◄چگونه از غذای خود آهن بیشتری دریافت کنیم؟

برخی از غذاها می توانند به بدن شما در جذب آهن از غذاهای غنی از آهن کمک کنند. در مقابل برخی غذاها می توانند مانع جذب کافی آهن شوند. برای جذب بیشتر آهن از غذاهایی که می خورید، از نوشیدن قهوه یا چای یا مصرف غذاها یا نوشیدنی های غنی از کلسیم همراه با وعده های غذایی غنی از آهن خودداری کنید. برای بهبود جذب آهن، آن را همراه با یک منبع خوب ویتامین C (مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه ، لیمو ترش ، آب پرتقال، کلم بروکلی یا توت فرنگی) بخورید یا غذاهای حاوی آهن غیرهم را همراه با غذاهایی از گوشت، ماهی و ... میل کنید.

◄اگر در دریافت آهن کافی از منابع غذایی مشکل دارید، ممکن است به مکمل آهن نیاز داشته باشید. اما ابتدا با پزشک یا کارشناس تغذیه خود در مورد دوز مناسب مکمل صحبت کنید و دستورالعمل های او را به دقت دنبال کنید. از آنجایی که آهن بسیار کمی از بدن دفع می‌شود، زمانی که مکان‌های ذخیره طبیعی (کبد، طحال و مغز استخوان) پر باشد، آهن می‌تواند در بافت‌ها و اندام‌های بدن انباشته شود. پس از مصرف خودسرانه مکمل های آهن خودداری کنید.

 

ترجمه رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

The University of Chicago Medical Center: "Iron Deficiency Anemia."

 Reviewed by Christine Mikstas, RD, LD on November 16, 2020

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه