امکان پیشگیری از آلزایمر !!!

با افزایش سن کاهش قدرت حافظه غیرمعمول نیست ، اما زوال عقل کمی بیش از این است. زوال عقل قسمت طبیعی از پیری نیست. برخی اقدامات وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل یا حداقل کاهش سرعت آن انجام دهید. اما از آنجا که برخی از عوامل خارج از کنترل ما هستند ، نمی توانیم کاملاً از آن جلوگیری کنیم.

زوال عقل چیست؟

زوال عقل یک اصطلاح است که برای از دست دادن مزمن و پیشرونده عملکرد ذهنی به کار میرود. این یک بیماری نیست ، بلکه گروهی از علائم با علل مختلف است. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است. بیماری آلزایمر شامل از دست دادن حافظه ، به علاوه اختلال در عملکردهای دیگر مغز مانند:  زبان - سخن، گفتار – ادراک میباشد.

آیا می توانید از آلزایمر جلوگیری کنید؟

برخی از علل ابتلا به آلزایمر خارج از کنترل شما است. اما مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و حفظ سلامتی انجام دهید.

ورزش

فعالیت بدنی منظم می تواند به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک کند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که ورزش هوازی ممکن است باعث کندی آتروفی هیپوکامپ، بخشی از مغز که حافظه را کنترل می کند شود. مطالعه دیگری در سال 2019 نشان داد که افراد مسن فعال، قابلیت بیشتری به حفظ توانایی های شناختی مغز ،نسبت به افراد کم تحرک دارند. این مورد حتی برای شرکت کنندگانی بود که ضایعات مغزی یا نشانگرهای زیستی مرتبط با آلزایمر داشتند. ورزش منظم همچنین برای کنترل وزن ، گردش خون ، سلامت قلب و خلق و خو نیز مفید است ، همه اینها می تواند بروز آلزایمر را کاهش دهند.

سعی کنید در طول روز زمان زیادی را به نشستن یا دراز کشیدن اختصاص ندهید. حرکت را هر روز در اولویت خود قرار دهید.

◄تغذیه مناسب

رژیم غذایی سالم برای قلب و مغز و سلامت عمومی بدن مفید است. یک رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به شرایطی را که منجر به بروز آلزایمر می شود را کاهش میدهد. طبق منبع معتبر سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، یک رژیم غذایی متعادل شامل: میوه و سبزیجات - عدس و لوبیا - غلات کامل - تخم مرغ ، شیر ، ماهی ، گوشت کم چربی میباشد. رژیم غذایی شما باید پیرامون غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی باشد. از مصرف غذاهای فرآوری شده با کالری بالا که ارزش غذایی کمی دارند و هیچ تأثیری بر سلامتی شما ندارند ، خودداری کنید.

◄سیگار نکشید

مطالعات نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد ، به خصوص اگر 65 سال یا بیشتر سن دارید. سیگار کشیدن بر گردش خون در سراسر بدن از جمله رگ های خونی مغز تأثیر می گذارد.

◄الکل مصرف نکنید

مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد الکل ممکن است یک عامل خطر عمده برای انواع زوال عقل از جمله زوال عقل زودرس باشد.

◄ذهن خود را فعال نگه دارید

ذهن فعال به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک میکند ، بنابراین خود را به چالش بکشید. برخی از مثالها عبارتند از:

  • مطلب جدیدی بخوانید و یاد بگیرید ، مثل یک زبان جدید
  • پازل انجام دهید و بازی کنید
  • یادگیری موسیقی خواندن ، استفاده از ساز یا شروع به نوشتن کردن
  • درگیر اجتماعی باشید: با دیگران در تماس باشید یا به فعالیتهای گروهی بپیوندید

 

 

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

Reference: healthline.com / Written by Lekan Oguntoyinbo on July 13, 2021 — Fact checked by Jennifer Chesak

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه