با اضافه وزن  کودکان چه کنیم؟

این روزها تعداد کودکان دچار اضافه وزن یا چاقی در جهان در حال افزایش است. کودکان نسبت به بزرگسالان مشکلات سلامتی و پزشکی مرتبط با وزن کمتری دارند. اما کودکان دارای اضافه وزن در معرض خطر بالایی برای تبدیل شدن به نوجوانان و بزرگسالان چاق یا دارای اضافه وزن هستند. این موضوع می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت در سالهای بعدی زندگی شود. همچنین کودکان بیشتر مستعد ابتلا به استرس، غم و اندوه و اعتماد به نفس پایین هستند.

 

چه چیزی باعث چاقی در کودکان می شود؟

کودکان به دلایل مختلف دچار اضافه وزن و چاقی می شوند. شایع ترین علل، عوامل ژنتیکی، عدم فعالیت بدنی، الگوهای غذایی ناسالم یا ترکیبی از این علل است.  تنها در موارد نادری است که اضافه وزن ناشی از یک بیماری پزشکی مانند یک مشکل هورمونی است. معاینه فیزیکی و برخی آزمایش‌های خون، تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند احتمال وجود یک بیماری را به عنوان علت چاقی بررسی کند.

اگرچه در بسیاری از خانواده ها مشکلات وزن وجود دارد، اما همه کودکانی که سابقه خانوادگی چاقی دارند، اضافه وزن ندارند. کودکانی که والدین یا خواهر و برادرشان اضافه وزن دارند ممکن است خودشان در معرض خطر افزایش وزن قرار بگیرند، اما علت می تواند با رفتارهای مشترک خانواده مانند عادات غذا خوردن و فعالیت مرتبط باشد.

رژیم غذایی و سطح فعالیت کودک نقش مهمی در تعیین وزن کودک دارد. امروزه بسیاری از کودکان زمان زیادی را صرف بی تحرکی می کنند. به عنوان مثال، یک کودک به طور متوسط ​​حدود 4 ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون می کند. حالا رایانه ها و بازی های ویدیویی را اضافه کنید، میبینید که تعداد ساعت های عدم فعالیت افزایش می یابد.

آیا می توانم از چاق شدن فرزندم جلوگیری کنم؟

اگر نگران هستید که فرزندتان به دلیل عادات غلط  یا ژنتیک در معرض خطر چاقی باشد، می‌توانید برای پیشگیری از چاقی تلاش کنید:

  • مطمئن شوید که وعده‌های غذایی کودکتان سالم است و کالری دریافتی از چربی 30 درصد یا کمتر از کل کالری دریافتی باشد.

  • به ذائقه و اشتهای فرزندتان احترام بگذارید. بچه ها مجبور نیستند تمام غذای موجود در بشقاب شان را تمام کنند یا کل بطری نوشیدنی را تا آخر بنوشند.

  • از خرید تنقلات حاوی سدیم زیاد و غذاها و نوشیدنی های حاوی قند اضافی خودداری کنید.

  • مقدار غذاهای پرکالری که در خانه نگهداری می شوند را محدود کنید.

  • میوه ها و سبزیجات تازه را در دسترس کودک قرار دهید.

  • به پایان وعده های غذایی کودک با دسرهای شیرین پاداش ندهید.

  • اغلب با هم وعده های غذایی سالم درست کنید و با هم برای انتخاب غذای سالم خرید کنید.

  • در حدود 2 سالگی یا در 1 سالگی اگر نگران چاقی کودکتان هستید، شیر کامل را با شیر بدون چربی جایگزین کنید.

  • تماشای تلویزیون و رسانه های غیرمرتبط با مدرسه را محدود کنید. هنگام صرف غذا یا میان وعده تلویزیون تماشا نکنند.

  • فرزندتان را تشویق کنید که فعالیت بدنی داشته باشد. فعالیت های خانوادگی را برنامه ریزی کنید که ورزش را برای همه فراهم کند، مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، یا شنا.

  • اگر فرزندان خود را با هر وزنی بپذیرید، احتمال اینکه آنها نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند، بیشتر میشود.

  • مشاور تغذیه کودک شما می تواند به شما در تعیین و رسیدن به وزن نرمال برای قد کودکتان کمک کند.

 

 

ترجمه رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

Reviewed by Poonam Sachdev on October 13, 2021

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه